Toxoplasmosi: chì hè, trasmissione, tippi è cume prevene
Cuntenutu
- Cumu accade a trasmissione
- Ciculu di vita di Toxoplasma gondii
- Principali sintomi
- Tipi di toxoplasmosi
- 1. Toxoplasmosi oculare
- 2. Toxoplasmosi Congenita
- 3. Toxoplasmosi cerebrospinale o meningoencefalica
- Cumu hè fattu u trattamentu
- Prevenzione di toxoplasmosi
A Toxoplasmosi, cunnisciuta popularmente cum'è malattia di u misgiu, hè una malattia infettiva causata da u protozoo Toxoplasma gondii (T. gondii), chì hà i misgi cum'è u so òspite definitivu è e persone cum'è intermediari. A maiò parte di u tempu, l'infezzione ùn face micca sintomi, tuttavia, se a persona hà un sistema immunitariu compromessu, hè pussibule chì i segni è i sintomi di l'infezzione sò presenti è ci hè un risicu più grande di sviluppà forme più gravi di a malattia.
A malattia hè trasmessa principalmente manghjendu cibu contaminatu da e ciste di u parassita o attraversu u cuntattu cù e feci di i misgi infettati. Inoltre, a toxoplasmosi pò esse trasmessa da mamma à figliolu, tuttavia questu accade solu quandu a malattia ùn hè micca diagnosticata durante a gravidanza o u trattamentu ùn hè micca fattu bè.
Ancu s'ellu ùn causa micca sintomi, hè impurtante chì a toxoplasmosi sia identificata è trattata currettamente secondu e indicazioni di u duttore per prevene complicazioni, cume cecità, crisi è morte, per esempiu.
Cumu accade a trasmissione
A toxoplasmosi pò esse trasmessa per mezu di u cunsumu di alimenti crudi è pocu sanificati, cum'è carne cruda o pocu cotta, chì sò contaminati da feci da i misgi infettati o cunsumazione d'acqua contaminata da cisti parassiti.
U cuntattu cù i misgi infettati ùn hè micca abbastanza per a trasmissione di u Toxoplasma gondii, hè necessariu chì a persona abbia u cuntattu cù e feci di sti misgi per chì a contaminazione accada, perchè a contaminazione pò accade per inalazione o ingestione di a forma infettiva parassita. Cusì, quandu si pulisce a lettu di u ghjattu senza misure protettive, hè pussibule chì ci sia u cuntattu cù a forma infettiva di u parassita.
A causa di u fattu chì a forma infettiva di T. gondii essendu capaci di stà infettuosu in u terrenu per longhi periudi, certi animali cum'è pecure, boi è porchi, per esempiu, ponu ancu esse infettati da u parassita, chì entra in e cellule intestinali di sti animali.Cusì, quandu cunsuma carne pocu cotta, a persona pò ancu esse contaminata da Toxoplasma gondii. In più di u cunsumu di carne cruda, u cunsumu di carne affumicata o di salsicce chì ùn sò micca stati trasfurmati secondu e cundizioni igieniche adatte, o acqua cuntaminata ponu ancu esse cunsiderate manere di trasmette u parasite.
A trasmissione di toxoplasmosi pò accade ancu durante a gravidanza attraversu u passaghju di u parassita attraversu a placenta. Tuttavia, a trasmissione dipende da u statu immunitariu di a donna incinta è da u stadiu di a gravidanza: quandu a donna hè in u primu trimestre di gravidanza è hà un sistema immunitariu compromessu, ci hè una probabilità più grande di trasmette a malattia à u zitellu, quantunque e cunsequenze sò cunsiderate più dolce. Vede più nantu à a toxoplasmosi in gravidanza.
Ciculu di vita di Toxoplasma gondii
In a ghjente u T. gondii hà dui stadi evolutivi, chì sò chjamati tachizoiti è bradizoiti, chì hè a forma evolutiva chì si trova in a carne cruda di l'animali. E persone ponu acquistà l'infezzione cuntattendu e cisti di u parassita prisente in e feci di i misgi o manghjendu carne cruda o pocu cotta chì cuntene bradizoiti.
Sia i cisti sia i bradizoiti rilascianu sporozoiti chì penetranu in e cellule di l'intestinu è passanu un prucessu di differenziazione in tachizoiti. Sti tachizoiti ripruducenu è disturbanu e cellule, pudendu sparghjesi in tuttu u corpu è invadisce altri tessuti, furmendu cisti chì cuntenenu parechji tachizoiti. In e donne incinte, dopu a perturbazione di e cellule, i tachizoiti ponu attraversà a placenta è ghjunghje à u zitellu, resultendu in infezioni.
Principali sintomi
In a maggior parte di i casi, a toxoplasmosi ùn causa micca sintomi, tuttavia quandu l'immunità di a persona hè bassa hè pussibile chì sintomi simili à quelli di altre malatie infettive, cume l'influenza è a dengue, per esempiu, possinu esse i principali:
- Lingua attraversu u corpu, principalmente in a regione di u collu;
- Frebba;
- Dolore musculare è articulare;
- Stanchezza;
- Cefalee è mal di gola;
- Macchi rossi nantu à u corpu;
- Difficultà per vede.
I sintomi apparsu più spessu in e persone chì anu un sistema immunitariu indebolitu, cum'è quelli chì anu chemioterapia per u cancer, chì sò stati recentemente sottumessi à trapianti, sò purtatori di u virus HIV, o in donne chì contraenu l'infezzione durante a gravidanza.
In i casi più severi, a toxoplasmosi pò compromettà u funziunamentu di l'organi cum'è i pulmoni, u core, u fegatu è u cervellu, è i sintomi di a forma severa sò generalmente stanchezza severa, sonnolenza, inganni è diminuzione di forza è movimenti di u corpu. Sapete cumu identificà i sintomi di a toxoplasmosi.
Tipi di toxoplasmosi
O Toxoplasma gondii si pò sparghje attraversu u sangue, soprattuttu quandu a persona hà un sistema immunitariu indebolitu o quandu u trattamentu per l'infezzione ùn hè micca iniziatu o fattu currettamente. Cusì, u parassita pò ghjunghje à unu o più organi, dendu origine à qualchì complicazione è cunsequenze di l'infezzione, cum'è:
1. Toxoplasmosi oculare
A toxoplasmosi oculare si verifica quandu u parassita ghjunghje à l'ochju è affetta a retina, causendu una infiammazione chì pò purtà à a cecità se ùn hè trattata à tempu. Sta malattia pò influenzà entrambi l'ochji, è l'indebolimentu di a visione pò esse diversu per ogni ochju, cù visione diminuita, rossi è dolore in l'ochju.
Sta cumplicazione hè più cumuna à accade per via di l'infezzione durante a gravidanza, tuttavia pò accade ancu in e persone cù u sistema immunitariu u più compromessu, ancu s'ellu hè pocu frequente.
2. Toxoplasmosi Congenita
A toxoplasmosi in gravidanza provoca toxoplasmosi congenita, chì hè quandu u zitellu hè infettatu da sta malattia mentre hè sempre in u ventre di a mamma. A toxoplasmosi in gravidanza pò purtà à cunsequenze gravi, cum'è malformazioni di u fetu, pocu pesu di nascita, nascita prematura, abortu o morte di u zitellu à a nascita.
E cunsequenze per u zitellu varieghjanu secondu l'età di gestazione à a quale l'infezzione hè accaduta, cun un risicu più grande di complicazioni quandu l'infezione si verifica più vicinu à a fine di a gravidanza, cun un risicu più grande di infiammazione oculare, icterizia severa, fegato ingranditu, anemia, cambiamenti cardiaci, cunvulsioni è cambiamenti respiratorii. Inoltre, ci ponu esse cambiamenti neurologichi, ritardu mentale, sordità, micro o macrocefalia, per esempiu.
3. Toxoplasmosi cerebrospinale o meningoencefalica
Stu tipu di toxoplasmosi hè più frequente in e persone diagnosticate di AIDS è hè generalmente legatu à a riattivazione di cisti di AIDS. T. gondii in e persone chì anu infezioni latenti, vale à dì chì sò stati diagnosticati è trattati, ma u parasite ùn hè micca statu eliminatu da u corpu, chì li permette di viaghjà versu u sistema nervosu.
I sintomi principali di stu tipu di toxoplasmosi sò cefalee, frebba, perdita di coordinazione musculare, cunfusione mentale, cunvulsioni è stanchezza eccessiva. Se l'infezzione ùn hè micca identificata è trattata, pò purtà à u coma è a morte.
Cumu hè fattu u trattamentu
U trattamentu di a toxoplasmosi hè fattu solu quandu a persona hà sintomi di a malattia, postu chì i farmaci indicati ponu esse tossici quandu sò usati spessu. Cusì, u trattamentu hè cunsigliatu solu in i casi sintomatichi è in e donne incinte chì sò diagnosticate cù a malatia.
U trattamentu di a toxoplasmosi deve esse iniziatu appena a malattia hè identificata, è u diagnosticu hè fattu cù un test di sangue chì identifica l'esistenza di anticorpi IgG è IgM in u corpu, chì sò produtti per luttà contr'à u protozoo chì causa a malattia.
Prevenzione di toxoplasmosi
Per prevene a toxoplasmosi, hè impurtante piglià alcune precauzioni, cume:
- Cunsuma acqua potabile, filtratu o minerale;
- Cuite bè e carni è evite u cunsumu di carne rara in i risturanti;
- Evite u cuntattu cù i misgi scunnisciuti è lavate bè e mani se toccate animali chì ùn cunnosci micca;
- Purtate un guantu quandu si pulisce a lettiera è si raccoglie feci di ghjattu.
E persone chì anu animali anu da purtalli à u veterinariu per esaminazioni da fà per identificà u parassita di a toxoplasmosi è a parassita di l'animali, evitendu a pussibile trasmissione di toxoplasmosi è altre malatie.