Trombofilia: chì hè, sintomi, cause è trattamentu
Cuntenutu
- Principali sintomi
- Ciò chì pò causà trombofilia
- 1. Cause acquistate
- 2. Cause ereditarie
- Chì esami devenu esse fatti
- Cumu hè fattu u trattamentu
A trombofilia hè una cundizione induve e persone trovanu più faciule a furmazione di coaguli di sangue, aumentendu u risicu di prublemi gravi cum'è trombosi venosa, ictus o embolia pulmonare, per esempiu. Cusì, e persone cun questa cundizione sperimentanu generalmente gonfiore in u corpu, infiammazione di e gambe o mancanza di respiru.
I coaguli furmati da a trombofilia nascenu perchè l'enzimi di u sangue, chì facenu a coagulazione, smettenu di travaglià bè. Ciò pò accadere per cause ereditarie, per genetica, o pò accadere per cause acquisite durante tutta a vita, cume a gravidanza, l'obesità o u cancheru, è e probabilità ponu ancu aumentà per via di l'usu di medicinali, cume i contraccettivi orali.
Principali sintomi
A trombofilia aumenta a probabilità di furmassi di trombosi in u sangue è, dunque, i sintomi ponu accade in casu di cumplicazioni in una parte di u corpu, cum'è:
- Trombosi venosa profonda: gonfiore di una parte di u vetru, in particulare e zampe, chì sò infiammate, rosse è calde. Capite ciò chì hè a trombosi è cumu identificallu;
- Embolia pulmonaria: mancanza di respiru severu è difficultà à respirà;
- Corsu: perdita improvvisa di u muvimentu, di a parolla o di a visione, per esempiu;
- Trombosi in a placenta o u cordone umbilicale: aborti ricurrenti, nascita prematura è cumplicazioni di gravidanza, cum'è eclampsia.
In parechji casi, a persona pò ùn sapere chì hà trombofilia finu à chì un gonfiu improvvisu apparisca, abbia frequenti aborti o complicazioni durante a gravidanza. Hè ancu cumunu di cumparisce in l'anziani, postu chì a fragilità causata da l'età pò facilità l'apparizione di i sintomi.
Ciò chì pò causà trombofilia
U disordine di coagulazione di u sangue chì si verifica in a trombofilia pò esse acquistatu per tutta a vita, o esse ereditariu, trasmessu da genitori à figlioli, per via di a genetica. Cusì, e cause principali includenu:
1. Cause acquistate
E cause principali di a trombofilia acquistata sò:
- Obesità;
- Varicesi;
- Fratture di l'osse;
- Gravidanza o puerperiu;
- Malatie cardiache, infartu o insufficenza cardiaca;
- Diabete, pressione alta o colesterolu altu;
- Usu di medicazione, cume contraccettivi orali o sostituzione ormonale. Capite cumu i contraccettivi ponu aumentà u risicu di trombosi;
- Stà in lettu per parechji ghjorni, per via di chirurgia, o per qualchì ospedalizazione;
- Pusà per un bellu pezzu in un viaghju in aereo o in autobus;
- Malatie autoimmune, cum'è lupus, artrite reumatoide o sindrome antifosfolipidi, per esempiu;
- Malatie causate da infezioni cum'è HIV, epatite C, sifilide o malaria, per esempiu;
- Cancer.
E persone chì anu malatie chì aumentanu a probabilità di trombofilia, cum'è u cancheru, u lupus o l'HIV, per esempiu, devenu avè un seguitu per mezu di analisi di sangue, ogni volta chì vultanu cù u duttore chì face u seguitu. Inoltre, per prevene a trombosi, hè impurtante di piglià azzioni preventive, cum'è u cuntrollu di a pressione sanguigna, di u diabete è di u colesterolu, in più di ùn mentì o stà per longu periodu durante e situazioni di viaghju, durante a gravidanza, u puerperiu o l'uspitalisazione.
L'usu di contraccettivi orali deve esse evitatu da e donne chì anu dighjà un risicu aumentatu di trombofilia, cume quelle chì anu pressione sanguigna alta, diabete o una storia familiare di cambiamenti in u sangue.
2. Cause ereditarie
E cause principali di a trombofilia ereditaria sò:
- A carenza di anticoagulanti naturali in u corpu, chjamata proteina C, proteina S è antitrombina, per esempiu;
- Alta concentrazione di l'aminocidu omocisteina;
- Mutazioni in e cellule chì formanu sangue, cum'è in a mutazione di Leiden fattore V;
- Enzimi di sangue eccessivi chì causanu coagulazione, cum'è u fattore VII è u fibrinogenu, per esempiu.
Ancu se a trombofilia ereditaria hè trasmessa da a genetica, ci sò qualchì precauzione chì pò esse presa per impedisce a furmazione di coaguli, chì sò listessi à quelli di a trombofilia acquistata. In casi assai severi, l'usu di rimedii anticoagulanti pò esse indicatu da l'hematologu dopu avè valutatu ogni casu.
Chì esami devenu esse fatti
Per diagnosticà sta malattia, u medicu generale o ematologu deve esse suspettu di a storia clinica è di famiglia di ogni persona, tuttavia alcune prove cume u conte di sangue, i livelli di glucosiu in sangue è di colesterolu ponu esse urdinati per cunfirmà è indicà u megliu trattamentu.
Quandu si suspetta una trombofilia ereditaria, soprattuttu quandu i sintomi ponu esse ripetitivi, in più di questi testi, i dosaggi di enzimi di coagulazione di u sangue sò richiesti per valutà i so livelli.
Cumu hè fattu u trattamentu
U trattamentu per a trombofilia hè fattu cù cura per evità a trombosi, cume evità di stà fermu per un bellu pezzu in viaghji, di piglià medicamenti anticoagulanti durante un sughjornu in ospedale o dopu a chirurgia, è principalmente, cuntrullendu malatie chì aumentanu u risicu di coaguli, cum'è pressione sanguigna, diabete è obesità, per esempiu. Solu in i casi di malatie gravi, l'usu continuu di farmaci anticoagulanti hè indicatu.
Tuttavia, quandu a persona hà dighjà sintomi di trombofilia, trombosi venosa profonda o embolia pulmonare, si raccomanda di usà farmaci anticoagulanti orali per pochi mesi, cume Eparina, Warfarina o Rivaroxabana, per esempiu. Per e donne incinte, u trattamentu si face cù un anticoagulante iniettabile è hè necessariu stà in ospedale per pochi ghjorni.
Scuprite chì anticoagulanti sò più aduprati è à chì serve.