Dislocazione
Una dislocazione hè una separazione di dui ossi induve si scontranu in una articulazione. Una articulazione hè u locu induve duie ossa si cunnettanu, chì permette u muvimentu.
Una articulazione dislocata hè una articulazione induve l'osse ùn sò più in e so pusizioni nurmali.
Pò esse difficiule di dì una articulazione dislocata da un ossu rottu. Tramindui sò emergenze chì necessitanu trattamentu di primu aiutu.
A maiò parte di i dislocazioni ponu esse trattati in un cabinettu di duttore o in sala d'urgenza. Puderete dà una medicina per fassi dorme è per annurisce a zona. A volte, hè necessaria anestesia generale chì vi mette in un sonnu prufondu.
Quandu si tratta prestu, a maiò parte di e dislocazioni ùn causanu micca ferite permanente.
Duvete aspittà chì:
- Lesioni à i tessuti circundanti piglianu generalmente da 6 à 12 settimane per guarì. A volte, hè necessaria una chirurgia per riparà un ligamentu chì si strappa quandu l'articulazione hè dislocata.
- E ferite di i nervi è di i vini sanguini ponu causà prublemi più à longu andà o permanenti.
Una volta chì una articulazione hè stata dislocata, hè più probabile chì accada di novu. Dopu avè trattatu in a sala d'urgenza, duvete seguità cun un chirurgu ortopedicu (un medico di l'ossu è di l'articulu).
E dislocazioni sò generalmente causate da un impattu improvvisu à l'articulazione. Questu accade di solitu dopu un colpu, caduta, o altru traumu.
Una articulazione dislocata pò esse:
- Accumpagnatu da intorpidimentu o di tinghje à l'articulazione o al di là
- Assai dulurosu, soprattuttu se pruvate à aduprà l'articulu o mette pesu annantu
- Limitatu in u muvimentu
- Gonfiatu o brusgiatu
- Visibilmente fora di locu, scoloritu, o deformatu
U codu di Nursemaid, o u coddu tiratu, hè una dislocazione parziale chì hè cumuna in i zitelli. U sintomu principale hè u dulore per chì u zitellu ùn vole micca aduprà u bracciu. Questa dislocazione pò esse facilmente trattata in un duttore.
Passi di primu aiutu da fà:
- Chjamate 911 o u numeru di emergenza lucale prima di cumincià à trattà à qualchissia chì pò avè una dislocazione, soprattuttu se l'accident chì hà causatu a ferita pò esse periculosu per a vita.
- Se a persona hà una ferita seria, verificate e so vie aeree, respirazione è circulazione. Se necessariu, cuminciate a RCP, o u cuntrollu di u sangu.
- Ùn move micca a persona se pensate chì a so testa, a so schiena o a so ghjamba sò stati feriti. Mantene a persona calma è tranquilla.
- Se a pelle hè rotta, piglià misure per prevene infezioni. Ùn soffiate micca nantu à a ferita. Risciacquate delicatamente a zona cù acqua pulita per rimuovere ogni sporcizia chì pudete vede, ma ùn lavate micca o sonda. Copre a zona cun medicazioni sterili prima di immobilizà l'articulazione ferita. Ùn circate micca di rimette l'ossu in locu, à menu chì ùn siate un specialistu in l'osse.
- Applica una stecca o sling à l'articulazione ferita in a pusizione in quale l'avete trovu. Ùn move micca l'articulazione. Immobilizate dinò l'area sopra è sottu a zona ferita.
- Verificate a circulazione di sangue intornu à a ferita appughjendu fermamente nantu à a pelle in a zona affettata. Duverebbe diventà biancu, poi ripiglià u culore in un paiu di seconde dopu à piantà di appughjà annantu. Per riduce u risicu di sviluppà infezioni, ùn fate micca questu passu se a pelle hè rotta.
- Applica pacchetti di ghiaccio per alleviare u dolore è u gonfiore, ma ùn mette micca u ghiacciu direttamente nantu à a pelle. Avvolge u ghjacciu in un pannu pulitu.
- Pigliate misure per prevene u scossa. A menu chì ùn ci sia una ferita in a testa, in a gamba o in a schiena, pone a vittima piatta, eleva i so pedi circa 12 pollici (30 centimetri), è copre a persona cù un mantellu o una manta.
- Ùn move micca a persona à menu chì a ferita sia stata immobilizata cumpletamente.
- Ùn move micca una persona cù un fiancu feritu, una pelvis, o una gamba superiore, a menu chì sia assolutamente necessariu. Sì sì u solu salvatore è a persona deve esse spostata, trascinate da i so vestiti.
- Ùn circate micca di raddrizzà un ossu o una articulazione sfurtunata o pruvate à cambià a so pusizione.
- Ùn testate micca un ossu deformatu o una articulazione per a perdita di funzione.
- Ùn dà nunda à a persona per bocca.
Chjamate 911 o u numeru di emergenza lucale subitu se a persona hà una di e seguenti:
- Un ossu chì spunta in a pelle
- Una dislocazione cunnisciuta o suspettata o ossu rottu
- Una zona sottu à l'articulazione ferita chì hè pallida, fredda, chjesa o turchina
- Sanguinamentu severu
- Segni d'infezzione, cum'è calore o rossu in u situ feritu, pus, o febbre
Per aiutà à prevene e ferite in i zitelli:
- Crea un ambiente sicuru intornu à a vostra casa.
- Aiutate à prevene e cadute mettendu porte à e scale è tenendu e finestre chjose è chjose.
- Fighjate sempre un ochju nantu à i zitelli. Ùn ci hè nisun sustitutu per una stretta supervisione, per quant'ella sia sicura l'ambiente o a situazione.
- Insegnate à i zitelli cume esse sicuri è guardanu da per elli.
Per aiutà à prevene i dislocazioni in adulti:
- Per evità e cadute, ùn stiate micca nantu à sedie, piani, o altri oggetti instabili.
- Eliminate i tappeti di gettatura, soprattuttu intornu à l'adulti anziani.
- Usate attrezzi di prutezzione quandu participate à sport di cuntattu.
Per tutte e fasce d'età:
- Tene à manu un kit di primi aiuti.
- Eliminate i cordi elettrichi da i piani.
- Aduprate corrimane in scala.
- Aduprate stuoie antiscivolo in fondu à e vasche da bagno è ùn aduprate micca olii da bagnu.
Dislocazione cumuna
- Ferita radiale di a testa
- Dislocazione di l'anca
- Articulazione di a spalla
Klimke A, Furin M, Overberger R. Immobilizazione prehospitalaria. In: Roberts JR, Custalow CB, Thomsen TW, eds. Prucedure Cliniche di Roberts è Hedges in Medicina d'Emergenza è Cura Aguda. 7a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2019: chap 46.
Mascioli AA. Dislocazioni acute. In: Azar FM, Beaty JH, Canale ST, eds. Ortopedia Operativa di Campbell. XIII ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2017: cap. 60.
Napoli RM, Ufberg JW. Gestione di dislocazioni cumuni. In: Roberts JR, Custalow CB, Thomsen TW, eds. Prucedure Cliniche di Roberts è Hedges in Medicina d'Emergenza è Cura Aguda. 7a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2019: chap 49.