Malatia di Creutzfeldt-Jakob
A malattia di Creutzfeldt-Jakob (CJD) hè una forma di dannu cerebrale chì porta à una rapida diminuzione di u muvimentu è a perdita di a funzione mentale.
A CJD hè causata da una proteina chjamata prione. Un prione face chì e proteine normali si pieganu di manera anormale.Questu affetta a capacità di altre proteine di funziunà.
CJD hè assai raru. Ci sò parechji tippi. I tippi classichi di CJD sò:
- CJD Sporadic cumpone a maiò parte di i casi. Accade senza ragione cunnisciuta. L'età media à u quale principia hè 65.
- A CJD familiale si verifica quandu una persona eredita u prione anormale da un genitore (sta forma di CJD hè rara).
- A CJD acquistata include a variante CJD (vCJD), a forma ligata à a malatia di a vacca pazza. CJD Iatrogenic hè ancu una forma acquistata di a malatia. A CJD Iatrogenica hè qualchì volta passata per una trasfusione di produttu di sangue, trapianto o strumenti chirurgichi contaminati.
A variante CJD hè causata da manghjà carne infetta. L'infezzione chì causa a malattia in e vacche si crede chì hè a stessa chì provoca vCJD in l'omu.
A variante CJD provoca menu di 1 per centu di tutti i casi di CJD. Tende à toccà i più ghjovani. Meno di 200 persone in u mondu sanu anu avutu sta malatia. Quasi tutti i casi sò accaduti in Inghilterra è in Francia.
CJD pò esse ligata à parechje altre malatie causate da prioni, cumprese:
- Malattia cronica (trovu in cervi)
- Kuru (influenzatu soprattuttu e donne in Nova Guinea chì anu manghjatu u cervellu di parenti morti in parte di un ritu funerale)
- Scrapie (trovu in pecure)
- Altre malatie umane ereditate assai rare, cum'è a malattia di Gerstmann-Straussler-Scheinker è l'insonnia familiale fatale
I sintomi CJD ponu includere unu di i seguenti:
- Dimenza chì s'aggrava rapidamente in pochi settimane o mesi
- Visione sfocata (à volte)
- Cambiamenti di andatura (marchja)
- Cunfusione, disorientazione
- Allucinazioni (vede o sente cose chì ùn sò micca quì)
- Mancanza di coordinazione (per esempiu, inciampu è caduta)
- Rigidità musculare, cuntrazzioni
- Sensazione nervosa, saltante
- A personalità cambia
- Sonnolenza
- Movimenti bruschi o crisi improvvisi
- Prublemi per parlà
À l'iniziu di a malatia, un sistema nervosu è un esame mentale mostreranu prublemi di memoria è di pensamentu. Più tardi in a malattia, un esame di u sistema motoru (un esame per testà i riflessi musculari, a forza, a coordinazione è altre funzioni fisiche) pò mostrà:
- Riflessi anormali o aumentate risposte riflesse normali
- Aumenta u tonu musculu
- Stringhje è spasmi musculari
- Risposta forte di spaventu
- Debbulezza è perdita di tessuti musculari (perdita musculare)
Ci hè una perdita di coordinazione è cambiamenti in u cerebellu. Questa hè a zona di u cervellu chì controlla a coordinazione.
Un esame oculare mostra e zone di cecità chì a persona ùn pò micca rimarcà.
I testi aduprati per diagnosticà sta situazione ponu includere:
- E analisi di sangue per scartà altre forme di dimenza è per circà marcatori chì accade qualchì volta cù a malattia
- CT scan di u cervellu
- Elettroencefalogramma (EEG)
- MRI di u cervellu
- Spinal tap per pruvà una proteina chjamata 14-3-3
A malatia pò esse cunfirmata solu cù una biopsia cerebrale o autopsia. Oghje, hè assai raru chì una biopsia cerebrale sia fatta per circà sta malatia.
Ùn ci hè micca una cura cunnisciuta per sta cundizione. Diversi medicinali sò stati pruvati à rallentà a malattia. Questi includenu antibiotici, droghe per l'epilepsia, diluenti di sangue, antidepressivi è interferone. Ma nimu funziona bè.
U scopu di u trattamentu hè di furnisce un ambiente sicuru, cuntrullà i cumpurtamenti aggressivi o agitati, è risponde à i bisogni di a persona. Questu pò richiede monitoru è assistenza in casa o in una struttura di cura. U cunsigliu famigliali pò aiutà a famiglia à trattà i cambiamenti necessarii per l'assistenza in casa.
E persone cun sta situazione ponu avè bisognu d'aiutu per cuntrullà cumpurtamenti inaccettabili o periculosi. Ciò implica gratificà i comportamenti positivi è ignorà i comportamenti negativi (quandu hè sicuru). Puderanu ancu bisognu d'aiutu per orientassi versu u so circondu. A volte, i medicinali sò necessarii per aiutà à cuntrullà l'agressione.
E persone cù CJD è a so famiglia ponu avè bisognu di cercà cunsiglii legali prima di u cursu di u disordine. A direttiva anticipata, a procura, è altre azzioni legali ponu fà più faciule per piglià decisioni nantu à a cura di a persona cun CJD.
U risultatu di CJD hè assai poveru. E persone cun CJD sporadica ùn sò micca capaci di curà per se stessi in 6 mesi o menu dopu à l'iniziu di i sintomi.
U disordine hè fatale in pocu tempu, di solitu in 8 mesi. E persone chì anu varianti CJD aggravanu più lentamente, ma a cundizione hè sempre fatale. Uni pochi di persone sopravvivenu finu à 1 o 2 anni. A causa di a morte hè di solitu infezzione, fallimentu cardiacu, o fallimentu respiratoriu.
U corsu di CJD hè:
- Infezzione cù a malatia
- Malnutrizione severa
- Dimenza in certi casi
- Perdita di capacità per interagisce cù l'altri
- Perdita di capacità per funziunà o curà sè stessu
- Morte
CJD ùn hè micca una emergenza medica. Tuttavia, esse diagnosticatu è trattatu prestu pò rende i sintomi più faciuli da cuntrullà, dà à i pazienti tempu per fà direttive anticipate è preparassi per a fine di a vita, è dà à e famiglie un tempu in più per accurdassi cù a cundizione.
L'attrezzatura medica chì pò esse contaminata deve esse rimossa da u serviziu è smaltita. E persone cunnisciute per avè CJD ùn devenu micca donà una cornea o un altru tessutu corporeu.
A maiò parte di i paesi anu avà rigioni strette per gestisce e vacche infette per evità di trasmette CJD à l'omu.
Encefalopatia spongiforme trasmissibile; vCJD; CJD; Malatia di Jacob-Creutzfeldt
- Malatia di Creutzfeldt-Jakob
- Sistema nervosu centrale è sistema nervosu perifericu
Bosque PJ, Tyler KL. Prioni è malatie prioni di u sistema nervosu centrale (malatie neurodegenerative trasmissibili). In: Bennett JE, Dolin R, Blaser MJ, eds. Mandell, Douglas, è Principi è Pràtica di Bennett di Malatie Infettive. 9a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 179.
Geschwind MD. Malatie priioni. In: Daroff RB, Jankovic J, Mazziotta JC, Pomeroy SL, eds. Neurologia di Bradley in Pràtica Clinica. 7a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2016: chap 94.