Sindrome di Crigler-Najjar
U sindrome di Crigler-Najjar hè un disordine ereditariu assai raru in u quale a bilirubina ùn pò esse scumpartuta. A bilirubina hè una sustanza fatta da u fegatu.
Un enzima converte a bilirubina in una forma chì pò esse facilmente cacciata da u corpu. U sindrome di Crigler-Najjar si presenta quandu questu enzima ùn funziona micca currettamente. Senza st'enzima, a bilirubina si pò accumulà in u corpu è pò purtà à:
- Itterizia (decolorazione gialla di a pelle è di l'ochji)
- Dannu à u cervellu, i musculi è i nervi
Tipu I Crigler-Najjar hè a forma di a malattia chì principia prestu in a vita. U sindromu Crigler-Najjar di Tipu II pò cumincià più tardi in a vita.
U sindromu corre in famiglie (ereditatu). Un zitellu deve riceve una copia di u genu difettu da i dui genitori per sviluppà a forma severa di a malattia. I genitori chì sò purtatori (cù solu un genu difettu) anu circa a metà di l'attività enzimatica di un adultu nurmale, ma ùn anu micca sintomi.
I sintomi ponu include:
- Cunfusione è cambiamenti di pensamentu
- Pella gialla (icterizia) è gialla in u biancu di l'ochji (icterus), chì cumincianu pochi ghjorni dopu a nascita è peghju cù u tempu
- Letargia
- Cattiva alimentazione
- Vumitu
E prove di a funzione di u fegatu includenu:
- Bilirubina cuniugata (ligata)
- Livellu tutale di bilirubina
- Bilirubina micca cunjugata (micca ligata) in sangue.
- Assai enzimaticu
- Biòpsia di u fegatu
U trattamentu di luce (fototerapia) hè necessariu per tutta a vita di una persona. In i zitelli, questu hè fattu cù luci di bilirubina (bili o luci 'turchini'). A fototerapia ùn funziona micca bè dopu à l'età di 4 anni, perchè a pelle ingrussata blocca a luce.
Un trapianto di fegatu pò esse fattu in alcune persone cun malattia di tip I.
E trasfusioni di sangue ponu aiutà à cuntrullà a quantità di bilirubina in u sangue. I composti di calciu sò qualchì volta aduprati per eliminà a bilirubina in l'intestinu.
A droga fenobarbitol hè qualchì volta aduprata per trattà a sindrome di Crigler-Najjar di tip II.
E forme più leve di a malattia (tippu II) ùn causanu micca danni à u fegatu o cambiamenti di pensamentu durante a zitellina. E persone chì sò affettate cù una forma lieve anu ancu itterizia, ma anu menu sintomi è menu danni à l'organi.
I zitelli cù a forma severa di a malatia (tippu I) ponu cuntinuà à avè itterizia in età adulta, è ponu avè bisognu di trattamentu cutidianu. S'ellu ùn hè micca trattatu, sta forma severa di a malatia porterà à a morte in a zitiddina.
E persone cun questa cundizione chì ghjunghjenu à l'età adulta sviluppanu danni cerebrali per via di itterizia (kernicterus), ancu cù trattamentu regulare. L'aspettativa di vita per a malatia di tip I hè di 30 anni.
E pussibuli complicazioni includenu:
- Una forma di danni cerebrali causati da itterizia (kernicterus)
- Pelle / ochji gialli cronichi
Cercate cunsiglii genetichi se state pianificendu avè figlioli è avè una storia familiare di Crigler-Najjar.
Chjamate u vostru duttore sanitariu se voi o u vostru neonatu avete itterizia chì ùn si ne và.
U cunsigliu geneticu hè raccomandatu per e persone cun una storia familiare di sindrome di Crigler-Najjar chì vogliono avè figli. I test di sangue ponu identificà e persone chì portanu a variazione genetica.
Carenza di glucuronil trasferasi (tippu I Crigler-Najjar); Sindrome di Arias (tipu II Crigler-Najjar)
- Anatomia di u fegatu
Kaplan M, Wong RJ, Burgis JC, Sibley E, Stevenson DK. Itteria neonatale è malatie di u fegatu. In: Martin RJ, Fanaroff AA, Walsh MC, eds. Fanaroff è Martin's Neonatal-Perinatal Medicine. XI ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 91.
Lidofsky SD. Itterizia. In: Feldman M, Friedman LS, Brandt LJ, eds. A malatia gastrointestinali è di u fianu di Sleisenger è Fordtran. XI ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2021: cap. 21.
Peters AL, Balistreri WF. Malatie metaboliche di u fegatu. In: Kliegman RM, St. Geme JW, Blum NJ, Shah SS, Tasker RC, Wilson KM, eds. Manuale di Nelson di Pediatria. 21a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 384.