Listeriosi
A listeriosi hè una infezzione chì pò accade quandu una persona manghja cibu chì hè statu contaminatu da una batteria chjamata Listeria monocytogenes (L monocytogenes).
U batteriu L monocytogenes si trova in animali salvatichi, animali addomesticati, è in terra è in acqua. Sti batteri facenu parechji animali malati, purtendu à l'aborto spontaneu è a mortinata in animali domestici.
I vegetali, e carni, è altri alimenti ponu esse infettati da i batteri s'elli entranu in cuntattu cù un terrenu contaminatu o un letame. U latte crudu o prudutti fatti da latte crudu ponu purtà sti batteri.
Sì manghjate i prudutti contaminati, pudete ammalassi. E persone seguenti sò à risicu aumentatu:
- Adulti di più di 50 anni
- Adulti cù un sistema immunitariu indebolitu
- Sviluppà feti
- Neunati
- Gravidanza
I batteri causanu u più spessu una malattia gastrointestinale. In certi casi, pudete sviluppà una infezione di sangue (setticemia) o infiammazione di u coperchio di u cervellu (meningite). I zitelli è i zitelli anu spessu meningite.
L'infezzione in a prima gravidanza pò causà un aborto. I batteri ponu attraversà a placenta è infettà u zitellu in via di sviluppu. E infezioni à a fine di a gravidanza ponu purtà à a morte morta o à a morte di u criaturu in poche ore da a nascita. Circa a mità di i zitelli infettati à a nascita o vicinu à a so morte moriranu.
In adulti, a malattia pò piglià parechje forme, secondu chì organu o sistemi d'organi sò infettati. Pò accade cum'è:
- Infezzione di u core (endocardite)
- Infezioni cerebrali o fluidi spinali (meningite)
- Infezzione pulmonare (pneumonia)
- Infezzjoni di sangue (setticemia)
- Infezioni gastrointestinali (gastroenterite)
O pò accade in una forma più mite cum'è:
- Abscesi
- Cunghjuntivitis
- Lesione cutanea
In i zitelli, i sintomi di listeriosi ponu esse vistu in i primi ghjorni di vita è ponu include:
- Perda di l'appitittu
- Letargia
- Itterizia
- Distress respiratoriu (di solitu pneumonia)
- Scossa
- Eruzione cutanea
- Vumitu
E prove di laboratorio ponu esse fatte per rilevà i batteri in u fluidu amnioticu, sangue, feci è urina. Una cultura di u fluidu spinale (fluidu cerebrospniale o CSF) serà effettuata se si faci un toccu spinale.
Antibiotici (cumpresu l'ampicillina o trimetoprim-sulfametossazole) sò prescritti per tumbà i batteri.
A listeriosi in un fetu o in un criaturu hè spessu fatale. I zitelli sani maiò è l'adulti sò più propensi à sopravvivere. A malatia hè menu grave se affetta solu u sistema gastrointestinale. Infezioni cerebrali o spinali anu peghju risultati.
I zitelli chì sopravvivenu à listeriosi ponu avè danni cerebrali è di u sistema nervosu (neurologicu) à longu andà è sviluppu ritardatu.
Chjamate u vostru duttore sanitariu se voi o u vostru zitellu sviluppanu sintomi di listeriosi.
I prudutti alimentarii stranieri, cume i casgi molli non pasturizati, anu purtatu ancu à focolai di listeriosi. Fate sempre coce bè l'alimentu.
Lavate bè e mani dopu avè toccu animali domestici, animali di a splutazione, è manipulatu feci d'animali.
E donne incinte ponu vulè visità u situ di i Centri per u Cuntrollu è a Prevenzione di e Malatie (CDC) per infurmazione nantu à e precauzioni di l'alimentu: www.cdc.gov/listeria/prevention.html.
Infezzione Listeriale; Granulomatosis infantisepticum; Listeriosi fetale
- Anticorpi
Johnson JE, Mylonakis E. Listeria monocytogenes. In: Bennett JE, Dolin R, Blaser MJ, eds. Mandell, Douglas, è Principi è Pràtica di Bennett di Malatie Infettive. 9a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 206.
Kollman TR, Mailman TL, Bortolussi R. Listeriosis. In: Wilson CB, Nizet V, Maldonado YA, Remington JS, Klein JO, eds. Malatie infettive di Remington è Klein di u Fetu è di u Neunatu. 8a ed. Filadelfia, PA: Elsevier Saunders; 2016: chap 13.