Invechjate cambiamenti in organi, tessuti è cellule
Tutti l'urgani vitali cumincianu à perde qualchì funzione à l'età durante l'età adulta. I cambiamenti di invechjamentu si producenu in tutte e cellule, tessuti è organi di u corpu, è questi cambiamenti influenzanu u funziunamentu di tutti i sistemi di u corpu.
U tissutu vivu hè fattu di cellule. Ci sò parechji tippi di cellule, ma tutte anu a stessa struttura di basa. I tessuti sò strati di cellule simili chì svolgenu una funzione specifica. I sfarenti tippi di tessuti si riuniscenu per furmà organi.
Ci sò quattru tippi di basa di tessuti:
Tissu cunghjuntivu sustene altri tessuti è li lega inseme. Ciò include tessuti ossi, sanguini è linfatichi, è ancu i tessuti chì danu supportu è struttura à a pelle è à l'organi interni.
Tissu epiteliale furnisce una copertura per strati di u corpu superficiali è più profondi. A pelle è e fodere di i passaghji in u corpu, cum'è u sistema gastrointestinale, sò fatti di tessutu epiteliale.
Tissu musculu include trè tippi di tessuti:
- Musculi striati, cum'è quelli chì movenu u scheletru (chjamatu ancu musculu vuluntariu)
- Musculi lisci (chjamati dinò musculu involuntariu), cum'è i musculi cuntenuti in u stomacu è altri organi interni
- Musculu cardiacu, chì face a maiò parte di u muru di u core (ancu un musculu involuntariu)
Tessutu nervosu hè cumpostu di cellule nervose (neuroni) è hè adupratu per purtà missaghji da e da varie parti di u corpu. U cervellu, a medula spinale è i nervi periferichi sò fatti di tessuti nervosi.
CANTA INVECCHIAMENTU
E cellule sò i blocchi di basa di basa di i tessuti. Tutte e cellule sperimentanu cambiamenti cù l'invecchiamento. Addiventanu più grande è sò menu capaci di dividisce è multiplicà. Frà altri cambiamenti, ci hè una crescita di pigmenti è di sustanzi grassi in a cellula (lipidi). Parechje cellule perdenu a so capacità di funziunà, o cumincianu à funziunà in modu anormale.
Mentre l'invecchiamentu continua, i prudutti di rifiutu si accumulanu in i tessuti. Un pigmentu brunu grassu chjamatu lipofuscina si raccoglie in parechji tessuti, cum'è l'altri sustanzi grassi.
Cambiamenti di tissutu connettivu, diventendu più rigidi. Questu rende l'organi, i vini sanguini è e vie aeree più rigidi. E membrane cellulare cambianu, cusì tanti tessuti anu più prublemi per uttene ossigenu è nutrienti, è eliminà u diossidu di carbonu è altri rifiuti.
Parechji tessuti perdenu massa. Stu prucessu hè chjamatu atrofia. Alcuni tessuti diventanu cumuli (nodulari) o più rigidi.
A causa di cambiamenti di cellule è tessuti, i vostri organi cambianu ancu à l'età. L'organi invechjanti perde pianu pianu a funzione. A maiò parte di a ghjente ùn custata micca sta perdita subitu, perchè avete raramente bisognu di aduprà i vostri organi à a so piena capacità.
L'organi anu una capacità di riserva di funziunà al di là di i bisogni abituali. Per esempiu, u core di un ghjovanu di 20 anni hè capace di pompà circa 10 volte a quantità di sangue chì hè in realtà necessariu per mantene u corpu in vita. Dopu à 30 anni, una media di 1% di sta riserva si perde ogni annu.
I cambiamenti maiò in a riserva d'organi si producenu in u core, i pulmoni è i reni. A quantità di riserva persa varieghja trà e persone è trà i diversi organi in una sola persona.
Sti cambiamenti parenu pianu è per un longu periudu. Quandu un organu hè travagliatu di più cà di solitu, pò ùn esse capace di fà cresce a funzione. L'insuffisenza cardiaca improvvisa o altri prublemi ponu sviluppà quandu u corpu hè travagliatu più cà di solitu. E cose chì producenu un caricu di travagliu in più (fattori di stress di u corpu) includenu i seguenti:
- Malatia
- Midicini
- Cambiamenti significativi di vita
- Aumentata improvvisa di e dumande fisiche à u corpu, cum'è un cambiamentu di attività o esposizione à una altitudine più alta
A perdita di riserva rende ancu più difficiule di ristabilisce l'equilibriu (equilibriu) in u corpu. A droga hè eliminata da u corpu da i reni è u fegatu à un ritmu più lente. Dose più basse di medicinali ponu esse necessarii, è l'effetti secondari diventanu più cumuni. U recuperu da e malatie hè raramente 100%, purtendu à una più grande disabilità.
L'effetti secundarii di a medicina ponu imità i sintomi di parechje malatie, dunque hè faciule di sbaglià una reazione di droga per una malattia. Alcuni medicinali anu effetti collaterali completamente diversi in l'anziani chè in i più ghjovani.
TEORIA DI L'INVECCHIMENTU
Nuddu sà cumu è perchè a ghjente cambia quandu invechja. Alcune teorie affermanu chì l'invecchiamentu hè causatu da e ferite da a luce ultravioletta cù u tempu, da l'usura di u corpu, o da i sottoprodotti di u metabolismu. Altre teurie vedenu u vechju cum'è un prucessu predeterminatu cuntrullatu da i geni.
Nisun prucessu unicu pò spiegà tutti i cambiamenti di l'anzianu. Invechjamentu hè un prucessu cumplessu chì varieghja cumu affetta diverse persone è ancu diversi organi. A maiò parte di i gerontologhi (persone chì studianu u vechju) sentenu chì u vechju hè duvutu à l'interazione di parechje influenze per tutta a vita. Queste influenze includenu eredità, ambiente, cultura, dieta, esercitazione è passatempi, malatie passate, è assai altri fattori.
A differenza di i cambiamenti di l'adulescenza, chì sò prevedibili in pochi anni, ogni persona invechja à un ritmu unicu. Alcuni sistemi cumincianu à invechjà già da l'età di 30 anni. Altri prucessi di invechjamentu ùn sò micca cumuni finu à assai più tardi in a vita.
Ancu se alcuni cambiamenti si verificanu sempre cù l'anzianu, si verificanu à tassi diversi è in diverse misure. Ùn ci hè manera di prevede esattamente cumu invechjarete.
TERMINI PER DESCRIBE TIPI DI CAMBIAMENTI DI CELLULA
Atrofia:
- E cellule si restringenu. Sì abbastanza cellule diminuiscenu in taglia, tuttu l'organu s'atrofia. Questu hè spessu un cambiamentu normale di invecchiamentu è pò accade in ogni tessutu. Hè u più cumunu in u musculu scheletricu, u core, u cervellu, è l'organi sessuali (cum'è i petti è l'ovari). L'ossi diventanu più sottili è più propensi à rompe cù traumi minori.
- A causa di l'atrofia hè scunnisciuta, ma pò include un usu riduttu, una carica di travagliu diminuita, una diminuzione di l'apportu di sangue o nutrizione à e cellule, è una stimolazione ridotta da i nervi o ormoni.
Ipertrofia:
- Celle ingrandate. Questu hè causatu da un aumentu di proteine in a membrana cellulare è in e strutture cellulari, micca un aumento di u fluidu di a cellula.
- Quandu alcune cellule si atrofiano, altri ponu ipertrofia per compensà a perdita di massa cellulare.
Iperplasia:
- U numaru di cellule aumenta. Ci hè un ritmu aumentatu di divisione cellulare.
- L'iperplasia si faci di solitu per cumpensà a perdita di cellule. Permette à certi organi è tessuti di rigenerassi, cumprese a pelle, u rivestimentu di l'intestini, u fegatu è a midula ossea. U fegatu hè particularmente bonu à a rigenerazione. Pò rimpiazzà finu à u 70% di a so struttura in 2 settimane dopu à una ferita.
- I tessuti chì anu una capacità limitata à rigenerassi includenu ossu, cartilagine è musculu lisciu (cum'è i musculi intornu à l'intestini). I tessuti chì raramente o mai rigeneranu includenu i nervi, u musculu scheletricu, u musculu di u core, è a lente di l'ochju. Quandu sò feriti, sti tessuti sò rimpiazzati da tissutu cicatriziale.
Displasia:
- A dimensione, a forma o l'organizazione di e cellule mature diventa anormale. Questu hè ancu chjamatu iperplasia atipica.
- A displasia hè abbastanza cumuna in e cellule di u cervice è in u rivestimentu di e vie respiratorie.
Neoplasia:
- A furmazione di tumori, sia cancerosi (maligni) o non cancerosi (benigni).
- E cellule neoplastiche si riproducenu spessu rapidamente. Puderanu forme insolite è funzione anormale.
Quandu invechjate, averete cambiamenti in tuttu u vostru corpu, cumprese cambiamenti in:
- Pruduzione di ormoni
- Immunità
- A pelle
- Dormi
- Osse, musculi, è articulazioni
- I petti
- A faccia
- U sistema riproduttivu femminile
- U core è i vini sanguini
- I reni
- I pulmoni
- U sistema riproduttivu maschile
- U sistema nervosu
- Tipi di tessuti
Baynes JW. Invechjera. In: Baynes JW, Dominiczak MH, eds. Biochimica medica. 5a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2019: chap 29.
Fillit HM, Rockwood K, Young J, eds. Manuale di Brocklehurst di Medicina Geriatrica è Gerontologia. 8a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2017.
Walston JD. Sequelle cliniche cumune di u vechju. In: Goldman L, Schafer Al, eds. Medicina Goldman-Cecil. 26a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 22.