Invechjate cambiamenti in a pelle
I cambiamenti invechjanti in a pelle sò un gruppu di cundizioni cumuni è sviluppi chì si verificanu quandu e persone crescenu.
I cambiamenti di a pelle sò trà i segni più visibili di l'anzianu. L'evidenza di l'età crescente include e rughe è a pelle affondante. Imbiancatura o grisgiu di i capelli hè un altru segnu evidenti di invecchiamento.
A to pelle face parechje cose. Hè:
- Contene recettori nervosi chì permettenu di sente toccu, dolore è pressione
- Aiuta à cuntrullà u bilanciu di i fluidi è di l'elettroliti
- Aiuta à cuntrullà a temperatura di u vostru corpu
- Vi prutege da l'ambiente
Ancu se a pelle hà assai strati, pò generalmente esse divisa in trè parti principali:
- A parte esterna (epidermide) cuntene cellule di a pelle, pigmentu è proteine.
- A parte media (dermis) cuntene cellule di a pelle, vini sanguini, nervi, folliculi piliferi, è glàndule oliu. U dermis furnisce nutrienti à l'epidermide.
- U stratu internu sottu à u dermis (u stratu sottucutanu) cuntene ghiandole sudoripare, alcuni folliculi piliferi, vasi sanguigni è grassu.
Ogni stratu cuntene ancu tissutu connettivu cù fibre di collagene per dà supportu è fibre di elastina per furnisce flessibilità è forza.
I cambiamenti di a pelle sò in leia cù fattori ambientali, cumpunimentu geneticu, nutrizione è altri fattori. U fattore unicu più grande, però, hè l'esposizione à u sole. Pudete vede questu paragunendu e zone di u vostru corpu chì anu esposizione regulare à u sole cù e zone chì sò prutette da u sole.
I pigmenti naturali parenu furnisce una certa prutezzione contru i danni di a pelle indutta da u sole. E persone cù l'ochji turchini, di pelle chjara mostranu più cambiamenti di a pelle invechja chè e persone cù a pelle più scura, più pigmentata.
CANTA INVECCHIAMENTU
Cù u invichjamentu, u stratu di a pelle esterna (epidermide) si diluisce, ancu se u numeru di strati di cellule rimane immutatu.
U numaru di cellule chì cuntenenu pigmenti (melanociti) diminuisce. I melanociti restanti aumentanu di taglia. A pelle invechja pare più fina, più pallida è chjara (traslucida). Piazze pigmentate cumprese macchie di età o "fegate" ponu apparisce in e zone esposte à u sole. U terminu medicu per queste zone hè lentigos.
Cambiamenti in u tissutu connettivu riduce a forza è l'elasticità di a pelle. Questu hè cunnisciutu cum'è elastosi. Hè più notu in e zone esposte à u sole (elastosi solare). L'Elastosi produce l'aspettu coriaceu, battutu da u clima, cumunu à l'agricultori, i marinari è altri chì passanu una grande quantità di tempu à l'aria aperta.
I vini sanguini di u dermis diventanu più fragili. Questu porta à contusioni, sanguinamenti sottu à a pelle (spessu chjamata purpura senile), angiomi di ciliegia, è condizioni simili.
E ghiandole sebacee producenu menu oliu à misura chì invechjate. L'omi sperimentanu una diminuzione minima, u più spessu dopu à l'età di 80. E donne producenu pocu à pocu menu oliu cuminciendu dopu a menopausa. Questu pò rende più difficiule di tene a pelle umida, resultendu in secchezza è prurito.
U stratu di grassu sottucutaneu diluisce dunque hà menu isolamentu è imbottitura. Questu aumenta u risicu di ferite à a pelle è riduce a vostra capacità di mantene a temperatura di u corpu. Perchè avete menu isolamentu naturale, pudete uttene ipotermia in tempu freddu.
Alcuni medicinali sò assorbiti da u stratu grassu. A riduzzione di questu stratu pò cambià u modu in cui sti medicinali funzionanu.
E ghiandole sudore producenu menu sudore. Questu rende più difficiule di tene frescu. U vostru risicu per surriscaldà o sviluppà un colpu di calore aumenta.
E crescita cum'è tag di a pelle, verruche, macchie aspre marrone (cheratosi seborreiche), è altri difetti sò più cumuni in l'anziani. Sò ancu cumuni i patch rossi rosati (cheratosi actinica) chì anu una piccula probabilità di diventà un cancheru di a pelle.
EFFETU DI CAMBIAMENTI
Quandu invechjate, site in più risicu di ferite à a pelle. A vostra pelle hè più fina, più fragile, è perde una parte di u stratu grassu prutettore. Puderete ancu esse menu capaci di sente u toccu, a pressione, a vibrazione, u calore è u fretu.
Strofinà o tira nantu à a pelle pò causà lacrime di a pelle. I vasi sanguigni fragili ponu rompe facilmente. Contusioni, raccolte piatte di sangue (purpura), è raccolte elevate di sangue (ematomi) ponu formassi dopu ancu una ferita minore.
L'ulcere di pressione ponu esse causate da cambiamenti di a pelle, perdita di u stratu grassu, attività ridotta, cattiva nutrizione è malatie. E piaghje sò più faciule da vede nantu à a superficia esterna di l'avambracci, ma ponu accade in ogni locu di u corpu.
A pelle invechja si ripara più pianu chè a pelle più ghjovana. A guarigione di a ferita pò esse finu à 4 volte più lenta. Questu contribuisce à l'ulcere di pressione è infezioni. A diabete, i cambiamenti di vasi sanguigni, a diminuzione di l'immunità, è altri fattori influenzanu ancu a guarigione.
PROBLEMI COMUNI
I disordini di a pelle sò cusì cumuni trà e persone anziane chì hè spessu difficiule di dì cambiamenti normali da quelli chì sò relativi à un disordine. Più di 90% di tutte e persone anziane anu un tipu di disordine di a pelle.
I disordini di a pelle ponu esse causati da parechje condizioni, cumprese:
- Malatie di i vini sanguini, cum'è l'arteriosclerosi
- Diabetes
- Malatie cardiache
- Malatie di u fegatu
- Carenze nutrizionali
- Obesità
- Reazzioni à i medicini
- Stressu
Altre cause di cambiamenti di a pelle:
- Allergii à e piante è altre sustanzi
- Clima
- Abbigliamento
- Esposizioni à chimichi industriali è domestichi
- Riscaldamentu à l'internu
A luce solare pò causà:
- Perdita di elasticità (elastosi)
- Crescimenti di a pelle non cancerosi (cheratoacantomi)
- Cambiamenti di pigmenti cume macchie di fegatu
- Spessimentu di a pelle
L'esposizione à u sole hè stata dinò direttamente ligata à i cancri di a pelle, cumpresu u cancheru di cellule basali, u carcinoma di cellule squamose è u melanoma.
PREVENZIONE
Perchè a maiò parte di i cambiamenti di a pelle sò relativi à l'esposizione à u sole, a prevenzione hè un prucessu per tutta a vita.
- Prevenite i sunburni se hè pussibule.
- Aduprate una crema solare di bona qualità quandu hè fora, ancu d'inguernu.
- Usate indumenti protettivi è un cappellu quandu ci vole.
Una bona nutrizione è fluidi adeguati sò ancu utili. A disidratazione aumenta u risicu di ferite à a pelle. A volte, carenze nutrizionali minori ponu causà eruzioni cutanee, lesioni cutanee, è altri cambiamenti cutanei, ancu sè ùn avete micca altri sintomi.
Mantene a pelle umida cù lozioni è altri creme idratanti. Ùn aduprate micca saponi chì sò assai prufumati. L'olii da bagnu ùn sò micca raccomandati perchè ponu causà scivolamentu è caduta. A pelle umida hè più còmuda è guarirà più rapidamente.
TEMI CORRELATI
- Invechjate cambiamenti in a forma di u corpu
- Invechjate cambiamenti in capelli è unghie
- Invechjate cambiamenti in a produzzione ormonale
- Invechjate cambiamenti in organi, tessuti è cellule
- Invechjate cambiamenti in l'osse, i musculi è l'articuli
- Invechjate cambiamenti in u senu
- Invechjate cambiamenti in faccia
- Invechjate cambiamenti in i sensi
Arrughe - cambiamenti di invecchiamento; Diluimentu di a pelle
- Cambiamenti in faccia cù l'età
Tobin DJ, Veysey EC, Finlay AY. Invechjate è a pelle. In: Fillit HM, Rockwood K, Young J, eds. Manuale di Brocklehurst di Medicina Geriatrica è Gerontologia. 8a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2017: chap 25.
Walston JD. Sequelle cliniche cumune di u vechju. In: Goldman L, Schafer AI, eds. Medicina Goldman-Cecil. 26a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 22.