Malattia di a Pelle Bouba - Cumu Identificà è Trattà

Cuntenutu
L'ascia, cunnisciuta ancu cum'è frambesia o piã, hè una malattia infettiva chì affetta a pelle, l'osse è u cartilagine. Sta malatia hè più cumuna in i paesi trupicali cum'è u Brasile, per esempiu, è tocca i zitelli di menu di 15 anni, in particulare trà l'età di 6 è 10 anni.
Ucausa di i piani hè una infizzione causata da i batteri Treponema pertenue, Una sottuspezia di u batteriu chì provoca a sifilide. Tuttavia, i piani ùn sò micca una malattia di trasmissione sessuale, nè causanu prublemi cardiovascolari à longu andà cum'è a sifilide.

Cumu uttene è trasmissione
A trasmissione hè da cuntattu direttu cù a pelle infettata di un individuu è si sviluppa in 3 tappe:
- Stage primariu: Dopu à 3-5 settimane dopu à u cuntattu cù un individuu infettatu, una lesione cutanea chjamata "mamma sbadiglia" apparisce in u zitellu, simile à un nodulu o talpa, cù una crosta giallastra, chì aumenta di dimensioni, pigliendu una forma simile à una lampone. In a regione ci pò esse prurito è gonfiori di i nodi linfatichi. Di solitu sparisce dopu à 6 mesi.
- Stage secondariu: Apparisce uni pochi di settimane dopu à a prima tappa di u tassu è hè carattarizatu da l'apparizione di lesioni dure nantu à a pelle di u visu, di i bracci, di e ghjambe, di u gluteu è di a sola di i pedi, chì rendenu u camminu difficiule. À questu stadiu ci hè ancu un gonfiore di i nodi linfatichi è prublemi in l'osse chì causanu dolore in l'osse pò accade di notte.
- Ultima tappa: Apparisce circa 5 anni dopu l'iniziu di l'infezzione è provoca gravi ferite à a pelle, l'osse è e articolazioni, causendu dolore in i muvimenti. À questu stadiu, i piani ponu ancu cunduce à a distruzzione di parti di u nasu, a mascella superiore, u tettu di a bocca è a faringe, sfigurendu a faccia di l'individuu.
L'angia pò esse guarita è hè raramente fatale, ma l'individui pò avè gravi carenze in u corpu quandu ùn eseguiscenu micca u trattamentu currettamente.
Segnali è sintomi
I sintomi di a pianura ponu esse:
- Ferite di pelle giallastra, raggruppate in forma di lampone;
- Prurite à i siti di a ferita;
- Chjappi in u collu, inguine è ascelle, per via di i linfonodi gonfi;
- Dolore in ossa è articulazioni;
- Ferite dulurose nantu à a pelle è a pianta di i pedi;
- Gonfiore di u visu è sfiguramentu quandu l'infezzione hà iniziatu anni fà, senza trattamentu.
O diagnosticu si face basatu annantu à l'analisi di i sintomi, l'esaminazione fisica è a storia recente di viaghji in lochi caldi cù pocu sanità di basa. Per cunfirmà u diagnosticu, u duttore pò urdinà un test di sangue chjamatu antibiogramma, per identificà a presenza di i batteri chì causanu sta malattia.
Trattamentu
U trattamentu di a pianura cunsiste in l'usu di l'iniezione di penicillina, data in parechje dosi, secondu l'età di u paziente è a prescrizione di u duttore. Sì sì allergicu à a penicillina, u paziente pò piglià eritromicina, cloridrato di tetraciclina o azitromicina.
E ferite primarie è secondarie ponu guarì cumpletamente, ma i cambiamenti distruttivi chì ponu includere a perdita di u nasu ponu esse irreversibili.