Carotenoidi: chì sò è in chì cibi si ponu truvà

Cuntenutu
- 1. Beta-carotene
- Alimenti cù beta-carotene
- 2. Licopenu
- Alimenti licopenu
- 3. Luteina è Zeaxantina
- Alimenti cù luteina è zeaxantina
I carotenoidi sò pigmenti, rossi, aranci o gialli prisenti naturalmente in e radiche, foglie, semi, frutti è fiori, chì si ponu truvà ancu, ancu se in quantità minori, in cibi d'origine animale, cum'è ova, carne è pesci. I carotenoidi più impurtanti per u corpu è i più abbundanti in a dieta sò u licopenu, u beta-carotene, a luteina è a zeaxantina, chì devenu esse ingeriti, perchè u corpu ùn hè micca capace di prudutteli.
Queste sostanze anu un'azione antiossidante, fotoprotettiva è interagiscenu cù altri antiossidanti, aumentendu u sistema immunitariu è pruteggendu e cellule da i danni ossidativi.
Cum'è i carotenoidi ùn sò micca liberi in l'alimentu, ma sò associati à proteine, fibre è polisaccaridi, per assorbimentu, hè necessariu u so rilasciu, chì pò accade durante i prucessi di u corpu, cum'è a masticazione o l'idrolisi in u stomacu, ma ancu durante a preparazione, da quì l'impurtanza di cumu si cibu l'alimentu. Inoltre, a maiò parte di i carotenoidi sò liposolubili, dunque a so assorbimentu hè migliurata se assuciata à i grassi, cum'è l'oliu d'oliva, per esempiu.

1. Beta-carotene
U Beta-carotene hè una sustanza chì dà culore aranciu è rossu à i frutti è ligumi, essendu a più abbundante in l'alimentu. Una parte di stu carotenoide hè cunvertita in retinolu, una vitamina assai impurtante per u funziunamentu currettu di u corpu.
U Beta-carotene hà pruprietà antiossidanti, chì impediscenu l'occurrenza di danni à l'ADN, è chì riducenu u risicu di certi tippi di cancheru.
Inoltre, stu carotenoide hà ancu una azzione fotoprotettiva quandu a pelle hè esposta à u sole, per via di a so participazione à e reazioni chimiche in l'epidermide, bluccendu i raghji di u sole è l'antioxidanti, ritardendu dinò l'apparizione di eritema solare.
Alimenti cù beta-carotene
Alcuni alimenti chì sò ricchi di beta-carotene sò carotte, zucca, spinaci, kale, rapa verde, melone di melone è buriti. Vede una lista cumpleta di l'alimenti ricchi in beta-carotene.
Un bonu modu per aumentà l'assorbimentu di u beta-carotene da l'alimentu hè di ingerisce a carota o a zucca dopu a cucina, postu chì anu una biodisponibilità assai più alta, essendu megliu assorbite è in quantità più grande.
2. Licopenu
U Licopenu hè un carotenoide ancu cù azzione antioxidante, rispunsevule di a culurazione rossa di l'alimentu. Sta sustanza prutege ancu da l'eritema induttu da i UV è riduce l'enzimi chì degradanu u collagenu, l'elastina è l'ADN mitocondriale, cuntribuendu à u mantenimentu di una pelle sana è à ritardà l'invecchiamentu.
Inoltre, aiuta ancu à prevene alcuni tippi di cancheru è migliora a funzione vascolare, evitendu cusì u sviluppu di malatie cardiovascolari. Amparate più nantu à i benefici di u licopenu.
Alimenti licopenu
Alcuni alimenti chì cuntenenu licopenu sò i pumati, a guava rossa, a papaia, a ciliegia è l'alga.
U processu termicu di alcuni di questi alimenti migliora a so assorbimentu. Inoltre, in u casu di i pumati, se hè trasfurmatu da u calore è aghjuntu un oliu, cum'è l'oliu d'aliva, per esempiu, a so assorbimentu pò aumentà di circa 2 à 3 volte, paragunatu à u suchju di pumata fresca.
3. Luteina è Zeaxantina
A luteina è a zeaxantina sò carotenoidi presenti in grande abbundanza in a retina, in l'ochju, prutegendulu da i danni fotoossidativi è impedendu u sviluppu di disordini visivi. Sti carotenoidi anu effetti benefichi in a prevenzione è u prugressu di a degenerazione maculare causata da l'anzianu, chì hè una causa principale di cecità in e persone di più di 65 anni.
Inoltre, cuntribuiscenu ancu à a prevenzione di certi tipi di cancheru. Vede altri benefici di zeaxantina.
Alimenti cù luteina è zeaxantina
Alcuni cibi ricchi in luteina è zeaxantina sò u basilicu, spinach, prezzemolo, kale, piselli, broccoli è granu. Amparate più nantu à a luteina.