À chì serve u Coagulogramu è cumu si face?
Cuntenutu
- Per chì ghjè
- Cumu hè fattu
- Prove di coagulogramma
- 1. Tempu di sagnu (TS)
- 2. Tempu di protrombina (TP)
- 3. Tempu Parziale di Tromboplastina Attivata (APTT)
- 4. Tempu di trombina (TT)
- 5. Quantità di platelets
U coagulogramu currisponde à un gruppu di analisi di sangue richiesti da u duttore per valutà u prucessu di coagulazione di u sangue, identificendu ogni cambiamentu è indicendu cusì u trattamentu per a persona per evità complicazioni.
Questa prova hè dumandata principalmente prima a chirurgia per valutà u risicu di sangu di u paziente durante a procedura, per esempiu, è comporta u tempu di sanguinamentu, u tempu di protrombina, u tempu di tromboplastina parziale attivata, u tempu di trombina è a valutazione di a quantità di piastrine.
Per chì ghjè
U coagulogramu hè indicatu principalmente prima di a chirurgia, ma pò ancu esse dumandatu da u duttore per investigà a causa di e malatie ematologiche è per verificà u risicu di trombosi, in particulare in e donne chì usanu contraccettivi.
Inoltre, u coagulogramu hè indicatu dopu à u morsu di un animale chì hà tossina chì pò interferisce in u prucessu di coagulazione è in u monitoru di e persone chì utilizanu anticoagulanti, cume l'eparina è a warfarina, per esempiu. Cunnosce altri anticoagulanti è quandu sò indicati.
Cumu hè fattu
U coagulogramu deve esse fattu cù a persona à dighjunu per 2 à 4 ore è cunsiste in a raccolta di un campione di sangue chì hè inviatu per analisi, eccettu u Tempu di Sanguinamentu (TS), chì si face in situ è cunsiste in l'osservazione u tempu ch'ellu ci vole à piantà u sanguinamentu.
Hè impurtante chì prima di esaminà l'esame, l'usu di droghe anticoagulanti sia informatu, postu chì pò interferisce cù u risultatu o esse presu in contu quandu si analizza, per esempiu. Cusì, hè impurtante avè una guida da u duttore in quantu à a sospensione di l'usu di a droga prima di fà u coagulogramu.
Prove di coagulogramma
U coagulogramu si compone di alcuni testi chì valutanu a presenza di tutti i fattori implicati in a coagulazione di u sangue è, di conseguenza, l'emostasi, chì currisponde à i prucessi chì accadenu in i vasi sanguigni chì anu u scopu di mantene u fluidu sanguinu per evità i coaguli di furmazione o sanguinante. Capite tuttu di l'emostasi.
L'esami principali prisenti in u coagulogramu sò:
1. Tempu di sagnu (TS)
Questu esame hè di solitu dumandatu cum'è un modu per cumplementà l'altri esami è hè utile per rilevà qualsiasi cambiamentu di piastrine è si face fendu un picculu foru in l'arechja, chì currisponde à a tecnica di Duke, o tagliando l'avambracciu chjamatu tecnica Ivy, è dopu cuntà u tempu quandu u sagnu si ferma.
Per fà a tecnica Ivy, a pressione hè applicata à u bracciu di u paziente è dopu un picculu tagliu hè fattu in u situ. In u casu di a tecnica di Duke, u foru in l'arechja hè fattu cù una lancetta o un stylus monousu. In i dui casi, u sanguinamentu hè valutatu ogni 30 seconde cù una carta filtrante, chì assorbe u sangue da u situ. U test finisce quandu a carta filtrante ùn assorbe più u sangue.
Attraversu u risultatu TS, hè pussibule valutà l'emostasi è a presenza o assenza di fattore von Willebrand, chì hè un fattore presente in e piastrine chì hà un rolu fundamentale in u prucessu di coagulazione di u sangue.Ancu se stu test hè utile per rilevà cambiamenti in l'emostasi, pò causà disconfortu soprattuttu in i zitelli, chì u test pò esse fattu fendu un foru in l'arechja, per esempiu.
Cumu capisce u risultatu: Dopu avè perforatu u foru, u duttore o tecnicu rispunsevule per l'esame conta u tempu chì u sangue si coagula è surveglia per mezu di una carta filtrante chì assorbe u sangue da u locu. Quandu a carta filtrante ùn assorbe più u sangue, a prova hè terminata. Se u test hè statu fattu aduprendu a Tecnica Ivy, chì hè u bracciu, u tempu normale di sangu hè trà 6 è 9 minuti. In u casu di a tecnica Duke, chì hè quella di l'arechja, u tempu nurmale di sangu hè trà 1 è 3 minuti.
Quandu u tempu hè più longu chè u tempu di riferimentu, si dice in l'esame TS allargatu, indicendu chì u prucessu di coagulazione hà pigliatu più tempu di u normale, chì pò esse indicativu di a malattia di von Willebrand, l'usu di farmaci anticoagulanti o trombocitopenia, per esempiu. Cunnosce e cause principali di a trombocitopenia.
2. Tempu di protrombina (TP)
A Protrombina, cunnisciuta ancu cum'è Fattore di Coagulazione II, hè una prutetta chì hè attivata durante u prucessu di coagulazione è chì a so funzione hè di prumove a cunversione di fibrinogenu in fibrina, furmendu u tappu di piastrine secundariu o definitivu.
Sta prova hà per scopu di verificà u funziunamentu di a via di coagulazione extrinseca, postu chì consiste in a valutazione di u tempu chì u sangue piglia per furmà u buffer secundariu dopu l'esposizione à u calciu tromboplastina, chì hè u reagente adupratu in u test.
Cumu capisce u risultatu: In cundizioni nurmali, dopu à u cuntattu di sangue cù a tromboplastina calcica, a via estrinseca hè attivata, cù attivazione di fattori VII è X di coagulazione è, dunque, fattore II, chì hè protrombina, prumove a cunversione di Fibrinogenu in Fibrina, fermendu u sanguinamentu. Stu prucessu dura generalmente trà 10 è 14 secondi.
Tuttavia, in alcune situazioni u coagulogramu rileva un PT allargatu, chì significa chì l'attivazione di protrombina si faci in un tempu più longu di u normale. I valori di PT aumentati di solitu si verificanu quandu sò usati anticoagulanti, carenza di vitamina K, carenza di fattore VII è prublemi di fegatu, per esempiu, postu chì a protrombina hè prodotta in u fegatu.
In rari casi, PT pò esse diminuitu, cum'è in u casu di l'usu di supplementi di vitamina K o di pillole contracettive cù estrogeni, per esempiu. Capite di più nantu à u risultatu di u test di Prothrombin Time.
3. Tempu Parziale di Tromboplastina Attivata (APTT)
Questa prova hè ancu usata per valutà l'emostasi, tuttavia permette di verificà a presenza o l'assenza di fattori di coagulazione presenti in a via intrinseca di a cascata di coagulazione.
APTT hè di solitu impurtante per monitorà i pazienti chì utilizanu l'eparina, chì hè un anticoagulante, o chì anu prublemi cù a coagulazione di u sangue, essendu utile per identificà i cambiamenti relativi à i fattori di coagulazione.
In questu test, un campione di sangue raccoltu hè espostu à i reagenti, è allora u tempu chì u sangue impiega per coagulà hè calculatu.
Cumu capisce u risultatu: In cundizioni nurmali, l'APTT hè di 21 à 32 secondi. Tuttavia, quandu a persona usa anticoagulanti, cume l'eparina, o hà una carenza di fattori specifici di a via intrinseca, cum'è i fattori XII, XI o VIII è IX, chì sò indicativi di emofilia, u tempu hè di solitu più longu di u tempu di riferenza ., esse indicatu in l'esame chì l'APTT hè allargatu.
4. Tempu di trombina (TT)
U tempu di trombina currisponde à u tempu necessariu per chì u coagulu sia furmatu dopu l'addizione di trombina, chì hè u fattore di coagulazione necessariu per l'attivazione di fibrinogenu in fibrina, chì garantisce a stabilità di u coagulu.
Questa prova hè assai sensibile è si face aghjunghjendu a trombina in basse concentrazioni in u plasma di sangue, u tempu di coagulazione hè influenzatu da a quantità di fibrinogenu presente in u plasma.
Cumu capisce u risultatu: Nurmalmentu dopu l'aggiunta di trombina à u plasma, u coagulu si forma trà 14 è 21 secondi, questu hè cunsideratu u valore di riferimentu, chì pò varià secondu u laburatoriu in u quale u test hè effettuatu.
TT hè cunsideratu prolongatu quandu a persona usa anticoagulanti, presenta prudutti di degradazione di fibrina, hà fattore XIII o carenza di fibrinogeni, per esempiu.
5. Quantità di platelets
E piastrine sò frammenti di cellule presenti in u sangue chì ghjucanu un rolu essenziale in l'emostasi, postu chì cuntenenu fattori impurtanti per u prucessu di coagulazione, cum'è u fattore von Willebrand, per esempiu.
Quandu ci hè una ferita tissutale, e piastrine si movenu rapidamente versu u situ di a ferita, cù u scopu di aiutà in u prucessu di stagnazione di u sangue. E piastrine attivate s'attaccanu à l'endoteliu di a nave ferita per mezu di u fattore von Willebrand è poi alteranu a so furmazione è liberanu sostanze in u plasma per reclutà più piastrine in u situ di a ferita è cusì formanu u plug primariu di piastrine.
Cusì, cuntrollà a quantità di piastrine hè impurtante in u coagulogramma perchè permette à u duttore di sapè s'ellu ci hè un cambiamentu in u prucessu di emostasi primaria, cunsiglendu un trattamentu più specificu.
Cumu capisce u risultatu: A quantità nurmale di piastrine in u sangue hè trà 150000 è 450000 / mm³. Valori inferiori à u valore di riferenza sò indicati in l'esame cum'è trombocitopenia, indicendu chì ci hè menu quantità di piastrine in circulazione, chì pò causà prublemi di coagulazione di u sangue, favurendu u sanguinamentu, in più di pudè indicà carenze nutrizionali, cambiamenti in l'ossu medula o infezioni, per esempiu.
I valori sopra à a riferenza sò chjamati trombocitosi, chì pò causà eccessiva coagulazione, chì pò accadere per via di abitudini di vita, cume fumà o alcolismu, per esempiu, o per cundizioni patologichi, cum'è anemia da carenza di ferru, sindrome mieloproliferativa è leucemia , per esempiu. Amparate nantu à altre cause di allargamentu di piastrine.