Dislalia: chì hè, cause è trattamentu
Cuntenutu
A Dyslalia hè un disordine di a parolla in u quale a persona ùn hè capace di articulà è di pronunzià alcune parolle, soprattuttu quandu anu "R" o "L", è, dunque, scambianu queste parolle per altri cù una pronuncia simile.
Questa alterazione hè più cumuna in a zitiddina, essendu cunsiderata nurmale in i zitelli finu à 4 anni, ma quandu a difficultà di parlà qualchì sonu o di articulà alcune parolle persiste dopu à quell'età, hè impurtante cunsultà u pediatru, l'otorinolaringoiatra o u logopedu cusì chì l'investigazione di u cambiamentu è u trattamentu più adeguatu pò esse iniziata.
Cause pussibili
A dislalia pò accade per via di parechje situazioni, e principali sò:
- Cambiamenti in bocca, cume deformità in u tettu di a bocca, lingua troppu grande per l'età di u zitellu o lingua appiccicata;
- Prublemi di udizione, postu chì u zitellu ùn pò sente bè i soni, ùn pò micca ricunnosce a fonetica curretta;
- Cambiamenti in u sistema nervosu, Chì pò cumprumette u sviluppu di a parolla cum'è in u casu di paralisi cerebrale.
Inoltre, in certi casi a dislalia pò avè una influenza ereditaria o accadere perchè u zitellu vole imità qualcunu vicinu à ellu o un caratteru in un prugramma di televisione o di storia, per esempiu.
Cusì, secondu a causa, a dislalia pò esse classificata in 4 tippi principali, à dì:
- Evolutivu: hè cunsideratu nurmale in i zitelli è hè progressivamente correttu in u so sviluppu;
- Funziunale: quandu una lettera hè rimpiazzata da un'altra quandu si parla, o quandu u zitellu aghjusta un'altra lettera o distorta u sonu;
- Audiogenic: quandu u zitellu ùn hè capace di ripete u sonu precisamente perchè ùn u sente micca bè;
- Organic: quandu ci hè un preghjudiziu à u cerbellu chì impedisce u discorsu currettu o quandu ci sò cambiamenti in a struttura di a bocca o di a lingua chì impediscenu u discorsu.
Hè impurtante di ricurdà chì ùn si deve micca parlà male cù u zitellu o trovallu bellu è incuragelu à pronunziate male e parolle, postu chì queste attitudini ponu stimulà l'iniziu di dislalia.
Cumu identificà a dislalia
A dislalia hè cumuna per esse rimarcata quandu u zitellu principia à amparà à parlà, è a difficultà à prununzià certe parolle currettamente, u scambiu di certi soni per altri per via di u scambiu di una cunsunale in a parolla, o per mezu di l'aggiunta di una lettera in a parolla, cambiendu a so fonetica. Inoltre, certi zitelli cun dislalia ponu omettere ancu qualchi sonu, chì hè difficiule per articulà sta parolla.
A dislalia hè cunsiderata nurmale finu à l'età di 4 anni, però dopu stu periodu, se u zitellu hà difficultà à parlà currettamente, hè cunsigliatu chì u pediatra, l'otorinolaringologu o u logopedu sia cunsultatu, chì hè cusì pussibule di fà una valutazione generale di u zitellu per identificà fattori pussibuli chì ponu interferisce cù u discorsu, cum'è cambiamenti in bocca, uditu o cervellu.
Cusì, per mezu di u risultatu di a valutazione è l'analisi di u zitellu di dislalia, hè pussibule chì u trattamentu più adattu sia raccomandatu per migliurà a parolla, a percezione è l'articulazione di i soni.
Trattamentu per dislalia
U trattamentu hè fattu secondu a causa di u prublema, ma di solitu include trattamentu cù sessioni di logopedia per migliurà a parolla, sviluppà tecniche chì facilitanu a lingua, a percezione è l'interpretazione di i soni, è stimulanu a capacità di fà frasi.
Inoltre, a fiducia in sè stessu è a relazione persunale cù a famiglia devenu ancu esse incuragite, postu chì u prublema si pone spessu dopu a nascita di un fratellu minore, cume un modu per tornà à esse chjucu è riceve più attenzione da i genitori.
In i casi induve i prublemi neurologichi sò stati trovati, u trattamentu duveria ancu includere psicoterapia, è quandu ci sò prublemi uditivi, l'audioprudutti pò esse necessariu.