Cosa hè a malattia di u sonnu, sintomi principali è trattamentu
Cuntenutu
A malattia di u sonnu, cunnisciuta scientificamente cum'è tripanosomiasi africana umana, hè una malattia causata da u protozoo Trypanosoma brucei gambiense èrhodesiense, essendu trasmessu da u morsu di a mosca tsetse, chì si trova u più spessu in i paesi africani.
I sintomi di sta malattia cumpariscenu di solitu dopu à qualchì settimana dopu à u morsu, tuttavia, pò piglià parechji mesi à cumparisce è dipende da e spezie di a mosca è da a risposta di u corpu di a persona à u microorganisimu, per esempiu.
Appena i sintomi apparsu, hè impurtante cunsultà un medicu generale, perchè dopu avè diagnosticatu a malatia di u sonnu hè necessariu cumincià u trattamentu u più prestu pussibule, perchè s'ellu evolve assai pò mette in periculu a vita di a persona, per via di e ferite causate da u parasite in u sistema nervosu di u sistema è in varie parti di u cervellu.
Principali sintomi
I sintomi di a malatia di u sonnu varienu da persona à persona è dipende da u stadiu di a malattia, cume:
- Fase cutanea: in questu stadiu, hè pussibule osservà papule rosse nantu à a pelle, chì poi s'aggrava è diventa un ulceru dulurosu, più scuru, gonfiu chjamatu cancer. Stu sintumu apparisce circa 2 settimane dopu à u morsu di a mosca tsetse, hè più cumunu in i bianchi è hè raramente vistu in i negri;
- Stadiu emolimpaticu: dopu à un mese di u morsu di l'insettu, u microorganisimu ghjunghje à u sistema linfaticu è u sangue, purtendu à l'apparizione di l'acqua in u collu, mal di testa, frebba è macchie rosse sparse in tuttu u corpu;
- Stadiu meningo-encefaliticu: hè u stadiu u più avanzatu di a malatia di u sonnu è di a sonnolenza, in u quale u protozoo ghjunghje à u sistema nervosu centrale, causendu danni cerebrali chì si osserva cù l'apparizione di cunfusione mentale, sonnu eccessivu, cambiamenti di comportamentu è prublemi cù l'equilibriu di u corpu.
Inoltre, a malatia di u sonnu pò causà altri cambiamenti in u corpu, cum'è disordini in u core, l'osse è u fegatu, è pò ancu causà altri tippi di malatie cum'è pneumonia, malaria. Scuprite più nantu à i sintomi principali di a malaria.
Cumu hè fattu u diagnosticu
A diagnosi di malattia di u sonnu hè fatta effettuendu analisi di sangue per verificà a presenza di proteine specifiche, chjamate immunoglobuline IgM, è per identificà s'ellu ci sò anticorpi chì circulanu in u sangue. Se a persona hà a malatia di u sonnu, u test di sangue pò ancu avè altri cambiamenti cum'è anemia è monocitosi. Vede più nantu à ciò chì hè a monocitosi.
E persone cun suspettate di malatia di u sonnu devenu raccoglie midollo osseu è puntura lombare per analizzà, in laboratorio, a misura in cui i protozoi anu arrivatu à u sangue è u cervellu è servenu ancu per cuntà e cellule di difesa in u fluidu cerebrospinale, chì hè u liquidu chì circula in u sistema nervosu.
Cumu hè trasmessa
A forma più cumuna di trasmissione di a malattia di u sonnu hè attraversu u morsu di a mosca tsetse, da a famiglia Glossinidae. In casi più rari, l'infezzione pò ancu nasce per via di u morsu di un altru tipu di mosche o zanzare, chì anu mordutu prima una persona infettata da u protozoo, per esempiu.
A mosca tsetse si trova u più spessu in e zone rurali di l'Africa, in i lochi induve si trovanu vegetazione abbundante, calore è alta umidità. Una volta infettata, sta mosca porta u parassita per u restu di a so vita, è pò cuntaminà parechje persone.
Dunque, hè impurtante di piglià alcune misure per prevene u morsu di a mosca tsetse, cume:
- Purtate abiti à maniche lunghe, di preferenza di culore neutru, postu chì a mosca hè attratta da culori brillanti;
- Evite esse vicinu à a machja, perchè a mosca pò campà in picculi cespuglii;
- Aduprate repellente per insetti, soprattuttu per alluntanà altri tippi di mosche è zanzare chì ponu trasmette a malatia.
Inoltre, l'infezzione parassita pò ancu passà da e mamme à i zitelli, nasce da morsi accidintali cù aghi contaminati o accade dopu relazioni intime senza preservativu.
Opzioni di trattamentu
U trattamentu varieghja secondu l'età di a persona è dipende da u gradu di evoluzione di a malatia, è se trattatu prima di influenzà u sistema nervosu centrale, i medicamenti aduprati sò menu aggressivi, cum'è pentamidina o suramina. Tuttavia, se a malattia hè più avanzata, hè necessariu aduprà droghe più forti cun più effetti collaterali, cum'è melarsoprol, eflornitina o nifurtimox, chì devenu esse amministrati in l'uspidale.
Stu trattamentu deve esse continuatu finu à chì u parassita sia eliminatu cumpletamente da u corpu è, dunque, u sangue è altri fluidi corporei devenu esse ripetuti per assicurà chì u parassita sia statu completamente eliminatu.Dopu questu, hè necessariu guardà una guardia per 24 mesi, osservendu i sintomi è esaminendu regolarmente, per assicurà chì a malattia ùn reapparisca micca.