Lattatu: chì hè è perchè pò esse altu
Cuntenutu
U lattatu hè un pruduttu di u metabolismu di u glucosiu, vale à dì, hè u risultatu di u prucessu di trasfurmazione di u glucosiu in energia per e cellule quandu ùn ci hè abbastanza ossigenu, un prucessu chjamatu glicolisi anaerobica. Tuttavia, ancu in cundizioni aerobiche, in cui ci hè ossigenu, si produce lattatu, ma in quantità più chjuche.
U lattatu hè una sustanza impurtante, postu chì hè cunsideratu un signale per u Sistema Nervosu Centrale, un biomarcatore di alterazioni nervose è di ipoperfusione tissutale, in cui ci hè poca quantità d'ossigenu chì ghjunghje à i tessuti, è di intensità di attività fisica è fatica musculare, postu chì quantu hè più intensa l'attività, più grande hè u bisognu di ossigenu è energia, chì porta à una pruduzzione più grande di lattatu.
Quandu piglià u test di lattatu
U test di lattatu hè ampiamente adupratu in a pratica clinica in i pazienti ospedalizati è cum'è indicatore di l'intensità di l'attività fisica è di a fatigue musculare. In ospedali, a dosa di lattatu hè impurtante per valutà a situazione generale di u paziente è verificà a risposta à u trattamentu. Normalmente a dosa hè fatta in pazienti ricoverati chì sò suspettati o chì sò stati diagnosticati di sepsis o scossa settica, chì sò situazioni caratterizate da lattatu sopra 2 mmol / L in più di pressione sanguigna più bassa, respirazione rapida, diminuzione di a produzione di urina è cunfusione mentale.
Cusì, quandu si esegue a dosatura di lattatu, hè pussibule verificà se u paziente risponde à u trattamentu o se hè necessariu cambià u pianu terapeuticu è aumentà a cura secondu a diminuzione o l'aumentu di i livelli di lattatu.
In u sport, a dosa di lattatu permette di determinà u gradu di prestazione di l'atleta è l'intensità di l'eserciziu. In attività fisiche assai intense o à longu andà, a quantità di ossigenu dispunibile ùn hè micca sempre abbastanza, chì richiede a produzzione di lattatu per mantene l'attività di e cellule. Cusì, misurà a quantità di lattatu dopu l'attività fisica permette à l'educatore fisicu d'indicà un pianu di furmazione più adattu per l'atleta.
U valore di lattatu hè cunsideratu nurmale quandu hè menu o uguale à 2 mmol / L. Più alta hè a concentrazione di lattatu, più grande hè a gravità di a malatia. In casu di sepsis, per esempiu, si ponu truvà cuncentrazioni di 4,0 mmol / L o più, ciò chì indica chì u trattamentu deve esse iniziatu u più prestu pussibule per evità cumplicazioni.
Per fà u test di lattatu, ùn hè micca necessariu di dighjunu, tuttavia si raccomanda chì a persona sia in riposu, postu chì l'attività fisica pò alterà i livelli di lattatu è, cusì, influenzà u risultatu di u test.
Cosa significa u lattatu altu
A crescita di a cuncintrazione di lattatu circulante, chjamata iperlattemia, pò accade per via di una crescita di a produzzione di lattatu, di cambiamenti in a furnita di ossigenu à i tessuti o di una carenza in l'eliminazione di sta sustanza da u corpu, resultendu in a so accumulazione in u sangue. Cusì, u lattatu altu pò accade per via di:
- Sepsi è scossa settica, in u quale, per via di a produzzione di tossine da parte di i microorganismi, ci hè una calata di a quantità di ossigenu chì ghjunghje à i tessuti, cù una crescita di a produzzione di lattatu;
- Attività fisica intensa, perchè in certe situazioni a quantità di ossigenu per fà l'eserciziu ùn hè micca abbastanza, cun un aumentu di a produzzione di lattatu;
- Fatiga musculare, per via di grande quantità di lattatu accumulatu in u musculu;
- Sindrome di risposta inflammatoria sistemica (SIRS), postu chì ci hè un cambiamentu in u flussu di sangue è in e cellule di u sistema immunitariu, risultendu in una pruduzzione aumentata di lattatu in un tentativu di mantene l'attività cellulare è aiutà in a soluzione di l'infiammazione. A dosa di lattatu in questa situazione hè ampiamente aduprata per monitorà a risposta di u paziente è misurà u risicu di fallimentu d'organi, essendu un indicatore di prognosi;
- Scossa cardiogenica, in quale ci hè un cambiamentu in u fornimentu di sangue à u core è, in cunsequenza, l'ossigenu;
- Scossa ipovolemica, in quale ci hè una grande perdita di fluidi è di sangue, alterendu a distribuzione di sangue à i tessuti;
Inoltre, alcuni studii anu dimostratu chì l'aumentu di u lattatu pò accade in casu di prublemi di fegatu è di rene, diabete mellitu, avvelenamentu da droghe è tossine è acidosi metabolica, per esempiu. Cusì, basatu annantu à a valutazione di a concentrazione di lattatu, hè pussibule fà u diagnosticu di e malatie, monitorà l'evoluzione di u paziente è a risposta à u trattamentu è prevede u risultatu clinicu.