Limfoma: chì hè, sintomi principali è trattamentu
Cuntenutu
- Principali sintomi
- Chì ci hè a differenza trà u linfoma è a leucemia
- Chì sò e cause
- Cumu cunfirmà u diagnosticu
- Cumu hè fattu u trattamentu
- 1. Chimioterapia
- 2. Radioterapia
- 3. Immunoterapia
- 4. Trasplante di midollo osseu
- 5. Terapia genica
- 6. Chirurgia
- U linfoma pò esse guaritu?
U linfoma hè un tipu di cancheru chì affetta i linfociti, chì sò cellule incaricate di prutege u corpu da infezioni è malatie. Stu tipu di cancheru si sviluppa principalmente in i nodi linfatichi, cunnisciuti ancu cum'è lingas, chì si trovanu in l'ascella, inguine è collu, purtendu à a furmazione di grumi è chì ponu causà sintomi cum'è frebba, sudore di notte, stanchezza eccessiva è perdita di pesu senza causa apparente.
In generale, u linfoma hè più cumunu in l'adulti chè in i zitelli, è alcune persone ponu esse in più risicu di sviluppà a malattia, cume quelli chì anu una storia familiare di linfoma, chì anu una malattia chì causa bassa immunità o chì sò stati infettati da certi virus cume HIV, Epstein-Barr o HTLV-1.
Ci hè dui tippi di linfomi, chì ponu esse differenziati da e caratteristiche di e cellule maligne trovate in i test di diagnosticu, cume:
- Limfoma di Hodgkin, chì hè più raru, tocca à e persone anziane è mira à cellule di difesa di u corpu specifiche, linfociti di tipu B;
- Limfoma non-Hodgkin, chì hè più cumunu è di solitu si sviluppa da i linfociti B è T. Scuprite più nantu à u linfoma non-Hodgkin.
A diagnosi di i dui tippi di linfoma hè fatta cù analisi di sangue, test di imaging è biopsia di midollo osseu è u trattamentu si basa principalmente in chimioterapia, radioterapia è trapianto di midollo osseu. S'ellu hè diagnosticatu prestu è se u trattamentu hè iniziatu u più prestu pussibule, e probabilità di curà u linfoma sò elevate.
Principali sintomi
I sintomi principali di u linfoma sò frebba custante, sudore di notte è a presenza di nodi linfatichi ingrandati, percepiti da a presenza di grumi in u collu, ascella o inguine. Altri sintomi chì ponu esse indicativi di limfoma sò:
- Stanchezza eccessiva;
- Pruritu;
- Malaise;
- Pèrdita di l'appetite;
- Diluimentu senza causa apparente;
- Mancanza di fiatu è tosse.
In più di sti sintomi, a milza, chì hè un organu rispunsevule per a produzzione di cellule di difesa, situata in a parte superiore sinistra di l'addome, pò esse affettata da u linfoma è diventà gonfia è causà dolore, è in più, quandu u nodu linfaticu hè ingrandatu assai, pò appughjà nantu à un nervu in a gamba è causà intorpidimentu o zingara. Cunnosce altri sintomi di u cancheru linfaticu.
In presenza di parechji di sti sintomi, hè cunsigliatu d'andà à u duttore per e prove è, se u diagnosticu hè cunfirmatu, u trattamentu adattatu pò esse iniziatu secondu a guida di u medicu generale, ematologu o oncologu.
Chì ci hè a differenza trà u linfoma è a leucemia
In leucemia, e cellule maligne cumincianu à multiplicassi in a midula ossea, mentre chì in u linfoma, u cancheru principia in i nodi linfatichi, o linguale. Inoltre, ancu se certi sintomi sò simili, cum'è a frebba è a sudazione di notte, in leucemia hè più cumunu di sanguinà è apparisce macchie viole nantu à u corpu, è in u linfoma, si prude una pelle.
Chì sò e cause
E cause di u limfoma ùn sò ancu ben definite, ma e persone di più di 60 anni sò più propensi à sviluppà un linfoma non-Hodgkin. Altri fattori chì ponu esse ancu associati à l'emergenza di u limfoma sò l'infezioni da u virus HIV, u virus Epstein-Barr, chì provoca a mononucleosi, HTLV-1, chì hè responsabile di certi tipi di epatite, è l'infezione da i batteri Helicobacter pylori, chì si pò truvà in u stomacu.
Inoltre, avè una malattia chì provoca bassa immunità, avè una malattia autoimmune, cum'è lupus o malattia celiaca, oltre à travaglià in lochi cù assai esposizione à chimichi, cume i pesticidi, pò influenzà l'iniziu di u linfoma. . Vede ciò chì pò causà u cancheru linfaticu.
Cumu cunfirmà u diagnosticu
U diagnosticu di limfoma hè fattu per mezu di a valutazione di i sintomi da u medicu generale, ematologu o oncologu è i risultati di alcuni testi, cume:
- Prove di sangue: sò aduprati per valutà e cellule di sangue è l'enzimi, perchè i cambiamenti in u leucogramma, cum'è un aumentu di limfociti, è un aumentu di deidrogenasi lattica (LDH) ponu indicà a presenza di limfoma;
- Radiografia: furnisce immagini di e parti di u corpu chì ponu esse affettate da u linfoma;
- Tomografia computerizata: permette a visualizazione di l'imaghjini di e parte di u corpu in più dettu di a radiografia, pudendu rilevà u limfoma;
- Stampa di risonanza magnetica: Oltre à a tomografia computerizata, serve per rilevà e zone di u corpu affettate da u linfoma per mezu di immagini;
- Pet-scan: hè un tippu di tomugrafia urdinata, chì aiuta à a rilevazione di metastasi, chì hè quandu u linfoma si diffonde in varie parti di u corpu;
Hè ancu indicatu da u duttore di fà una biopsia di midollo osseu chì cunsiste à caccià una piccula parte di l'ossu da u pelvis per analizà e cellule di u midollo è scopre s'elle sò state influenzate da u linfoma.
Cumu hè fattu u trattamentu
Da i risultati di l'esami, l'hematologu o l'oncologu indicherà u trattamentu secondu u tippu, a dimensione, u gradu è a regione induve si trova u linfoma, è ancu l'età di a persona è a situazione generale. In questu modu, u linfoma pò esse trattatu da e seguenti opzioni:
1. Chimioterapia
A chimioterapia hè un trattamentu chì cunsiste in l'amministrazione di droghe attraversu a vena, attraversu un cateteru, per eliminà e cellule cancerose chì causanu u linfoma. I farmaci di chimioterapia i più aduprati per trattà u limfoma sò a doxorubicina, a bleomicina, a dacarbazina è a vinblastina è sò generalmente aduprati u stessu ghjornu, in u quadru di un protocolu di trattamentu, a scelta di u protocolu da u duttore secondu principalmente u tippu di limfoma diagnosticatu.
I protocolli di chimioterapia sò effettuati ogni 3 o 4 settimane, chì queste droghe anu forti effetti collaterali, cume a perdita di capelli, nausea è vomitu, scarsu appetitu è diminuzione di l'immunità, ci vole un periodu più longu per chì u corpu si ripigliessi. Sicondu u tippu di linfoma, u duttore determinerà quante volte serà necessariu ripetere i medicamenti, vale à dì quanti cicli di chimioterapia saranu effettuati.
2. Radioterapia
A Radioterapia hè un trattamentu adupratu per distrugge e cellule di u cancheru per mezu di e radiazioni emesse da una macchina direttamente à u nodu linfaticu affettatu da u linfoma, in u quale e marcature sò fatte nantu à a pelle per chì sta radiazione sia amministrata in u stessu locu ogni volta.
Prima di inizià u trattamentu di radioterapia, u radioterapeuta, cù l'aiutu di l'esami di imaging, face una pianificazione di a situazione di u corpu induve si trova u linfoma è indicherà a dose di radiazioni, a quantità è a durata di e sessioni.
A maiò parte di u tempu, a radioterapia hè aduprata in cungiunzione cù altri metudi di trattamentu per aumentà a probabilità di eliminà e cellule chì causanu u limfoma, è provoca effetti collaterali cume perdita di appetitu, sintimentu malatu, sensazione di calore in a zona applicata. Vede ciò chì manghjate per allevà l'effetti di a radioterapia.
3. Immunoterapia
Alcuni tippi di linfoma ponu esse trattati cù farmaci immunoterapeutici, chì sò droghe chì aiutanu u sistema immunitariu à luttà contr'à e cellule di u linfoma, è l'effetti secondari sò menu di quelli di a chimioterapia.
Queste droghe sò ancu aduprate cù altre tecniche di trattamentu, aumentendu e possibilità di curà u linfoma. Alcune droghe di immunoterapia aduprate per trattà u limfoma sò rituximab, bortezomib è lenalidomide.
4. Trasplante di midollo osseu
U trapianto di midollo osseu hè un trattamentu chì cunsiste in a distruzzione di e cellule di linfoma malatu è a so sostituzione cù cellule staminali sane. Prima di riceve cellule staminali sane, a chimioterapia à dosi elevate hè necessaria per uccidere tutte e cellule tumorali in u corpu. Amparate più nantu à ciò chì sò e cellule staminali è cumu ponu aiutà.
Ci hè dui tippi di trapianto di midollo osseu chì sò autologhi, quandu e cellule staminali sò ricevute da a persona stessa, è allogeniche, chì hè quandu e cellule staminali sò acquistate da un'altra persona. Per riceve a medula ossea da un'altra persona, deve esse cumpatibile, dunque, prima di u trapianto, sò fatte analisi di sangue, sia nantu à a persona chì hà u linfoma, sia nantu à a persona chì hà da donà a medula.
5. Terapia genica
Attualmente, un novu trattamentu per u limfoma chjamatu CAR-T-cell hè iniziatu, chì hè quandu e cellule di difesa di u corpu sò rimosse è riprogrammate cun un tipu specificu di particella è allora queste stesse cellule sò introdotte in u corpu aiutendu à aumentà u immunità è cumbattimentu di e cellule cancerose. Stu trattamentu hè sempre studiatu è ùn hè micca dispunibule in tutti l'ospidali. Scopri di più nantu à cumu si faci u trattamentu aduprendu a tecnica di e cellule CAR-T.
6. Chirurgia
In certi casi, quandu i linfonodi aumentanu assai di dimensioni, per via di u linfoma, ponu ghjunghje à altri organi cum'è a milza è dunque u duttore pò raccomandà una chirurgia per rimuovere questu organu. Prima di effettuà u trattamentu, hè qualchì volta necessariu fà una chirurgia minore per rimuovere un linfonodi, per fà una biopsia per analizzà e cellule tumorali.
U linfoma pò esse guaritu?
I risultati di i trattamenti varienu secondu u tippu è u gradu di linfoma, ma in a maiò parte di i casi hè curabile se trattatu secondu raccomandazioni mediche. Inoltre, quandu a malatia hè scuperta è trattata prestu, e probabilità di una cura sò ancu più grandi.
Sò sviluppati novi trattamenti, nuvelle ricerche è una migliore assistenza di sustegnu per a persona in trattamentu è dunque risultati megliu è, di cunsiguenza, una qualità di vita aumentata sò previsti.