Malaria: chì hè, ciclu, trasmissione è trattamentu
Cuntenutu
- Principali sintomi
- Cumu accade a trasmissione
- Ciculu di infezzione di malaria
- Cumu cunfirmà u diagnosticu
- Cumu hè fattu u trattamentu
- Cumu si prutege
A malaria hè una malattia infettiva trasmessa per u morsu di a zanzara femina Anopheles infettatu da u protozoo di u genaru Plasmodium, essendu a spezia più frequente in Brasile u Plasmodium vivax hè u Plasmodium malariae. Perchè hè trasmessa da u morsu di una zanzara, u megliu modu per prevene a malaria hè custituitu di misure per impedisce di esse muzzicatu, attraversu l'usu di u ripellente è a prutezzione di a finestra cù l'usu di schermi.
Una volta in u corpu di a persona interessata, u Plasmodium si ne và à u fegatu, induve si multiplica è poi ghjunghje à u sangue, induve invade è rompe i globuli rossi, pruvucendu sintomi cum'è frebba, sudore, brividi, nausea, vomitu, mal di testa è debulezza.
A malaria hè curabile, ma hè impurtante chì u trattamentu sia iniziatu rapidamente, chì in parechji casi a malattia pò diventà grave, cù anemia, diminuzione di piastrine, insufficienza renale o ancu compromissione di u cervellu, in cui e probabilità di complicazioni è di morte sò più grandi.
Zanzara Malaria
Principali sintomi
I primi sintomi di malaria apparenze di solitu trà 8 à 14 ghjorni dopu a trasmissione, è ponu piglià finu à 30 ghjorni o più. L'apparizione di sintomi dipende da fattori relativi à u Plasmodium, cume u tassu di multiplicazione è e spezie, è fattori relativi à a persona, cum'è u sistema immunitariu, principalmente. I segni è sintomi più cumuni di a malaria sò:
- Febbra, chì pò vene è vene in ciculi;
- Sudori è brividi;
- Fortu mal di testa;
- Nausea è vomitu;
- Dolore musculare in tuttu u corpu;
- Debbulezza è stanchezza constante;
- Pella è ochju ingialliti.
A maiò parte di sti segni è sintomi ponu esse difficiule da identificà cum'è malaria, allora sì si verificanu, hè impurtante andà à u duttore per diagnosticà a malattia è cumincià u trattamentu adeguatu, soprattuttu se site in un locu induve a malaria hè cumuna, cume in a regione Amazonia è in Africa.
Inoltre, questi segni è sintomi ponu apparì in cicli, vale à dì, si manifestanu ogni 48 ore o 72 ore, secondu a spezia di Plasmodium chì infetta u corpu.Questu accade per via di u so ciclu di vita, mentre si sviluppanu ghjunghjenu à u sangue è causanu sintomi risultatu da a distruzzione di globuli rossi.
A forma più grave di malaria si verifica quandu l'infezzione compromette u cervellu, causendu mal di testa, rigidità di u collu, attacchi, sonnolenza è coma. Altre complicazioni includenu anemia, ridotta di piastrine, insufficienza renale è insufficienza respiratoria. Amparate più nantu à i sintomi di malaria è malaria cerebrale.
Cumu accade a trasmissione
A trasmissione di a malaria si faci attraversu u morsu di a zanzara femina Anopheles infettatu, chì hà acquistatu u parasite quandu morda una persona infettata da a malatia. Hè impurtante di ricurdà chì a malaria ùn hè micca contagiosa, vale à dì, ùn hè micca trasmessa da una persona à l'altra, eccettu in i casi più rari di spartera di siringhe è aghi infettati, trasfusioni mal cuntrullati è / o parto.
Di solitu, a zanzara morde a ghjente durante u crepuscolo o u tramontu. I lochi cù u più altu risicu di cuntaminazione sò l'America Meridionale, l'America Centrale, l'Africa è una parte di l'Asia, principalmente in i lochi cù acqua pulita cù pocu currente, umidità è temperature trà 20 ° è 30 ° C. In Brasile, i stati i più colpiti da a malaria sò Amazonas, Roraima, Acre, Tocantins, Pará, Amapá, Mato Grosso, Maranhão è Rondônia.
Ciculu di infezzione di malaria
U ciculu di i parassiti Plasmodium in u corpu umanu accade cusì:
- U morsu di a zanzara femina Anopheles trasmette, per via di a so saliva, u Plasmodium à u sangue di a persona, in a so fase Sporozoite;
- I Sporozoiti vanu à u fegatu, duve maturanu è si multiplicanu, per circa 15 ghjorni, dendu origine à a forma di Merozoiti;
- I Merozoiti disturbanu e cellule di u fegatu è ghjunghjenu à u sangue, cuminciendu à invadisce i globuli rossi;
- Dentru e cellule sanguine infette, chì sò chjamate Schizonts, i parassiti si multiplichenu è disturbanu sta cellula, è cumincianu à invadisce l'altri, in un ciclu chì dura da 48 à 72 ore.
In ogni schizontu, u ciculu hè variabile secondu e spezie di u Plasmodium, essendu 48 ore per e spezie P. falciparum, P. vivax, è P. ovaleè 72 h perP. malariae. Durante u periodu quandu i globuli rossi sò rotti è i schizonti diventanu liberi in u sangue, i sintomi ponu diventà più pronunziati, principalmente febbre è brividi.
Cumu cunfirmà u diagnosticu
Dopu à a prima apparizione di i segni è di i sintomi, si consiglia di andà à l'uspidale o à a sala d'urgenza, soprattuttu se i sintomi si presentanu ogni 48 o 72 ore. In questu modu, u duttore puderà identificà a presenza di u parassita in u corpu per mezu di analisi di sangue, postu chì li piacenu i testi grossi o immunologichi, pudendu inizià u trattamentu adattatu, evitendu l'infezzione da aggravà è mettendu a vita di u paziente à risicu.
Cumu hè fattu u trattamentu
U trattamentu di a malaria hè cù droghe antipaludiche, cum'è Chloroquine, Primaquine, Artemeter è Lumefantrine o Artesunate è Mefloquine per esempiu, chì funzionanu distruggendu u Plasmodium è impedisce a so trasmissione.
I medicamenti scelti, e dosi è a durata sò indicati da u duttore secondu l'età, a gravità di a malatia è l'analisi di e condizioni di salute. I zitelli, i zitelli è e donne incinte anu bisognu di trattamenti speciali, cù Quinina o Clindamicina, sempre in cunfurmità cù e raccomandazioni mediche è, in generale, l'uspitalisazione hè indicata.
Hè ancu cunsigliatu:
- Manghjà nurmalmente;
- Ùn cunsumate micca bevande alcoliche;
- Ùn fermate micca u trattamentu ancu se i sintomi spariscenu, per via di u risicu di ricurrenza è di cumplicazioni di a malatia.
U trattamentu di a malaria deve esse iniziatu u più prestu pussibule, perchè pò avanzà severamente è, senza un trattamentu currettu, pò purtà à a morte. Scuprite più nantu à cumu si face u trattamentu per ricuperà più veloce.
Cumu si prutege
A prevenzione di a malaria pò esse fatta attraversu:
- Usu di vestiti di culore chjaru è di tela fina, cù maniche longhe è pantaloni longi;
- Evite e zone più propensi à a contaminazione di a malatia, principalmente durante u tramontu o l'alba;
- Aduprate repellente basatu in DEET (N-N-dietilmetatoluamide), rispettendu e linee guida di u fabbricante in quantu à a sustituzione di u repellente;
- Mette nantu à schermi prutettivi contr'à e zanzare nant'à e finestre è e porte;
- Evite laghi, stagni è fiumi in fine di dopu meziornu è sera.
Quellu chì viaghja in un locu induve ci sò casi di malaria pò riceve un trattamentu preventivu, chjamatu chemoprophylaxis, cù droghe anti-malaria, cum'è Doxycycline, Mefloquine o Chloroquine.
Tuttavia, queste droghe anu forti effetti collaterali, allora u duttore di solitu raccomanda stu tippu di prevenzione per e persone chì sò in più risicu di sviluppà malatie gravi, cume andà in lochi cun elevati tassi di trasmissione o quandu a persona hà una malattia chì pò avè una maggiore cumplicazioni. cù l'infezzione.
Queste droghe devenu esse aduprate solu dopu cunsiglii medichi è sò di solitu principiate 1 ghjornu prima di u viaghju è persistenu per qualchì ghjornu o settimane in più dopu u ritornu.