Proto-Oncogeni Spiegati
Cuntenutu
- Proto-oncogene vs oncogene
- Funzione di i proto-oncogeni
- I proto-oncogeni ponu causà u cancheru?
- Esempii di proto-oncogene
- Ras
- HER2
- Myc
- Ciclina D
- U takeaway
Chì ghjè un proto-oncogene?
I vostri geni sò fatti di sequenze di DNA chì cuntenenu l'infurmazioni necessarie per chì e vostre cellule funzioninu è crescenu currettamente. I geni cuntenenu struzzioni (codici) chì dicenu à una cellula di fà un tipu specificu di proteine. Ogni proteina hà una funzione specializata in u corpu.
A proto-oncogene hè un genu nurmale truvatu in a cellula. Ci sò parechji proto-oncogeni. Ognunu hè incaricatu di fà una proteina implicata in a crescita cellulare, a divisione è altri prucessi in a cellula. A maiò parte di u tempu, sti geni funzionanu cumu si suppone, ma certe volte e cose vanu male.
Se un errore (mutazione) si verifica in un proto-oncogenu, u genu pò esse attivatu quandu ùn si suppone micca esse attivatu. S'ellu accade, u proto-oncogenu pò trasformassi in un gene malfunzionante chjamatu an oncogene. E cellule cuminceranu à cresce fora di cuntrollu. A crescita incontrollabile di e cellule porta à u cancheru.
Proto-oncogene vs oncogene
Proto-oncogene sò geni nurmali chì aiutanu e cellule à cresce. Un oncogenu hè qualsiasi genu chì provoca cancer.
Una di e caratteristiche principali di u cancheru hè a crescita cellulare incontrollata. Perchè i proto-oncogene sò implicati in u prucessu di crescita cellulare, ponu trasformassi in oncogeni quandu una mutazione (errore) attiva in permanenza u genu.
In altre parolle, l'oncogeni sò forme mutate di proto-oncogeni. A maiò parte, ma micca tutti, l'oncogeni in u corpu nascenu da i proto-oncogeni.
Funzione di i proto-oncogeni
Proto-oncogene sò un gruppu di geni nurmali in una cellula. Contenenu l'infurmazioni necessarie per u vostru corpu per rende e proteine responsabili di:
- stimulendu a divisione cellulare
- inibendu a differenziazione cellulare
- evitendu l'apoptosi (morte cellulare)
Questi prucessi sò essenziali per a crescita è u sviluppu di e cellule è per u mantenimentu di tessuti sani è organi in u vostru corpu.
I proto-oncogeni ponu causà u cancheru?
Un proto-oncogene ùn pò micca causà canceru à menu chì una mutazione si presenti in u genu chì u trasforma in un oncogene.
Quandu una mutazione si verifica in un proto-oncogene, diventa accesa in permanenza (attivata). U genu cumincerà allora à fà troppu di e proteine chì codificanu per a crescita cellulare. A crescita cellulare si faci incontrollabilmente. Questa hè una di e caratteristiche caratteristiche di i tumori cancerosi.
Ognunu hà proto-oncogeni in u so corpu. In fattu, i proto-oncogeni sò necessarii per a nostra sopravvivenza. Proto-oncogeni causanu solu u cancheru quandu si verifica una mutazione in u genu chì face chì u gene sia attivatu permanentemente. Questu hè chjamatu una mutazione di guadagnu di funzione.
Queste mutazioni sò ancu cunsiderate mutazioni dominanti. Questu significa chì solu una copia di u genu deve esse mutata per incuraghjà u cancheru.
Ci hè almenu trè tippi diffirenti di mutazioni di guadagnu-di-funzione chì ponu causà un proto-oncogene per diventà un oncogene:
- Mutazione puntuale. Questa mutazione altera, inserisce o elimina solu unu o pochi nucleotidi in una sequenza di geni, in effetti attivendu u proto-oncogene.
- Amplificazione genetica. Questa mutazione porta à copie extra di u genu.
- Traslocazione cromusomica. Questu hè quandu u genu hè trasferitu in un novu situ cromusomicu chì porta à una espressione più alta.
Sicondu a Società Americana di Cancer, a maiò parte di e mutazioni chì causanu u cancheru sò acquistate, micca ereditate. Questu significa chì ùn site micca natu cun l'errore genicu. Invece, u cambiamentu accade à un certu puntu durante a vostra vita.
Alcune di queste mutazioni risultanu da una infezzione cù un tipu di virus chjamatu retrovirus. A radiazione, u fumu è altre tossine ambientali ponu ancu ghjucà un rolu in a mutazione in i proto-oncogeni. Inoltre, alcune persone sò più suscettibili à mutazioni in i so proto-oncogeni.
Esempii di proto-oncogene
Più di 40 diversi proto-oncogeni sò stati scuperti in u corpu umanu. Esempii include:
Ras
U primu proto-oncogenu da mostrà per trasformassi in un oncogenu hè chjamatu Ras.
Ras codifica una proteina di trasduzione di segnale intracellulare. In altre parolle, Ras hè unu di l'interruttori on / off in una serie di passi in una via principale chì porta à a fine à a crescita cellulare. Quandu Ras hè mutatu, codifica per una proteina chì provoca un signale incontrollatu chì prumove a crescita.
A maiò parte di i casi di cancru pancreaticu anu una mutazione puntuale in u Ras gene. Parechji casi di tumori pulmonari, di colon, è di tiroide sò stati ancu trovati chì anu una mutazione in Ras.
HER2
Un altru proto-oncogenu ben cunnisciutu hè HER2. Stu genu face ricettori di proteine chì sò implicati in a crescita è a divisione di e cellule in u senu. Parechje persone cun u cancheru di u senu anu una mutazione di amplificazione genica in i so HER2 gene. Stu tipu di cancheru di u senu hè spessu chjamatu HER2-cancru di pettu pusitivu.
Myc
U Myc u genu hè assuciatu cù un tipu di cancheru chjamatu limfoma di Burkitt. Accade quandu una traslocazione cromusomica sposta una sequenza di miglioratore di geni vicinu à u Myc proto-oncogene.
Ciclina D
Ciclina D hè un altru proto-oncogene. U so travagliu normale hè di fà una proteina chjamata Rb suppressor protein suppressor inactive.
In certi tumori, cum'è i tumori di a glàndula paratiroidea, Ciclina D hè attivatu per via di una mutazione. Di conseguenza, ùn pò più fà u so travagliu di rende a proteina suppressore di tumore inattiva. Questu à a so volta provoca una crescita cellulare incontrollata.
U takeaway
E vostre cellule cuntenenu parechji geni impurtanti chì regulanu a crescita è a divisione cellulare. E forme nurmali di sti geni sò chjamati proto-oncogene. E forme mutate sò chjamate oncogene. L'oncogeni ponu purtà à u cancheru.
Ùn pudete micca impedisce cumpletamente chì una mutazione accada in un proto-oncogene, ma u vostru modu di vita pò avè un impattu. Pudete esse capace di abbassà u risicu di mutazioni chì causanu canceru:
- mantene un pesu sanu
- vaccinazione contr'à virus chì ponu purtà à u cancheru, cum'è l'epatite B è u papillomavirus umanu (HPV)
- manghjà una dieta ben equilibrata imballata di frutti è ligumi
- esercitendu regularmente
- evitendu i prudutti di tabaccu
- limitendu a vostra ingesta di alcolu
- aduprendu a prutezzione solare quandu surtite fora
- videndu un duttore regularmente per e pruiezzioni
Ancu cù un modu di vita sanu, i cambiamenti ponu sempre accade in un proto-oncogenu. Hè per quessa chì i ricercatori cercanu attualmente l'oncogeni cum'è un scopu principale per e droghe anticancerose.