Chì hè u risicu chirurgicu è cumu si face a valutazione preoperatoria?
Cuntenutu
- Cumu a valutazione preoperatoria hè fatta
- 1. Cunduce l'esame clinicu
- 2. Valutazione di u tippu di chirurgia
- 3. Valutazione di u risicu cardiacu
- 4. Cunduce esami necessarii
- 5. Fà aghjustamenti preoperatori
U risicu chirurgicu hè un modu per valutà u statu clinicu è e condizioni di salute di a persona chì sarà sottoposta à chirurgia, in modo chì i rischi di complicazioni sò identificati per tuttu u periodu prima, durante è dopu a chirurgia.
Hè calculatu per mezu di a valutazione clinica di u medicu è di a richiesta di alcuni esami, ma, per rendelu più faciule, ci sò ancu alcuni protocolli chì guidanu megliu u ragiunamentu medicu, cum'è ASA, Lee è ACP, per esempiu.
Ogni duttore pò fà sta valutazione, ma di solitu hè fatta da u medicu generale, cardiologu o anestesista. In questu modu, hè pussibule chì una certa cura particulare sia presa per ogni persona prima di a procedura, cume dumandà testi più adatti o fà trattamenti per riduce u risicu.
Cumu a valutazione preoperatoria hè fatta
A valutazione medica fatta prima di a chirurgia hè assai impurtante per definisce megliu chì tippu di chirurgia ogni persona pò o ùn pò fà, è per determinà se i rischi superanu i benefici. A valutazione implica:
1. Cunduce l'esame clinicu
L'esame clinicu hè fattu cù a raccolta di dati nantu à a persona, cume i farmaci in usu, i sintomi, e malatie chì anu, in più di a valutazione fisica, cum'è l'auscultazione cardiaca è pulmonare.
Da a valutazione clinica, hè pussibule uttene a prima forma di classificazione di risicu, creata da a Società Americana di Anestesiologi, cunnisciuta cum'è ASA:
- ALA 1: persona sana, senza malatie sistemiche, infezioni o frebba;
- ALA 2: persona cù malattia sistemica lieve, cume pressione sanguigna alta controllata, diabete controllatu, obesità, età di più di 80 anni;
- ALA 3: persona cù malatie sistemiche gravi ma micca disabilitanti, cume insufficienza cardiaca compensata, attaccu di core da più di 6 mesi, angina cardiaca, arritmia, cirrosi, diabete decompensatu o ipertensione;
- ALA 4: persona cù una malattia sistemica invalidante chì mette in periculu a vita, cume insuffisenza cardiaca grave, attaccu di core per menu di 6 mesi, insufficienza pulmonare, epatica è renale;
- ALA 5: malatu terminale, senza speranza di sopravvive più di 24 ore, cum'è dopu à un accidente;
- ALA 6: persona cù morte cerebrale rilevata, chì serà sottumessu à una chirurgia per a donazione d'organi.
Più u numeru di classificazione ASA hè elevatu, più grande hè u risicu di mortalità è di cumplicazioni da a chirurgia, è si deve valutà attentamente chì tippu di chirurgia pò valere a pena è benefica per a persona.
2. Valutazione di u tippu di chirurgia
Capisce u tippu di prucedura chirurgica chì serà effettuata hè ancu assai impurtante, perchè più a chirurgia hè cumplessa è richiede assai tempu, più grande hè u risicu chì a persona pò soffre è a cura chì deve esse presa.
Cusì, i tippi di chirurgia ponu esse classificati secondu u risicu di complicazioni cardiache, cume:
Risicu bassu | Risicu Intermediu | High Risk |
Prucedure endoscopiche, cum'è endoscopia, colonoscopia; Chirurghi superficiali, cum'è a pelle, u pettu, l'ochji. | Chirurgia di u pettu, di l'abdomen o di a prutata; Chirurgia di u capu o di u collu; Chirurghi ortopedici, cum'è dopu a frattura; Correzione di aneurismi aortici addominali o rimozione di trombi carotidi. | Operazioni di emergenza maiò. Chirurgie di grandi vini sanguini, cum'è l'aorta o l'arteria carotide, per esempiu. |
3. Valutazione di u risicu cardiacu
Ci hè alcuni algoritmi chì misuranu più praticamente u risicu di cumplicazioni è morte in chirurgia non cardiaca, quandu investiganu a situazione clinica di a persona è alcuni test.
Alcuni esempi di algoritmi aduprati sò u Goldman's Heart Risk Index, Indice di Risicu Cardiacu Revisu di Lee hè u Algoritmu di College Americanu di Cardiologia (ACP), per esempiu. Per calculà u risicu, cunsideranu alcuni dati di a persona, cume:
- Età, chì hè u più in periculu sopra à 70 anni;
- Storia di infartu di miocardi;
- Storia di u dulore toracicu o angina;
- Presenza di arritmia o restringimentu di i navi;
- Low ossigenazione di sangue;
- Presenza di diabete;
- Presenza di fallimentu cardiacu;
- Presenza di edema pulmonare;
- Tipu di chirurgia.
Da i dati ottenuti, hè pussibule determinà u risicu chirurgicu. Cusì, s'ellu hè bassu, hè pussibule di liberà a cirurgia, postu chì se u risicu chirurgicu hè mediu à altu, u duttore pò furnisce una guida, adattà u tippu di chirurgia o dumandà più testi chì aiutanu à valutà megliu u risicu chirurgicu di a persona.
4. Cunduce esami necessarii
Esami preoperatori devenu esse fatti cù u scopu di investigà qualsiasi cambiamenti, se ci hè un suspettu, chì pò purtà à una complicazione chirurgica. Dunque, i stessi testi ùn devenu micca esse urdinati per tutti, postu chì ùn ci hè evidenza chì questu aiuterà à riduce e cumplicazioni. Per esempiu, in e persone senza sintomi, cun bassu risicu chirurgicu è chì saranu sottoposti à chirurgia à bassu risicu, ùn hè micca necessariu di fà testi.
Tuttavia, alcuni di i testi più richiesti è raccomandati sò:
- Conti di sangue: persone chì sò sottumessi à una cirurgia intermedia o ad alto risicu, cù una storia di anemia, cun suspettu attuale o cù malatie chì ponu causà cambiamenti in e cellule sanguine;
- Prove di coagulazione: persone chì utilizanu anticoagulanti, fallimentu di u fegatu, storia di malatie chì causanu sanguinamentu, chirurgie à risicu intermediu o ad alto risicu;
- Dose di creatinina: persone cun malatie renali, diabete, pressione sanguigna alta, malatie epatiche, insufficienza cardiaca;
- Radiografia di pettu: persone cun malatie cum'è enfisema, malatie cardiache, più vechje di 60 anni, persone cun risicu cardiacu elevatu, cù parechje malatie o chì saranu sottoposti à una chirurgia in u pettu o in l'addome;
- Elettrocardiogramma: persone cun suspettate di malatie cardiovascolari, storia di dolore toracicu è diabetichi.
Generalmente, sti testi sò validi per 12 mesi, senza bisognu di ripetizione in questu periodu, tuttavia, in certi casi, u duttore pò truvà necessariu ripete li in anticipu. Inoltre, alcuni duttori ponu ancu cunsiderà impurtante di urdinà sti testi ancu per e persone senza cambiamenti suspettati.
Altri testi, cum'è test di stress, ecocardiograma o holter, per esempiu, ponu esse urdinati per alcuni tipi di chirurgia più cumplessi o per e persone cun suspettate di malatie cardiache.
5. Fà aghjustamenti preoperatori
Dopu avè fattu e prove è esami, u duttore pò pianificà a chirurgia, se tuttu va bè, o pò dà linee guida per chì u risicu di cumplicazioni in a chirurgia sia riduttu u più pussibule.
In questu modu, pò raccomandà di fà altri testi più specifici, di adattà a dosa o d'introduce qualchì medicamentu, valutà a necessità di correzione di a funzione cardiaca, per mezu di chirurgia cardiaca, per esempiu, guidendu alcune attività fisiche, perdita di pesu o smettendu di fumà, trà altri .