Fibrosi cistica: chì hè, sintomi principali, cause è trattamentu
Cuntenutu
- Principali sintomi
- Possibili complicazioni
- Cumu cunfirmà u diagnosticu
- Cumu hè fattu u trattamentu
- 1. Utilizazione di medicinali
- 2. Adattazione di a dieta
- 3. Sesi di fisioterapia
- 4. Chirurgia
A fibrosi cistica hè una malattia genetica chì affetta una proteina in u corpu, cunnisciuta cum'è CFTR, chì si traduce in a pruduzzione di secrezioni assai spesse è viscose, chì sò difficiule da eliminà è cusì finiscenu per accumulassi in vari organi, ma in particulare in u pulmone è trattu digestivu.
Questa accumulazione di secrezioni pò finisce per causà sintomi chì influenzanu a qualità di vita, cume difficoltà à respirà, sensazione costante di mancanza di respiru è frequenti infezioni respiratorie. Inoltre, ci ponu ancu esse parechji sintomi digestivi, cum'è a produzzione di sgabelli ingombranti, grassi è puzzolenti o stinzia, per esempiu.
A maiò parte di u tempu, i sintomi di fibrosi cistica si presentanu in a zitiddina è a malattia hè diagnosticata prestu, tuttavia, ci sò ancu persone chì ùn anu guasi micca sintomi è, dunque, ponu avè un diagnosticu dopu. In ogni casu, u trattamentu duverebbe sempre esse iniziatu, perchè impedisce a malattia di peghju è aiuta à cuntrullà i sintomi, quand'elli esistenu.
Principali sintomi
I sintomi di fibrosi cistica si presentanu di solitu durante a zitellina, ma ponu variare da persona à persona. U sintimu più caratteristicu di a fibrosi cistica hè l'accumulazione di mucus in e vie aeree, chì favurisce l'accumulazione di microorganismi è una più grande recidiva di infezioni respiratorie, purtendu à l'apparizione di altri sintomi cum'è:
- Sensazione di mancanza di respiru;
- Tosse persistente, cù flema o sangue;
- Sibilante quandu si respira;
- Difficultà à respirà dopu l'eserciziu;
- Sinusitis crònica;
- Pneumonie è bronchite frequenti;
- Infezioni pulmonari recurrenti;
- Formazione di polipi nasali, chì currisponde à a crescita anormale di u tessutu chì face u nasu. Capite ciò chì hè u polipu nasale è cumu trattallu.
Inoltre, alcune persone ponu ancu sviluppà sintomi digestivi, cume:
- Sgabelli cù un odore pessimu, ingumbranti è grassu;
- Diarrea persistente;
- Pelli è ochji gialli;
- Difficultà à guadagnà pesu;
- Sottu pesu;
- Stipsia frequente;
- Indigestione;
- Malnutrizione prugressiva.
In più di questi sintomi, hè cumunu per e persone cun fibrosi cistica di sperimentà u dolore articulare, livelli di zuccheru in sangue aumentatu è sudore più salitu, per esempiu.
Possibili complicazioni
E cumplicazioni di a fibrosi cistica afectanu principalmente i sistemi respiratori, digestivu è riproduttivu. Cusì, pò esse u sviluppu di bronchite, sinusite, pneumonia, polipi nasali, pneumotorace, insufficienza respiratoria, diabete, ostruzione di i canali biliari, prublemi di fegatu è digestivu, osteoporosi è sterilità, soprattuttu in u casu di l'omi.
Cumu cunfirmà u diagnosticu
U diagnosticu di fibrosi cistica pò esse fattu à a nascita per mezu di u test di prick di u tallone. Tuttavia, per cunfirmà u diagnosticu, hè necessariu fà un test di sudore è test genetichi chì permettenu l'identificazione di a mutazione rispunsevule di a malatia.
Inoltre, hè pussibule chì u test di u traspurtadore sia effettuatu, chì verifica u risicu chì a coppia abbia figlioli cù fibrosi cistica, è questu test hè principalmente effettuatu da persone chì anu una storia familiare di a malattia.
Quandu a persona ùn hè micca diagnosticata à a nascita o in i primi mesi di vita, a diagnosi pò esse fatta per mezu di analisi di sangue per u scopu di a ricerca per a mutazione caratteristica di a malattia, o attraversu a cultura di campioni di materiale chì vene da a gola. cù l'obiettivu di verificà a presenza di batteri è, cusì, permettendu u diagnosticu, in più di analisi di sangue per valutà alcuni enzimi specifici.
E prove di funzione pulmonare ponu ancu esse urdinate da u duttore, è ancu radiografie di u torace o tomografia computerizata. Queste prove sò generalmente ordinate per l'adulescenti è adulti chì anu sintomi respiratorii crònichi.
Cumu hè fattu u trattamentu
U trattamentu per a fibrosi cistica si face di solitu cù l'assunzione di medicinali prescritti da u duttore, fisioterapia respiratoria è sorveglianza nutrizionale, per cuntrullà a malattia è migliurà a qualità di vita di a persona.
Inoltre, a chirurgia pò ancu esse aduprata in certi casi, soprattuttu quandu ci hè ostruzione di un canale o quandu si verificanu complicazioni respiratorii gravi.
1. Utilizazione di medicinali
I rimedii per a fibrosi cistica sò aduprati cù u scopu di prevene infezioni, permettendu à a persona di respirà più facilmente è evitendu l'apparizione di altri sintomi. Cusì, i medicazione principali chì ponu esse indicati da u duttore sò:
- Enzimi pancreatici, chì deve esse amministratu à bocca, è chì anu per scopu di facilità u prucessu di digestione è l'assorbimentu di nutrienti;
- Antibiotici per trattà è prevene infezioni pulmonari;
- Bronchodilatatori, chì aiutanu à mantene e vie aeree aperte è rilassate i musculi bronchiali;
- Mucolitichi per aiutà à liberà mucus;
In i casi induve u sistema respiratoriu s'aggrava è u paziente hà complicazioni cum'è bronchite o pneumonia, per esempiu, pò avè bisognu di riceve ossigenu per mezu di una maschera. Hè impurtante chì u trattamentu indicatu da u duttore sia seguitu secondu a ricetta per chì a qualità di vita di a persona migliuri.
2. Adattazione di a dieta
U seguimentu nutrizionale in fibrosi cistica hè di primura, postu chì hè cumunu per questi pazienti avè difficultà à guadagnà pesu è crescita, carenze nutrizionali è, qualchì volta, malnutrizione. Cusì, hè impurtante cunsiglià u nutrizziunistu per cumplementà a dieta è rinfurzà u sistema immunitariu, cumbattendu e infezioni. Cusì, a dieta di a persona cù fibrosi cistica deve:
- Esse riccu in calorie, chì u paziente ùn hè micca capace di digerisce tuttu u manghjà ch'ellu manghja;
- Esse riccu in grassu è proteine perchè i pazienti ùn anu micca tutti l'enzimi digestivi è perdenu ancu questi nutrienti in u banchittu;
- Esse integratu cù supplementi di vitamine A, D, E è K, affinchì u paziente abbia tutti i nutrienti chì necessitanu.
A dieta deve principià appena a fibrosi cistica hè diagnosticata, è adattata secondu l'evoluzione di a malatia. Amparate più nantu à l'alimentazione per a fibrosi cistica.
3. Sesi di fisioterapia
U trattamentu fisioterapeuticu hà per scopu di aiutà à liberà e secrezioni, di migliurà u scambiu di gasi in i pulmoni, di liberà e vie aeree è di migliurà a scadenza, attraversu esercizii è dispusitivi di respirazione.Inoltre, a fisioterapia aiuta ancu à mubilizà l'articuli è i musculi di u pettu, di a schiena è di e spalle attraversu esercizii di stretching.
U fisioterapeuta deve piglià a cura di adattà e tecniche secondu i bisogni di a persona per ottene risultati megliu. Hè impurtante chì a fisioterapia sia fatta da u mumentu chì a malattia hè stata diagnosticata, è pò esse fatta in casa o in ufficiu.
4. Chirurgia
Quandu u trattamentu cù medicazione ùn hè micca sufficiente per alleviare i sintomi è prevene a progressione di a malattia, u duttore pò indicà a necessità di un trapianto di pulmone. Inoltre, a cirurgia pò esse indicata quandu u mucus obstruisce un canale, interferendu cù u funziunamentu di l'organismu. Capite cumu si face u trapianto di pulmoni è quandu hè necessariu.