Rabbia umana (idrofobia): chì hè, sintomi è trattamentu
Cuntenutu
- Principali sintomi
- Cumu identificà un animale arrabiatu
- Cumu accade a trasmissione
- Cumu prevene l'infezzione
- Cosa da fà sì site mossu da un animale arrabiatu
- Cumu hè fattu u trattamentu
A rabbia hè una malatia virale induve u sistema nervosu centrale (CNS) hè compromessu è pò purtà à a morte in 5 à 7 ghjorni, se a malatia ùn hè micca trattata currettamente. Sta malattia pò esse guarita quandu una persona cerca aiutu medicu appena hè morsa da un animale infettu o quandu i sintomi si presentanu.
L'agentu causativu di a rabbia hè u virus di a rabbia chì appartene à l'ordine Mononegavirales, famiglia Rhabdoviridae è genere Lyssavirus. L'animali chì ponu trasmette a rabbia à l'omu sò principalmente cani è misgi rabbiati, ma tutti l'animali à sangue caldu ponu ancu esse infettati è trasmessi à l'omu. Alcuni esempii sò i pipistrelli chì cunsumanu sangue, animali di splutazione, volpe, procione è scimmie.
Principali sintomi
I sintomi di a rabbia in l'omu cumincianu circa 45 ghjorni dopu à u morsu di l'animali infettatu, chì u virus deve ghjunghje à u cervellu prima di causà qualsiasi tipu di sintomu. Cusì, hè cumunu chì a persona sia stata morsa da qualchì tempu prima di mustrà segni o sintomi.
Tuttavia, quandu apparsu per a prima volta, i primi sintomi sò di solitu simili à quelli di l'influenza è includenu:
- Malessere generale;
- Sensazione di debbulezza;
- Mal di testa;
- Febbra bassa;
- Irritabilità.
Inoltre, u cunfortu pò ancu apparisce in u situ di u morsu, cum'è una sensazione di zingara o di stizza.
Quandu a malatia si sviluppa, altri sintomi ligati à a funzione cerebrale cumincianu à cumparisce, cum'è ansietà, cunfusione, agitazione, comportamentu anormale, allucinazioni è insonnia.
Quandu i sintomi relativi à a funzione cerebrale apparisce, a malattia hè di solitu fatale è, dunque, a persona pò esse ammessa à l'uspidale solu per piglià medicazione direttamente in a vena è pruvà à alleviare u disagiu.
Cumu identificà un animale arrabiatu
In a prima tappa di l'infezzione, l'animali infettati da u virus di a rabbia ponu prisentà senza forza, cù vomitu custanti è perdita di pesu, tuttavia, sti sintomi finiscenu per avanzà à salivazione eccessiva, comportamentu anormale è automutilazione.
Cumu accade a trasmissione
A trasmissione di u virus di a rabbia si face per cuntattu direttu, vale à dì, hè necessariu chì a saliva di l'animale o di a persona infettata vene in cuntattu cù una ferita in a pelle o cù e membrane di l'ochji, di u nasu o di a bocca. Per questa ragione, a causa più cumuna di a trasmissione di a rabbia hè per mezu di u morsu di un animale, è hè più rara per a trasmissione chì accada cù graffi.
Cumu prevene l'infezzione
U megliu modu per pruteggervi da a rabbia hè di vaccinà tutti i cani è i misgi cù a vaccina antirabbica, perchè cusì, ancu sì site muzzicatu da unu di sti animali, chì ùn seranu micca contaminati, a persona, se morsa, ùn esse malatu.
Altre misure preventive sò per evità u cuntattu cù animali smarriti, abbandunati è u cuntattu cù animali salvatichi, ancu s'elli ùn sembranu ancu presentà sintomi di rabbia, chì i sintomi ponu piglià settimane o mesi per manifestassi.
Inoltre, e persone chì travaglianu cù l'animali ponu ancu fà u vaccinu contra a rabbia cum'è prevenzione, postu chì sò in più risicu di esse infettati da u virus. Vede quandu u vaccinu deve esse fattu è quale deve piglià.
Cosa da fà sì site mossu da un animale arrabiatu
Quandu una persona hè morsa da un animale, ancu s'ellu ùn mostra micca sintomi di rabbia, è soprattuttu s'ellu hè un animale di strada, duverebbe lavà u locu cù acqua è sapone è andà dopu à u centru di salute o à a sala d'urgenza per valutà u risicu di piglià a rabbia è cusì inizià u protocolu di esposizione à u virus, chì hè generalmente fattu cù parechje dosi di u vaccinu contra a rabbia.
Vede ciò chì si deve fà dopu un morsu di cane o gattu
Cumu hè fattu u trattamentu
Quandu a persona ùn hè stata à l'uspidale dopu à u morsu di l'animali, è chì i sintomi di l'infezzione sò dighjà apparsu in u cervellu, hè generalmente raccomandatu chì u paziente stessi in l'uspidale, in a UCI. A seconda di a gravità, a persona pò esse tenuta isolata, in sedazione profonda è respirazione per mezu di dispositivi. Durante l'uspitalisazione, a persona hà bisognu à esse nutrita cù un tubu nasoenterale, deve restà cù un tubu di a vescica è piglià seru per a vena.
Quandu a rabbia hè cunfirmata, rimedii cum'è Amantadine è Biopterine sò indicati, ma altri rimedii chì ponu esse aduprati sò Midazolan, Fentanyl, Nimodipine, Heparin è Ranitidine per prevene complicazioni.
Per verificà se a persona migliora, parechji testi sò fatti per cuntrullà i livelli di sodiu, gasu arteriale di sangue, magnesiu, zincu, T4 è TSH, in più di l'esame di u fluidu cerebrospinale, Doppler craniale, risonanza magnetica è tomografia computerizzata.
Dopu a cunferma di l'eliminazione cumpleta di u virus da u corpu per mezu di esaminazioni, a persona pò sopravvive, tuttavia, questu hè un avvenimentu raru, è a maiò parte di e persone cun una infezzione dighjà ben sviluppata ponu finisce per perde a so vita.