Perchè Ùn Duvete micca Fighjà u Sole?
Cuntenutu
- Chì succede quandu fighjate u sole troppu longu?
- Chì sò i sintomi di danni à l'ochji da fighjà u sole?
- Quandu per vede un oculista
- Trattà i danni à l'ochji
- Prevenzione di i danni à i vostri ochji
- Prevenzione d'ogni ghjornu
- Durante una eclissi solare
- U fondu
Panoramica
A maiò parte di noi ùn pudemu micca fighjà u sole luminosu per troppu longu. I nostri ochji sensibili cumincianu à brusgià, è istintivamente lampemu è guardemu luntanu per evità u disagiu.
Durante una eclissi solare - quandu a luna blocca temporaneamente a luce da u sole - fighjà u sole diventa assai più faciule. Ma questu ùn significa micca chì duvete fà. Fighjà direttamente à u sole ancu per solu pò causà gravi danni à l'ochji.
Leghjite puru per amparà nantu à i risichi di fighjà u sole è chì fà se pensate chì avete dighjà feritu l'ochji.
Chì succede quandu fighjate u sole troppu longu?
Quandu a luce ultravioletta (UV) da u sole entra in l'ochju, hè focalizata attraversu a lente di l'ochju è nantu à a retina in u fondu di l'ochju. A retina hè u tessutu sensibile à a luce chì riveste a superficia interna di l'ochju.
Una volta assurbiti in a retina, i raghji UV si traducenu in a furmazione di radicali liberi. Questi radicali liberi cumincianu à oxidà i tessuti circundanti. Finalmente distrughjenu i fotorecettori di a canna è di u conu in a retina. U dannu ossidativu hè chjamatu retinopatia solare o fotica.
U dannu pò accade in pochi secondi di fighjà direttamente à u sole.
Chì sò i sintomi di danni à l'ochji da fighjà u sole?
Malgradu tutti l'avvirtimenti, alcune persone ponu ancu dà un sguardu à u sole durante un'eclissi. Ciò chì a maiò parte di a ghjente ùn si capisce hè chì ùn senterete alcun dolore à l'ochji mentre u dannu si verifica.
In a maiò parte di i casi, probabilmente ùn avarete mancu avutu sintomi o cambiamenti di vista subitu. Pudete piglià finu à 12 ore per voi per cumincià à avè sintomi. I sintomi di a retinopatia solaria ponu accade in un solu ochju, ma a maiò parte di i casi si verificanu in i dui ochji in u stessu tempu.
Per i casi lievi di retinopatia fotica, pudete sperimentà i sintomi seguenti:
- ochji acquosi
- disconfort guardendu luci brillanti
- dulore à l'ochji
- mal di testa
I sintomi seguenti ponu accade in casi più gravi:
- visione sfocata
- diminuzione di a visione di u culore
- difficultà à discernisce forme
- visione distorta
- un puntu cecu o parechji punti cechi in u centru di a vostra visione
- danni permanente à l'ochji
Quandu per vede un oculista
Se sperimentate unu di i sintomi di a retinopatia solare parechje ore o u ghjornu dopu à fighjà u sole, vedi u vostru oculista per una valutazione.
Se u vostru duttore oculariu crede chì avete a retinopatia solaria, averete prubabilmente avutu testi addiziunali cumpletati per valutà cumplettamente qualsiasi dannu à a retina.
Durante u vostru appuntamentu, u vostru oculista pò aduprà una o più tecniche di imaging per guardà i vostri ochji, cumprese:
- autofluorescenza fundus (FAF)
- angiografia di a fluoresceina (FA)
- elettroretinografia multifocale (mfERG)
- tomografia di cuerenza ottica (OCT)
Trattà i danni à l'ochji
Ùn ci hè trattamentu standard per a retinopatia solaria. A recuperazione hè principalmente per aspittà lu. I sintomi miglioreranu probabilmente cù u tempu, ma pò piglià da un mese à un annu per recuperà cumpletamente. Alcune persone ùn puderanu mai recuperà cumpletamente a so visione.
I supplementi antiossidanti ponu esse utili durante u periodu di recuperu, ma l'usu di antioxidanti per u trattamentu ùn hè statu studiatu.
A recuperazione dipenderà da a misura di u dannu oculare. Mentre chì alcune persone cun retinopatia solare ponu fà una ripresa cumpleta cù u tempu, i danni severi da a retinopatia solare ponu causà una perdita permanente di a visione.
Prevenzione di i danni à i vostri ochji
Postu chì ùn ci sò trattamenti efficaci dispunibuli per l'inversione di a retinopatia solare, a prevenzione hè assai impurtante.
Prevenzione d'ogni ghjornu
In i ghjorni di sole, assicuratevi di mette occhiali da sole è un cappellu à bordu largu. E persone chì participanu à sport acquatichi, cum'è u surf, duverebbenu ancu pruteghje l'ochji chì bluccanu u 100% di i raggi UV da l'acqua. Hè impurtante chì i vostri occhiali da sole pruteghjinu i vostri ochji sia da a luce UVA sia da a UVB.
I zitelli sò in un risicu particulare di retinopatia solare. L'ochji più ghjovani ponu trasmette più luce à a retina. I zitelli ponu ancu ùn capì micca bè e cunsequenze di fighjà u sole per troppu longu. Sì avete zitelli, assicuratevi di fà capisce chì ùn devenu micca fighjà direttamente à u sole. Incuragialli à portà cappellu è occhiali da sole quandu sò fora.
Durante una eclissi solare
Pò esse tentatore, ma ùn duverete mai guardà u sole direttamente durante un'eclissi solare senza una prutezzione adatta di l'ochji. A Società Astronomica Americana fornisce una lunga lista di occhiali eclissi appruvati è di spettatori solari palmari.
Se sapete chì un eclissi di sole sarà visibile in a vostra zona, pensate à piglià un coppiu di vetri di eclissi di sole u più prestu pussibule. Quandu a data di l'eclissi s'avvicina, i bichjeri ponu esse più difficiuli à truvà. I vetri di eclissi gratuiti sò spessu dispunibili in a vostra biblioteca locale prima di un avvenimentu di eclissi.
Ùn vede mai u sole attraversu binoculi, occhiali di sole regulari, un telescopiu, o un obiettivu di a fotocamera. U sguardu di u sole attraversu un telescopiu o binoculi, chì magnificheghjanu i raggi di u sole, hè statu dimustratu per causà u peghju dannu.
Ùn hè micca cunsigliatu ancu di pruvà à vede un'eclissi solare attraversu u modu "selfie" di a vostra camera smartphone. Site assai prubabile di fighjà accidentalmente u sole mentre alineate a vostra camera. Pudete ancu dannà u vostru telefunu.
Evite aduprà droghe ricreative durante un avvenimentu di eclissi solare. E persone sottu à l'influenza di e droghe allucinogeniche, cume, sò state cunnisciute per ritruvassi affascinati da l'eclissi è incapaci di guardà luntanu.
U fondu
Mentre u sole sustene a nostra vita, hè assai impurtante chì ùn vi fighjate micca direttamente, ancu durante un eclissi totale o parziale. Mentre ùn puderete micca sente alcun dolore o sente alcun dannu mentre guardate u sole, u risicu di danni à i vostri ochji hè elevatu.