Perchè mi sentu stancu dopu avè manghjatu?
Cuntenutu
- U vostru ciculu di digestione
- A vostra dieta
- Alimenti cù triptofanu
- Altri cibi
- E vostre abitudine di sonnu
- A vostra attività fisica
- Altre cundizione di salute
- Diabete
- Intolleranza alimentaria o allergii alimentarii
- Uttene un diagnosticu
- Prevenzione di sonnolenza post-pastu
- Sensazione di stanchezza dopu un pastu hè cumpletamente nurmale
- Food Fix: Alimenti per Battere a Fatiga
Sensazione di stanchezza dopu avè manghjatu
L’avemu tutti sentiti - quella sensazione di sonnolenza chì si ne entre in furia dopu à un ripastu. Sì pienu è rilassatu è si batte per tene l'ochji aperti. Perchè i pasti sò cusì spessu seguitati da un desideriu improvvisu di fà una sunnita, è duvete esse preoccupatu per questu?
In generale, un pocu di sonnolenza dopu avè manghjatu hè cumpletamente nurmale è nunda di quale preoccupassi. Ci sò parechji fattori chì contribuiscenu à stu fenomenu post-pastu, è ci sò uni pochi di cose chì puderete esse capaci di fà per minimizà quelli effetti sonnolenti.
U vostru ciculu di digestione
U vostru corpu hà bisognu di energia per funziunà - micca solu per correre dopu à u vostru cane o mette in tempu in palestra - ma per respirà è esiste solu. Avemu sta energia da u nostru cibu.
L'alimentu hè scumpartutu in carburante (glucosiu) da u nostru sistema digestivu. Macronutrienti cum'è e proteine furniscenu poi calorie (energia) à i nostri corpi. Più di solu cambià l'alimentu in energia, u nostru ciclu digestivu innesca ogni tipu di risposte in u nostru corpu.
L'ormoni cum'è colecistochinina (CCK), glucagon è amilina sò rilasciati per aumentà a sensazione di pienezza (sazietà), u zuccherinu in sangue cresce, è l'insulina hè prodotta per permettere à stu zuccheru di andà da u sangue è in e cellule, induve hè adupratu per energia.
Curiosamente, ci sò ancu ormoni chì ponu purtà à sonnolenza se livelli elevati si trovanu in u cervellu. Un tali ormone hè a serotonina. L'altru ormone chì induce u sonnu, a melatonina, ùn hè micca liberatu in risposta à manghjà. Tuttavia, l'alimentu pò influenzà a produzzione di melatonina.
A vostra dieta
Ancu se tutti i cibi sò digeriti in u listessu modu, micca tutti i cibi affettanu u vostru corpu di listessa manera. Alcuni alimenti ponu fà dorme più cà l'altri.
Alimenti cù triptofanu
L'aminoacidu triptofanu si trova in tacchina è in altri alimenti ricchi di proteine cum'è:
- spinach
- soia
- ova
- casgiu
- tofu
- pesciu
U triptofanu hè adupratu da u corpu per creà serotonina. A serotonina hè un neurotrasmettitore chì aiuta à regulà u sonnu. Hè pussibule chì una pruduzzione aumentata di serotonina sia incaricata di quella nebbia dopu à u pastu.
In i Stati Uniti, u triptofanu hè forse più assuciatu à u tacchinu ch'è qualsiasi altru alimentu. Questu hè probabilmente u risultatu di a sonnolenza à volte associata à cunsumà un pastu centratu in tacchinu, cume hè tradiziunale per parechji in Thanksgiving.
Tuttavia, a tacchina ùn cuntene un altu livellu di triptofanu paragunatu à parechji altri alimenti cumuni. A sonnolenza Post-Ringraziamentu hè più prubabilmente ligata à altri fattori, cum'è u vulume di manghjà o a quantità d'alcol o di carboidrati semplici cunsumati.
Vede cumu a quantità di triptofanu in tacchinu s'accoppia contr'à alcuni altri alimenti, secondu u. I listi di nutrienti USDA mostranu ancu chì e quantità di triptofanu per certi alimenti ponu variare secondu cumu sò preparati o cucinati.
Alimentazione | Quantità di triptofanu in 100 grammi (g) di cibu |
spirulina secca | 0,93 g |
casgiu cheddar | 0,55 g |
parmigianu duru | 0,48 g |
filettu di porcu gritu | 0,38-0,39 g |
tacchino interu arrustitu, cù a pelle | 0,29 g |
carne di pranzu di pettu di tacchinu, pocu sale | 0,19 g |
ova dura | 0,15 g |
Sicondu l'Accademia Naziunale di Scienze, l'indennità dietetica raccomandata (RDA) di triptofanu per ghjornu per un adultu hè di 5 milligrammi (mg) per 1 chilogrammo (kg) di pesu corporeu. Per un adultu chì pesa 150 libbre (68 kg), chì si traduce à circa 340 mg (o 0,34 g) per ghjornu.
Altri cibi
E ciliegie influenzanu i livelli di melatonina, i carboidrati causanu un piccu è a successiva caduta di zuccaru in sangue, è i minerali in banane rilassanu i musculi. In fattu, assai alimenti ponu influenzà i livelli di energia in modi diversi. Qualchidunu di sti fattori puderia lascià vi sonnolente.
E vostre abitudine di sonnu
Ùn hè micca una surpresa chì ùn dorme micca abbastanza di qualità pò influenzà cumu si sente dopu à un pastu. Sè site rilassatu è pienu, u vostru corpu pò avè più a sensazione di ripusà, soprattuttu sì ùn avete micca dormitu abbastanza a notte nanzu.
A Clinica Mayo suggerisce di seguità un prugramma di sonnu regulare, limitendu u stress, è cumprendu l'eserciziu cum'è parte di a vostra rutina ghjurnata per aiutà à ottene un sonnu di notte megliu.
Ancu se cunsiglienu ancu di evità i sonnuli di meziornu se avete prublemi per dorme una bona notte, almenu un studiu hà trovu una sunnita post-pranzu per migliurà a vigilenza è e prestazioni mentali è fisiche.
A vostra attività fisica
Al di là di aiutavvi à dorme megliu di notte, l'eserciziu fisicu pò tenervi alerta durante u ghjornu, minimizendu u risicu di una calata post-pastu. Diversi studii anu trovu chì l'eserciziu regulare aiuta à aumentà l'energia è à riduce a fatica.
In altre parolle, esse sedentariu ùn crea micca una sorta di riserva energetica chì pudete sfruttà à piacè. Invece, esse attivu aiuta à assicurà chì avete l'energia per spinghje i vostri ghjorni.
Altre cundizione di salute
In rare occasioni, esse stancu dopu à un ripastu o simplicemente addurmintatu tuttu u tempu puderia esse un segnu di un altru prublema di salute. Cundizioni chì ponu aggravà a sonnolenza post-pastu includenu:
- diabete
- intolleranza alimentaria o allergie alimentaria
- apnea di u sonnu
- anemia
- tiroide pocu attivu
- malatia celiac
Sè site spessu stancu è avete una di sti cundizioni, parlate cù u vostru duttore nantu à e pussibuli suluzioni. Se ùn sapete micca di una cundizione medica sottostante ma avete altri sintomi in più di a sonnolenza post-pastu, u vostru duttore pò aiutà à identificà ciò chì causa a calata.
Diabete
Se qualchissia cun prediabetes o diabete di Type 1 o Type 2 si sente stancu dopu avè manghjatu, puderia esse un sintomu di iperglicemia o ipoglicemia.
Iperglicemia (altu zuccherinu in sangue) pò accade quandu troppu zuccheru hè cunsumatu. Hè aggravatu s'ellu ci hè insulina inefficiente o insufficiente per trasportà i zuccherini in e cellule per l'energia.
I zuccheri sò a principale fonte d'energia di e cellule, ciò chì spiega perchè l'insulina inefficiente o insufficiente pò lascià vi sente stancu. Altri sintomi associati à l'iperglicemia ponu include urinazione aumentata è sete.
Ipoglicemia (bassu zuccaru in sangue) pò accade per via di cunsumazione di carboidrati semplici chì sò digeribili rapidamente. Quessi carboidrati ponu fà cresce i livelli di zuccheru in sangue è poi crash in un cortu tempu.
L'ipoglicemia pò accade ancu in qualchissia cun diabete chì hà pigliatu più insulina o altre medicazione specifiche à u diabete ch'è necessariu basatu annantu à l'alimenti chì anu cunsumatu. A sonnolenza pò esse un sintomu primariu di l'ipogliuemia, cù:
- marei o debule
- fami
- irritabilità
- cunfusione
Sia l'iperglicemia sia l'ipoglicemia sò condizioni mediche gravi, in particulare per e persone cun diabete. Devenu esse trattati subitu cum’ellu vi hà urdinatu u vostru duttore.
Intolleranza alimentaria o allergii alimentarii
Una intolleranza o un'allergia à certi alimenti pò esse di stanchezza dopu à u pastu. L'intolleranze alimentarie è l'allergie ponu influenzà a digestione o altre funzioni corporee.
Altri sintomi aguti o cronichi ponu ancu esse presenti, cumpresi disturbi gastrointestinali, condizioni di a pelle, mal di testa o emicrania.
Uttene un diagnosticu
Se truvate chì vi sentite stanchi dopu i pranzi, pensate à tene un ghjurnale alimentariu. Pò esse un modu simplice è utile per cumincià à identificà s'ellu ci sò alimenti è ingredienti particulari, o altri fattori chì ponu avè un impattu annantu à i vostri livelli di energia.
Un ghjurnale alimentariu, ancu se ne tenite solu unu per qualchi settimane, duveria cuntene un registru di tuttu ciò chì manghjate è beie. Duvete dettagliate quandu cunsumate un cibu o una bevanda è quant'è quantu. Pigliate ancu note nantu à cumu si sente. Attenti à i vostri:
- livelli di energia
- umore
- qualità di sonnu
- attività gastrointestinali
Scrivite tutti l'altri sintomi. Puderete pudè disegnà alcune cunnessioni trà a vostra dieta è cumu si sente, sia da solu o cù l'aiutu di un prufessiunale sanitariu.
Hè sempre una bona idea di discute di a vostra dieta cù u vostru duttore sanitariu, soprattuttu sì spessu si sente stancu dopu i pranzi. Diversi test di diagnosticu sò dispunibuli per aiutalli à truvà a causa radica di a vostra fatica, cumprese:
- u test di tolleranza à u glucosiu
- u test di l'emoglobina A1C
- u test di glucosiu in sangue, sia in digiunu sia in casu
- analisi di sangue o di pelle per circà allergie o sensibilità alimentari
Puderanu ancu suggerisce una dieta di eliminazione.
U vostru duttore sanitariu pò determinà se e prove sò necessarie o micca per un diagnosticu è, sì, chì testi sò più adatti.
Prevenzione di sonnolenza post-pastu
Sentite regularmente stanchi dopu avè manghjatu hè qualcosa da discute cun u vostru duttore. Tuttavia, se a pussibilità di una cundizione sottostante più grave hè stata scartata o a fatica si mette solu occasionalmente, ci sò passi semplici chì pudete fà per aiutà à mantene livelli ottimali di energia.
Abitudini dietetiche è di vita chì ponu aiutà à aumentà o sustene i livelli di energia è cuntrastà a sonnolenza includenu:
- per stà currettamente idratatu
- cunsumendu adattatu
- riducendu a quantità di cibu manghjatu à un solu pastu
- dorme abbastanza qualità
- esercitendu regularmente
- limitendu o evitendu l'alcol
- modulendu u cunsumu di caffeina
- manghjà cibi chì sò boni per u vostru intestinu, u zuccherinu in sangue, i livelli di insulina è u cervellu - cumpresi carboidrati complessi, ricchi di fibre è grassi sani
Una dieta equilibrata chì include alimenti cum'è verdure, cereali integrali è pesci grassi prumove l'energia sustenuta. Pruvate d'incorpore più noci, semi, è oliu d'oliva in i vostri pasti.
Evità troppu zuccheru è manghjà pasti più chjuchi è più frequenti pò ancu aiutà.
Sensazione di stanchezza dopu un pastu hè cumpletamente nurmale
Sì vi sentite stanchi dopu un pastu, ci hè una bona furtuna chì hè solu u vostru corpu chì risponde à tutti i cambiamenti biochimici causati da a digestione. In altre parolle, hè cumpletamente nurmale.
Tuttavia, se u sintomu hè disturbante o cambia i vostri abitudini di vita ùn pare micca aiutà, ùn puderebbe micca male di parlà cù u vostru duttore o di circà aiutu da un dietista.