Pesta
A pesta hè una grave infezzione batterica chì pò causà a morte.
A pesta hè causata da i batteri Yersinia pestis. I roditori, cum'è i topi, portanu a malatia. Hè spargugliatu da e so pulci.
E persone ponu avè a pesta quandu sò morsi da una pulce chì porta a batteria di a pesta da un roditore infettatu. In rari casi, e persone anu a malatia quandu manipulanu un animale infettatu.
A pesta infezzione pulmonare hè chjamata pesta pneumonica. Si pò sparghje da persona à persona. Quandu qualchissia cù a pesta pneumatica tossisce, piccule goccioline chì portanu u batteriu si movenu in l'aria. Chiunque respira queste particelle pò piglià a malattia. Una epidemia pò esse iniziata cusì.
In u Medievu in Europa, epidemie massive di peste anu tombu milioni di persone. A pesta ùn hè micca stata eliminata. Si pò sempre truvà in Africa, Asia è Sud America.
Oghje ghjornu, a pesta hè rara in i Stati Uniti. Ma hè statu cunnisciutu per esse in parte di California, Arizona, Colorado è New Mexico.
E trè forme più cumuni di peste sò:
- Pesta bubonica, un'infezzione di i linfonodi
- Pesta pneumatica, un'infezzione di i pulmoni
- Pesta setticemica, un'infezzione di sangue
U tempu trà esse infettatu è sviluppà sintomi hè tipicamente 2 à 8 ghjorni. Ma u tempu pò esse cortu quant'è 1 ghjornu per a pesta pneumatica.
I fattori di risicu per a peste includenu un morsu di pulce recente è esposizione à i roditori, in particulare cunigli, scoiattoli, o cani di prateria, o graffi o morsi da gatti domestici infettati.
I sintomi di a pesta bubonica si presentanu di colpu, di solitu 2 à 5 ghjorni dopu l'esposizione à u batteriu. I sintomi includenu:
- Febbre è brividi
- Sensazione generale malatu (malessere)
- Mal di testa
- Dolore musculare
- Crisi
- Gonfiori lisci, dulurosi, di i linfonodi chjamati bubò chì si trovanu cumunemente in l'inguine, ma ponu accade in l'ascelle o in u collu, u più spessu in u situ di l'infezzione (morsu o graffiu); u dulore pò cumincià prima chì pare u gonfiore
I sintomi di pesta pneumatica si presentanu di colpu, tipicamente da 1 à 4 ghjorni dopu l'esposizione. Includenu:
- Tosse severa
- Difficultà à respirà è dulore in u pettu quandu si respira prufonda
- Febbre è brividi
- Mal di testa
- Sputum spumante è sanguinante
A pesta setticemica pò causà a morte ancu prima di sintomi severi. I sintomi ponu include:
- Dolore addominale
- Sanguinamentu per via di prublemi di coagulazione di u sangue
- Diarrea
- Frebba
- Nausea, vomitu
U fornitore di assistenza sanitaria hà da fà un esame fisicu è dumandà nantu à i vostri sintomi.
E prove chì ponu esse fatte includenu:
- Cultura di sangue
- Cultura di l'aspiratu di u nodu linfaticu (fluidu presu da un nodu linfaticu affettuatu o un bubò)
- Sputum culture
- Radiografia di pettu
E persone cun a pesta anu bisognu à esse trattate subitu. Se u trattamentu ùn hè micca ricevutu in 24 ore da quandu i primi sintomi si verificanu, u risicu per a morte aumenta.
Antibiotici cum'è streptomicina, gentamicina, doxiciclina, o ciprofloxacina sò aduprati per trattà a pesta. Ossigenu, fluidi intravenosi è supportu respiratoriu sò di solitu ancu necessarii.
E persone cun peste pneumatica devenu esse tenute luntanu da i caregivers è l'altri pazienti. E persone chì anu avutu u cuntattu cù qualchissia infettata da a pesta pneumatica devenu esse fighjate cun primura è dà antibiotici cum'è misura preventiva.
Senza trattamentu, circa 50% di e persone cun peste bubonica morenu. Quasi tutti cù a pesta setticemica o pneumonica morenu s'ellu ùn sò trattati subitu. U trattamentu riduce a percentuale di morte à 50%.
Chjamate u vostru duttore se sviluppate sintomi di peste dopu esposizione à pulci o roditori. Cuntattate u vostru fornitore se vive o avete visitatu una zona induve si verifica a pesta.
U cuntrollu di i ratti è l'osservazione di a malattia in a populazione di roditori salvatichi sò e misure principali aduprate per cuntrullà u risicu per l'epidemie. U vaccinu contra a pesta ùn hè più adupratu in i Stati Uniti.
Pesta bubonica; Pesta pneumatica; Pesta setticemica
- Pulga
- Muzzicone di pulce - close-up
- Anticorpi
- Batterie
Gage KL, Mead PS. Pesta è altre infezioni da yersinia. In: Goldman L, Schafer AI, eds. Medicina Goldman-Cecil. 25a ed. Filadelfia, PA: Elsevier Saunders; 2016: cap 312.
Mead PS. Specie Yersinia (inclusa a pesta). In: Bennett JE, Dolin R, Blaser MJ, eds. Mandell, Douglas, è Principi è Pràtica di Bennett di Malatie Infettive, Edizione Actualizata. 8a ed. Filadelfia, PA: Elsevier Saunders; 2015: chap 231.