Cumu prevene i congelamenti è l'ipotermia
Se travagliate o ghjucate fora durante l'inguernu, duvete sapè cumu u fretu affetta u vostru corpu. Esse attivu à u fretu pò mette vi à u risicu di prublemi cum'è ipotermia è congelazione.
E temperature fredde, u ventu, a pioggia, è ancu u sudore rinfriscanu a vostra pelle è alluntananu u calore da u vostru corpu. Perde ancu u calore quandu si respira è si stà o stà nantu à a terra fredda o altre superfici fredde.
In tempu fretu, u vostru corpu cerca di mantene una temperatura interna (core) calda per prutege i vostri organi vitali. Si face cusì rallentendu a circolazione di sangue in faccia, braccia, mani, gambe è pedi. A pelle è i tessuti in queste zone diventanu più freddi. Questu vi mette in periculu di congelamentu.
Se a temperatura di u core di u corpu scende solu uni pochi di gradi, l'ipotermia entrerà. Inclusa una ipotermia leve, u vostru cervellu è u vostru corpu ùn funzionanu micca bè. L'ipotermia severa pò purtà à a morte.
Veste in Strati
A chjave per stà sicuru in u fretu hè di portà parechji strati di vestiti. U vestitu di i scarpi è di i vestiti adatti aiuta:
- Mantene u calore di u corpu intrappulatu in i vostri panni
- Pruteghje vi da aria fredda, ventu, neve, o pioggia
- Pruteghje vi da u cuntattu cù e superfici fredde
Pudete avè bisognu di parechji strati di vestiti in tempu fretu:
- Un stratu internu chì alluntana u sudore da a pelle. Pò esse di lana leggera, di poliester, o di polipropilene (polypro). Ùn portate mai u cotone in tempu fretu, cumpresi i vostri mutanni. U cotone assorbe l'umidità è u tene accantu à a vostra pelle, fendu u fretu.
- Strati mediani chì isulanu è tenenu u calore. Pò esse in poliestere, lana, isolamentu in microfibra, o piume. Sicondu a vostra attività, pudete bisognu di un coppiu di strati insulanti.
- Un stratu esterno chì respinge u ventu, a neve è a pioggia. Pruvate di sceglie un tessutu chì sia respirabile sia a prova di pioggia è ventu. Se u vostru stratu esternu ùn hè micca ancu respirabile, u sudore si pò accumulà è rende freddu.
Duvete ancu prutege e mani, i pedi, u collu è a faccia. A seconda di a vostra attività, pudete avè bisognu di i seguenti:
- Cappellu caldu
- Maschera facciale
- Sciarpa o scaldicollu
- Guanti o guanti (i guanti tendenu à esse più caldi)
- Calze di lana o di polypro
- Calzature o stivali caldi, impermeabili
A chjave cù tutti i vostri strati hè di toglialli mentre scaldate è aghjunghje torna mentre rinfriscate. Se portate troppu mentre esercitate, sudarete assai, ciò chì pò fà più fretu.
Avete bisognu di manghjà è di fluidi per alimentà u vostru corpu è tene u calore. Se skimp nant'à unu, aumentate u risicu per e ferite da u clima fretu cum'è l'ipotermia è i frostbite.
Manghjà cibi cù carboidrati vi dà una energia rapida. Sè site solu fora per un cortu tempu, pudete vulete portà un snack bar per mantene a vostra energia. Sè site fora tuttu u ghjornu à u schì, à a caminata, o à travaglià, assicuratevi di purtà cibu cù proteine è grassu ancu per alimentà vi durante parechje ore.
Bei assai liquidi prima è durante l'attività à u fretu. Ùn pudete micca avè a sete in tempu fretu, ma perde sempre fluidi attraversu u sudore è quandu si respira.
Attenti à i primi segni di ferite da u clima fretu. Frostbite è ipotermia ponu accade à u listessu tempu.
U stadiu iniziale di u frostbite hè chjamatu frostnip. I segni includenu:
- Pelli rosse è frette; a pelle pò cumincià à diventà bianca ma hè sempre dolce.
- Pichjatura è intorpidimentu
- Tingling
- Stinging
I primi segni d'avvertimentu di ipotermia includenu:
- Sensazione di fretu.
- Tremulendu.
- U "Umbles:" inciampa, bumbles, grumbles, è murmura. Quessi sò segni chì u fretu affetta u vostru corpu è u cervellu.
Per prevene prublemi più gravi, agisciate subitu chì avvisate i primi segni di congelamentu o ipotermia.
- Esce da u fretu, da u ventu, da a pioggia, o da a neve se hè pussibule.
- Aghjunghje strati caldi di vestiti.
- Manghjà carboidrati.
- Bei liquidi.
- Move u vostru corpu per aiutà à riscaldà u vostru core. Fate saltichjacci o batte e bracce.
- Scaldate ogni zona cun frostnip. Eliminà i ghjuvelli stretti o u vestitu. Piazzate e dite fredde in e vostre ascelle o riscaldate un nasu frescu o una guancia cù u palmu di a to manu calda. NON strofinà.
Duvete chjamà u vostru fornitore di assistenza sanitaria o uttene assistenza medica subitu se voi o qualcunu di u vostru partitu:
- Ùn migliurà micca o peghju dopu avè pruvatu à scaldà o à riscaldà u frostnip.
- Hà congelazione. MAI ùn rinfriscate i congelamenti da soli. Pò esse assai doloroso è dannosu.
- Mostra segni di ipotermia.
U situ di i Centri per u Cuntrollu è a Prevenzione di e Malatie. Istitutu Naziunale per a Salute è a Sicurezza in u travagliu. Fatti veloci: pruteggiti da u stress fretu. www.cdc.gov/niosh/docs/2010-115/pdfs/2010-115.pdf. Accessu à 29 d'ottobre, 2020.
Fudge J. Prevenzione è gestione di l'ipotermia è di u preghjudiziu. Salute Spurtiva. 2016; 8 (2): 133-139. PMID: 26857732 pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26857732/.
Zafren K, Danzl DF. Frostbite è ferite friddi non glaciali. In: Walls RM, Hockberger RS, Gausche-Hill M. Medicina di Emergenza di Rosen: Cuncetti è Pratica Clinica. 9a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2018: cap. 131.
- Frostbite
- Ipotermia