A medusa pichja
E Meduse sò creature marine. Anu un corpu guasgi trasparente cù strutture longhe, cum'è dite chjamate tentaculi. E cellule pungenti in i tentaculi ponu danneghjevi se vene in cuntattu cun elli. Alcune stinghje ponu causà danni gravi. Quasi 2000 spezie d'animali chì si trovanu in l'oceanu sò o velenose o velenose per l'omu, è parechje ponu pruduce malatie gravi o fatalità.
Questu articulu hè solu per informazioni. Ùn la aduprate micca per trattà o gestisce una puntura di medusa. Se voi o qualchissia chì site cun voi hè stung, chjamate u vostru numeru di emergenza lucale (cum'è 911), o u vostru centru di velenu locale pò esse ghjunghje direttamente chjamendu a linea telefonica naziunale gratuita di Poison Help (1-800-222-1222) da in ogni locu in i Stati Uniti.
Velenu di medusa
Tipi di meduse potenzialmente dannose includenu:
- A criniera di lionu (Cyanea capillata).
- Portoghese omu di guerra (Physalia physalis in l'Atlanticu è Physalia utriculus in u Pacificu).
- Urtica marina (Chrysaora quinquecirrha), una di e meduse più cumune chì si trovanu longu à e coste di l'Atlanticu è di u Golfu.
- E meduse in scatula (Cubozoa) anu tutte un corpu simile à una scatula o "campana" cù tentaculi chì si stendenu da ogni angulu. Ci hè più di 40 spezie di scatule gelatine. Queste vanu da una medusa quasi invisibile di dimensione à chirodropidi di dimensioni basca chì si trovanu vicinu à e coste di u nordu di l'Australia, di a Tailanda è di e Filippine (Chironex fleckeri, Chiropsalmus quadrigatus). A volte chjamate "vespe marine", e meduse in scatula sò altamente periculose, è più di 8 spezie anu causatu morte. E meduse in scatula si trovanu in i tropichi cumpresi Hawaii, Saipan, Guam, Portu Riccu, i Caraibi è Florida, è pocu fà in un evenimentu raru in a costa di u New Jersey.
Ci sò ancu altri tippi di meduse pungenti.
Se ùn site micca familiarizatu cù una zona, assicuratevi di dumandà à u persunale lucale di sicurezza oceanica u putenziale di punture di medusa è altri periculi marini. In i lochi induve e gelatine di scatula ponu esse truvate, in particulare à u tramontu è à l'alba, hè cunsigliatu una copertura cumpleta di u corpu cù un "stinger suit", cappucciu, guanti è stivaletti.
I sintomi di stingi da diversi tippi di meduse sò:
MANE DI LIONU
- Difficultà di respirazione
- Crampi musculari
- Brucia di pelle è vesciche (gravi)
OMU DI GUERRA PORTUGHESE
- Dolore addominale
- Cambiamenti di pulse
- Dolore di pettu
- Chills
- Collapse (shock)
- Mal di testa
- Dolore musculu è spasmi musculari
- Numbness è debule
- Dolore à i bracci o à e gambe
- Macchia rossa alzata induve hè sticchita
- Nasu chì corre è ochji acquosi
- Difficultà di ingullimentu
- Sudatu
ORTICA DI MARE
- Eruzione cutanea lieve (cù pichjate lievi)
- Crampi musculari è difficultà respiratoria (da assai cuntattu)
GUASPA DI MARU O CASCIA DI MEDUSA
- Dolore addominale
- Difficultà di respirazione
- Cambiamenti di pulse
- Dolore di pettu
- Collapse (shock)
- Mal di testa
- Dolore musculu è spasmi musculari
- Nausea è vomitu
- Dolore à i bracci o à e gambe
- Macchia rossa alzata induve hè sticchita
- Dolore ardente severu è pustuleghju di u situ
- Morte di u tissutu di a pelle
- Sudatu
Per a grande maggioranza di morsi, stinghje, o altre forme di avvelenamentu, u periculu hè o annegatu dopu esse stung o una reazione allergica à u velenu.
Circate subitu assistenza medica. Uttenite l'assistenza medica subitu se u dolore aumenta o ci sò qualchì segnu di difficultà respiratoria o dolori di pettu.
- U più prestu pussibule, risciacquate u situ di stizza cù una grande quantità d'acitu casanu per almenu 30 secondi. L'acitu hè sicuru è efficace per tutti i tippi di punture di medusa. L'acitu ferma rapidamente e migliaia di cellule sticchenti incandescenti lasciate nantu à a superficia di a pelle dopu u cuntattu di u tentaculu.
- Se l'acitu ùn hè micca dispunibile, u situ di sting pò esse lavatu cù l'acqua di l'oceanu.
- Prutegge a zona colpita è NON frotte a sabbia o applica alcuna pressione à a zona o rascià u situ di sting.
- Immergite a zona in 42 ° C à 45 ° C (107 ° F à 115 ° F) acqua calda standard di u rubinetto, (micca scalding) per 20 à 40 minuti.
- Dopu avè immersu in acqua calda, applicate creme antiistaminiche o steroide cume a crema cortisone. Questu pò aiutà cun dolore è prurito.
Avè sta infurmazione pronta:
- Età di a persona, pesu è cundizione
- Tipu di medusa, sè pussibule
- Tempu chì a persona era stung
- Situazione di a stizza
U vostru centru lucale di cuntrollu di velenu si pò ghjunghje direttamente chjamendu a linea diretta naziunale di Assistenza Poison (1-800-222-1222) da qualunque parte di i Stati Uniti. Questa linea telefonica naziunale vi permetterà di parlà cun esperti in avvelenamentu. Vi daranu ulteriori istruzzioni.
Questu hè un serviziu gratuitu è cunfidenziale. Tutti i centri lucali di cuntrollu di velenu in i Stati Uniti utilizanu stu numeru naziunale. Duvete chjamà se avete qualchì domanda nantu à l'avvelenamentu o a prevenzione di velenu. Ùn hà bisognu di esse una emergenza. Pudete chjamà per qualsiasi ragione, 24 ore à u ghjornu, 7 ghjorni à a settimana.
U fornitore di assistenza sanitaria misurerà è monitorizerà i segni vitali di a persona, cumprese a temperatura, u pulse, a frequenza respiratoria è a pressione sanguigna. I sintomi seranu trattati. A persona pò riceve:
- L'antiveninu, una medicina per riversà l'effetti di u velenu, pò esse adupratu per una specie specifica di gelatina di scatula truvata solu in certe zone di l'Indu-Pacificu (Chironex fleckeri)
- Prove di sangue è urina
- Supportu respiratoriu, cumpresu ossigenu, un tubu per a bocca in a gola, è macchina respiratoria
- Radiografia di pettu
- ECG (elettrocardiograma, o traccia di u core)
- Fluidi attraversu una vena (da IV)
- Medicina per trattà i sintomi
A maiò parte di e stuzziche di medusa si migliuranu in poche ore, ma alcune stinghje ponu purtà irritazioni di a pelle o eruzioni cutanee chì duranu settimane. Cuntattate u vostru fornitore se continuate à avè pruritu in u situ sting. Creme antiinflamatorie tematiche ponu esse utili.
E stizza di l'ortica portoghese è di l'ortica di mare sò raramente mortali.
Certi puntelli di medusa in scatula ponu tumbà una persona in pochi minuti. Altre punture di medusa in scatula ponu purtà à a morte in 4 à 48 ore dopu à una stizza per via di u "sindromu Irukandji". Questa hè una reazione ritardata à a puntura.
Hè impurtante di seguità attentamente e vittime di a puntura di e meduse in scatula durante ore dopu à una puntura. Cercate l'assistenza medica subitu per ogni difficultà respiratoria, pettu o dolori addominali, o sudazione profusa.
Feng S-Y, Andate CS. Envenomazioni. In: Kliegman RM, St. Geme JW, Blum NJ, Shah SS, Tasker RC, Wilson KM, eds.Manuale di Nelson di Pediatria. 21a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 746.
Otten EJ. Feriti animali velenosi. In: Walls RM, Hockberger RS, Gausche-Hill M, eds. Medicina di Emergenza di Rosen: Cuncetti è Pratica Clinica. 9a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2018: chap 55.
Sladden C, Seymour J, Sladden M. Puzza di Medusa. In: Lebwohl MG, Heymann WR, Berth-Jones J, Coulson IH, eds. Trattamentu di e malatie di a pelle: Strategie Terapeutiche Cumprese. 5a ed. Filadelfia, PA. Elsevier; 2018: chap 116.