Fontanelles - gonfiu
Una fontanella gonfia hè una curvatura esterna di u puntu dolci di un criaturu (fontanella).
U craniu hè cumpostu di parechje ossa, 8 in u craniu stessu è 14 in a zona di a faccia. Si uniscenu per formà una cavità solida è ossea chì prutege è sustene u cervellu. E zone induve l'osse si uniscenu sò chjamate suture.
L'ossi ùn sò micca uniti fermamente à a nascita. Questu permette à a testa di cambià forma per aiutà à passà per u canali di nascita. E suture aghjunghjenu minerali à u tempu è si induriscenu, unendu fermamente l'osse di u cranu.
In un criaturu, u spaziu induve 2 suture si uniscenu custituiscenu un "puntu molle" cupertu di membrana chjamatu fontanella (fontanella). E fontanelle permettenu a crescita di u cervellu è di u craniu durante u primu annu di un criaturu.
Ci sò nurmalmente parechje fontanelle nantu à u craniu di un neonatu. Si trovanu soprattuttu in cima, in daretu, è in i lati di a testa. Cum'è e suture, e fontanelle s'induriscenu cù u tempu è diventanu spazii ossei chjusi è solidi.
- A fontanella in u fondu di a testa (fontanella posteriore) si chjude u più spessu quandu u zitellu hà da 1 à 2 mesi.
- A fontanella in cima di a testa (fontanella anteriore) chjude u più spessu trà 7 à 19 mesi.
E fontanelle devenu sentesi ferme è assai leggermente curve versu l'internu à u toccu. Una fontanella tensa o sporgente si verifica quandu u fluidu si accumula in u cervellu o u cervellu gonfia, causendu una pressione aumentata in u craniu.
Quandu u criaturu pienghje, si stende, o vomita, e fontanelle ponu sembrà chì sò gonfie. Tuttavia, duverebbenu tornà à a normalità quandu u zitellu hè in una posizione calma, in testa.
E ragioni per cui un zitellu pò avè fontanelle gonfie includenu:
- Encefalite. Gonfiore (infiammazione) di u cervellu, u più spessu per infezioni.
- Idrocefalu. Una accumulazione di fluidu in u craniu.
- Aumentata a pressione intracraniale.
- Méningite. Infezzione di e membrane chì coprenu u cervellu.
Se a fontanella torna à l'aspettu normale quandu u zitellu hè calmu è in testa, ùn hè micca una fontanella veramente gonfia.
Immediatamente, l'assistenza d'urgenza hè necessaria per ogni zitellu chì abbia una fontanella veramente gonfia, soprattuttu s'ellu si presenta cun febbre o eccessu di sonnolenza.
U fornitore di assistenza sanitaria hà da fà un esame fisicu è dumandà dumande nantu à a storia medica di u zitellu, cum'è:
- U "puntu dolce" torna à l'aspettu normale quandu u zitellu hè calmu o in testa?
- Bulege tuttu u tempu o vene è vene?
- Quandu l'avete nutatu per a prima volta?
- Chì fontanelle rigonfianu (cima di a testa, daretu à a testa, o altre)?
- Tutte e fontanelle sò gonfie?
- Chì altri sintomi sò prisenti (cum'è frebba, irritabilità o letargia)?
E prove di diagnostica chì ponu esse fatte sò:
- CT scan di a testa
- Scansione MRI di a testa
- Spinal tap (puncture lumbar)
Soft spot - bulging; Bulbi di fontanelli
- Craniu di un nascitu
- Bulbi di fontanelli
Goyal NK. U neonatu. In: Kliegman RM, St. Geme JW, Blum NJ, Shah SS, Tasker RC, Wilson KM, eds. Manuale di Nelson di Pediatria. 21a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2020: chap 113.
Rosenberg GA. Edema cerebrale è disordini di a circolazione di u fluidu cerebrospinale. In: Daroff RB, Jankovic J, Mazziotta JC, Pomeroy SL, eds. Neurologia di Bradley in Pràtica Clinica. 7a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2016: chap 88.
Somand DM, Meurer WJ. Infezzioni di u sistema nervosu centrale. In: Walls RM, Hockberger RS, Gausche-Hill M, eds. Medicina di Emergenza di Rosen: Cuncetti è Pratica Clinica. 9a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2018: chap 99.