Chì sò i carboidrati, tippi principali è per chì serve
Cuntenutu
- Chì vale per
- Ci hè un'altra fonte d'energia in più di u glucosiu?
- Tipi di carboidrati
- 1. Semplici
- 2. Cumplessi
- Chì sò l'alimenti carboidrati
- Cumu accade u metabolismu di carboidrati
I Carbuidrati, cunnisciuti ancu cum'è carboidrati o saccaridi, sò molecule cù una struttura cumposta di carbonu, ossigenu è idrogenu, chì a so funzione principale hè di furnisce energia à u corpu, postu chì 1 gramma di carboidrati currisponde à 4 Kcal, chì custituiscenu circa 50 à 60% di a dieta.
Alcuni esempi di alimenti chì cuntenenu carboidrati sò u risu, l'avena, u mele, u zuccheru, a patata, frà altri, chì ponu esse classificati in carboidrati semplici è cumplessi, secondu a so struttura moleculare.
Chì vale per
I carboidrati sò a principale fonte di energia per u corpu perchè, durante a digestione, hè generatu glucosiu, chì sò i cumpunenti preferiti da e cellule per pruduce energia, chì scumpartenu sta molecula in ATP, aduprata in vari prucessi metabolici, per u funziunamentu currettu di u corpu. U glucosiu hè adupratu principalmente da u cervellu, chì usa circa 120 g, nantu à un totale di 160 g aduprati ogni ghjornu.
Inoltre, una parte di u glucosiu generatu hè almacenatu in forma di glicogenu in u fegatu, è una piccula parte hè almacenata in i musculi, per situazioni in cui u corpu hà bisognu di riserve, cume in situazioni di digiunu prolungatu, vigilanza o metabolica stress, per esempiu.
U cunsumu di carboidrati hè ancu impurtante per a preservazione di i musculi, postu chì a mancanza di glucosiu favurisce a perdita di massa musculare. A fibra hè ancu un tipu di carboidrati, chì, malgradu ùn esse digerita in glucosiu, hè di primura per u prucessu di digestione, postu chì diminuisce l'assorbimentu di u colesterolu, aiuta à mantene u zuccherinu in sangue, aumenta i muvimenti intestinali è favurisce l'aumentu di u vulume di feci, evitendu stinimentu.
Ci hè un'altra fonte d'energia in più di u glucosiu?
Ié. Quandu u corpu usa riserve di glucosiu è ùn ci hè micca assunzione di carboidrati o quandu l'assunzione hè insufficiente, u corpu principia à aduprà e riserve di grassu di u corpu per generà energia (ATP), rimpiazzendu u glucosiu cù corpi chetoni.
Tipi di carboidrati
I carboidrati ponu esse classificati secondu a so cumplessità, in:
1. Semplici
I carboidrati semplici sò unità chì, unite inseme, formanu carboidrati più cumplessi. Esempii di carboidrati semplici sò u glucosiu, ribosiu, xilosiu, galattosiu è fruttosiu. Quandu si cunsuma una parte di carboidrati, sta molecula più cumplessa si decompone à u livellu di u tractu gastrointestinale, finu à chì ghjunghje à l'intestinu in forma di monosaccaridi, per poi esse assorbita.
L'unione di duie unità di monosaccaridi formanu i disaccharidi, cum'è u saccarosu (glucosiu + fruttosiu), chì hè zuccaru da tavula, lattosiu (glucosiu + galattosiu) è maltosiu (glucosiu + glucosiu), per esempiu. Inoltre, l'unione di 3 à 10 unità di monosaccaridi dà origine à oligosaccharidi.
2. Cumplessi
I carboidrati cumplessi o polisaccaridi, sò quelli chì cuntenenu più di 10 unità di monosaccaridi, furmendu strutture moleculari cumplesse, chì ponu esse lineari o ramificate. Alcuni esempi sò amidu o glicogenu.
Chì sò l'alimenti carboidrati
Alcuni cibi ricchi di carboidrati sò u pane, a farina di granu, u pane tostatu francese, i fasgioli, a lenticchia, i ceci, l'orzu, l'avena, l'amidone di mais, patate è patate dolce, per esempiu.
L'eccessu di carboidrati hè depositu in u corpu in forma di grassu, dunque, ancu se sò assai impurtanti, si deve evità di ingerire in eccessu, essendu raccomandatu un assunzione di circa 200 à 300 grammi per ghjornu, chì hè una quantità chì varieghja secondu à u pesu, età, sessu è eserciziu fisicu.
Vede più alimenti ricchi di carboidrati.
Cumu accade u metabolismu di carboidrati
I carboidrati intervenenu in parechje vie metaboliche, cume:
- Glycolysis: hè a via metabolica in cui u glucosiu hè ossidatu per ottene energia per e cellule di u corpu. Durante stu prucessu, sò furmate ATP è 2 molecule di piruvatu, chì sò aduprate in altre vie metaboliche, per ottene più energia;
- Gluconeogenesi: attraversu sta via metabolica, u glucosiu pò esse pruduttu da fonti diverse da i carboidrati. Questa via hè attivata quandu u corpu passa per un periodu di digiunu prolungatu, in u quale u glucosiu pò esse pruduttu per mezu di glicerina, da acidi grassi, aminoacidi o lattatu;
- Glucogenolisi: hè un prucessu catabolicu, in u quale u glicogenu chì hè conservatu in u fegatu è / o in i musculi hè scumpartutu per furmà u glucosiu. Questa via hè attivata quandu u corpu richiede un aumentu di glucosiu in sangue;
- Glucogenesi: hè un prucessu metabolicu induve si produce u glicogenu, chì hè cumpostu da parechje molecule di glucosiu, chì hè conservatu in u fegatu è, in una misura minore, in i musculi. Stu prucessu si faci dopu avè manghjatu cibi cù carboidrati.
Queste vie metaboliche sò attivate secondu i bisogni di l'organisimu è a situazione induve si trova.