Colecistite acuta è cronica: ciò chì sò, sintomi è trattamentu
Cuntenutu
- Principali sintomi
- 1. Colecistite acuta
- 2. Colecistite cronica
- Cumu cunfirmà u diagnosticu
- Chì sò e cause
- Cumu hè fattu u trattamentu
A colecistite hè una infiammazione di a cistifellea, un picculu saccu chì hè in cuntattu cù u fegatu, è chì cunserva a bile, un fluidu assai impurtante per a digestione di i grassi. Questa infiammazione pò esse acuta, chjamata colecistite acuta, cù sintomi intensi è in peghju rapidu, o cronica, cù sintomi più lievi chì duranu da settimane à mesi.
Una colecistite provoca segni è sintomi cume u dolore addominale di u colicu, nausea, vomitu, frebba è tenerezza di l'addome. U dulore per più di 6 ore aiuta à distingue trà colecistite acuta è dolore crunulicu di colelitiasi.
Infiammazione acuta di a cistifellea pò accadere per mezu di 2 meccanismi:
Colecistite litiasica o calcosa: hè a causa principale di a colecistite è hè più frequente in donne di mezza età. Succede quandu una petra, chjamata ancu petra, provoca l'ostruzzione di u duttulu chì svia a bile. Cusì, a bile si accumula in a cistifellea è a rende distesa è infiammata. Capite ciò chì causa a petra di a cistifellea;
- Colecistite alithiasica: hè più raru è provoca infjammazione di a cistifellea senza a presenza di pietre. I sintomi sò simili à quelli di a colecistite litiasica, ma u trattamentu hè più difficiule è cù una peghju probabilità di curazione, cume accade di solitu in persone gravemente malate.
In ogni casu, a colecistite deve esse trattata u più prestu pussibule, è ùn si deve aspettà assai più di 6 ore dopu à l'iniziu di i sintomi, per evità complicazioni più gravi cum'è a rottura di a cistifellea o l'infezzione generalizata.
Principali sintomi
U sintimu più caratteristicu di a colecistite hè u dolore addominale, tuttavia, altri sintomi ponu variare se si tratta di una malattia acuta o cronica.
1. Colecistite acuta
In a maiò parte di i casi, i segni è i sintomi di a colecistite includenu:
- Dolore di colica in a parte superiore destra di l'abdomen, chì dura più di 6 ore. Stu dulore pò ancu principià sopra à u nombrilicu è po passà in cima à a diritta;
- Dolore addominale chì si irradia versu a spalla diritta o a schiena;
- Sensibilizazione in l'abdomen durante a palpazione durante l'esame medicu;
- Nausea è vomitu, cù perdita di appetitu;
- Febbra, sottu à 39ºC;
- Aspettu di malessere generale;
- Battimentu di u core veloce;
- Pelli è ochji gialli, in certi casi.
In più di sti segni, u duttore cerca ancu u segnu Murphy, chì hè assai cumunu in a colecistite è chì cunsiste à dumandà à a persona di inalà prufonda, mentre preme l'addome in cima à a diritta. U signale hè cunsideratu pusitivu è, dunque, indicativu di colecistite, quandu a persona mantene u fiatu, fiascendu à cuntinuà à inspirà.
I sintomi indicati sò generalmente apparsu circa 1 ora o un pocu di più dopu avè manghjatu alimenti grassi, chì a bile hè aduprata da u corpu per aiutà à digerisce i grassi è assorbe i nutrienti.
Tuttavia, in i pazienti sopra l'età di 60 o più debilitati, i sintomi ponu esse diversi. In quessi casi, hè impurtante cunnosce altri segni cum'è cunfusione mentale, frebba è una pelle più fredda è turchina. In questi casi, duvete andà à l'uspidale rapidamente.
2. Colecistite cronica
A colecistite cronica hè una infiammazione longa è durata. Hè causatu da un prucessu simile à quellu di a colecistite acuta, è pò esse assuciatu o micca à a presenza di a petra.
I sintomi di solitu apparenu dopu avè manghjatu cibi ricchi di grassi è à a fine di a ghjurnata, essendu simili à quelli di a colecistite acuta, ma più mite:
- Dolore in a parte superiore destra di l'abdomen, irradiandusi versu a spalla diritta o torna;
- Crisi di u dulore più severi, chì migliuranu dopu à qualchì ora, coliche biliari;
- Sensibilizazione in l'abdomen durante a palpazione durante l'esame medicu;
- Nausea, vomitu, perdita di l'appetitu, sensazione di gonfiore è aumentu di gas;
- Sensazione di cunfortu;
- Pelli è ochji gialli, in certi casi.
A colecistite cronica pare esse causata da picculi episodi di inflammazione di a cistifellea, chì accadenu parechje volte, cù u tempu. In cunsequenza di queste crisi ripetute, a cistifellea pò subisce cambiamenti, diventendu più chjucu è cù muri più spessi. Pò ancu finisce per sviluppà cumplicazioni, cum'è a calcificazione di e so pareti, chjamata vesicula di porcellana, a furmazione di fistule, una pancreatite o ancu u sviluppu di u cancheru.
Cumu cunfirmà u diagnosticu
Quandu i sintomi suggerenti di colecistite apparisce, hè cunsigliatu di cunsultà un medicu generale o gastroenterologu per analisà u casu è fà testi diagnostichi, cume analisi di sangue, ultrasuoni o colecintilografia.
A colecintilografia hè spessu usata quandu u risultatu di l'ultrasu ùn hè micca abbastanza chjaru per valutà se a cistifellea hè ingrussata o infiammata, o s'ellu hà prublemi per riempialu.
Chì sò e cause
In a maiò parte di i casi, a colecistite hè causata da calcoli biliari, chì facenu chì u flussu di a bile sia ostruitu in un canale chjamatu u canali cisticu, chì permette à a bile di scappà da a cistifellea. A maiò parte di i casi si trovanu ancu assuciati à una cundizione di calculi biliari, chì pò avè o ùn pò avè sintomi, cun circa ¼ di persone cun pietre chì ponu sviluppà una colecistite acuta à un certu puntu.
In certi casi, l'ostruzzione ùn hè micca duvuta à una petra, ma à un pezzu, à un tumore, à a presenza di parassiti o ancu dopu à a chirurgia di i canali biliari.
In i casi di colecistite alitiásica, l'infiammazione in a cistifellea si verifica per cause chì ùn sò ancu ben intese, ma l'anziani, chì sò malati criticamente, chì anu subitu una chirurgia cumplessa o diabetici, per esempiu, sò in periculu.
Cumu hè fattu u trattamentu
U trattamentu per a colecistite hè di solitu cuminciatu cù l'ingressu à l'uspidale per aiutà à cuntrullà l'infiammazione è alleviare u dolore, è dopu si face una chirurgia di rimozione di a cistifellea. Hè generalmente raccomandatu chì a cistifellea sia operata in i primi 3 ghjorni da l'iniziu di l'infiammazione acuta.
Cusì, u trattamentu pò include:
- Fast: cum'è a cistifellea hè aduprata per a digestione, u duttore pò raccomandà di fermà l'assunzione di cibo è acqua per qualchì tempu per alleviare a pressione nantu à a cistifellea è migliurà i sintomi;
- Fluidi direttamente in a vena: per via di a restrizione per manghjà o beie, hè necessariu mantene l'idratazione di l'organisimu cù salina direttamente in a vena;
- Antibiotici: in più di a metà di i casi, a cistifellea hè infettata in 48 ore dopu à l'iniziu di a colecistite, chì a so distensione facilita a proliferazione di batteri in l'internu;
- Allevia di u dolore: pò esse adupratu finu à chì u dulore sia allevatu è l'infiammazione di a cistifellea sia ridotta;
- Chirurgia per caccià a cistifellea: a colecistectomia laparoscopica hè a forma principale di chirurgia per curà a colecistite. Stu metudu permette una recuperazione più rapida, chì hè menu aggressiva per u corpu. Capite cumu si faci a chirurgia di a cistifellea è a recuperazione.
In i casi induve a colecistite hè assai severa è chì u paziente ùn hè micca capace di subì una chirurgia subitu, si face un drenu di a cistifellea, chì aiuta à caccià u pus da a cistifellea è à diminuisce l'infiammazione, pudendu cusì apre u canale ostruitu. In listessu tempu, l'antibiotici sò amministrati per prevene chì a cistifellea sia infettata. Dopu chì a cundizione hè più stabile, a chirurgia per rimuovere a cistifellea pò esse già fatta.