Disautonomia: chì hè, sintomi principali è trattamentu
Cuntenutu
Disautonomia, o disfunzione autonomica, hè un termine medicu adupratu per discrive una cundizione chì pregiudica e varie funzioni di u corpu, postu chì provoca cambiamenti in u sistema nervosu autonomicu. Stu sistema hè cumpostu di u cervellu è di i nervi è hè rispunsevule di i muvimenti involuntarii di u corpu cum'è i battiti di u core, u cuntrollu di u respiru, u cuntrollu di a temperatura è a pressione sanguigna.
In disautonomia, u sistema nervosu autonomicu alteratu dà risposte cuntrarie à ciò chì si aspetta. U cuntrollu di a risposta "lotta o corsa", in casu di "attaccu", per esempiu, a risposta normale di u corpu hè una crescita di u polsu, di a pressione sanguigna è di a forza, ma in disautonomia a risposta hè inadegwata è ci hè una diminuzione di a frequenza cardiaca, calata di a pressione sanguigna è diminuzione di forza, fatica è sonnolenza.
I sintomi di disautonomia ùn sò micca sempre visibili, tuttavia, segni cume vertigini, svenimentu, mancanza di respiru, fatica eccessiva, incapacità di stà, prublemi di vista, vertu è ancu perdita di memoria ponu apparì. Cusì, cum'è questi sintomi sò cumuni à altre situazione, ponu esse cunfunditi cù altre malatie.
Stu cambiamentu ùn hà alcuna causa specifica, ma pò accade per via di e cunsequenze di malatie cum'è u diabete, fibromialgia, amiloidosi, porfiria, traumi è ferite di u sistema nervosu centrale. U diagnosticu di disautunumia hè fattu per mezu di un esame clinicu effettuatu da un neurologu o cardiologu è per mezu di test genetichi, postu chì ùn ci hè cure, ma e terapie è i medicamenti ponu esse effettuati per alleviare i sintomi.
Principali sintomi
I sintomi di disautonomia ponu esse diversi secondu u tippu, varienu da persona à persona è ùn sò micca sempre pussibuli d'osservà. Tuttavia, cume sta malattia causa cambiamenti in u sistema nervosu, pò purtà à l'apparizione di segni cum'è:
- Sturdimentu;
- Svenimentu;
- Stupefazione improvvisa;
- Debbulezza musculare;
- Incapacità di stà;
- Nausea è vomitu;
- Prublemi di visione;
- Perda di memoria;
- Cambiamenti bruschi d'umore;
- Sensibilità à a luce;
- Palpitazioni;
- Difficultà à fà esercizii fisichi;
- Tremori eccessivi.
Alcuni segni di disautonomia sò identificati solu cù dispositivi specifici o testi, chì ponu esse una calata di pressione, un aumentu o una diminuzione di a frequenza cardiaca, una calata di a pressione sanguigna, prublemi per mantene a temperatura di u corpu è una riduzione di u zuccherinu in sangue.
U diagnosticu di sta cundizione pò esse fattu da un neurologu o cardiologu attraversu l'analisi di sti sintomi è per mezu di testi cumplementari, cume test genetichi chì servenu per identificà cambiamenti in i geni di u corpu.
Cause pussibili
Dysautonomia pò cumparisce in persone di ogni età, sessu o razza, ma alcuni tippi ponu esse più cumuni in donne, cum'è u sindrome di tachicardia ortostatica posturale, per esempiu. E cause di stu cambiamentu ùn sò micca ben definite, ma pò nasce da u risultatu di altre malattie cum'è diabete, amiloidosi, fibromialgia, mieloma multiplu, porfiria, traumi è ferite à u sistema nervosu centrale.
Alcune situazioni ponu ancu purtà à l'apparizione di disautonomia, cume l'usu eccessivu di alcolu è certi medicamenti, cume antidepressivi, antiipertensivi, antipsicotici o farmaci antineoplastici, ma questi casi sò più rari. Vede più altre malatie chì ponu esse causate da l'usu eccessivu di bevande alcoliche.
Chì sò i tippi
A disautonomia hè una cundizione chì provoca cambiamenti in u sistema nervosu autonomicu è pò apparisce in modi diversi, i tippi principali essendu:
- Sindrome di tachicardia ortostatica posturale: hè basatu annantu à l'apparizione di sintomi cum'è vertigini, crescita di a frequenza cardiaca, mancanza di respiru severu è dulore toracicu, affetta principalmente e donne più giovani, menu di 40 anni;
- Sincope neurocardiogenica: hè u tippu u più cumunu, porta à l'apparizione di svenimentu constante;
- Disautonomia in famiglia: hè assai raru, apparisce solu in e persone discese da i Ghjudei Ashkenazi;
- Atrofia di u sistema multiplu: si compone di u tippu u più siveru, induve i sintomi sò simili à a malattia di Parkinson è tendenu à peghju cù u tempu;
- Disreflexia autonomica: affetta principalmente e persone chì anu avutu una ferita di a medula spinale.
Un altru tippu di disautonomia hè a neuropatia diabetica autonomica chì si verifica per via di e mudificazioni causate da u diabete è affettanu i nervi chì controllanu u core, purtendu à l'emergenza di prublemi per regulà a temperatura di u corpu, u glucosiu in sangue, a pressione sanguigna, u funziunamentu di a vejiga è pò ancu causà disfunzione erettile. Scuprite cumu hè trattata a neuropatia autonomica.
Cumu hè fattu u trattamentu
A disautonomia hè una malattia grave è ùn hà alcuna cura, allora u trattamentu si basa nantu à misure di supportu è per u sollievu di i sintomi chì ponu esse fatti cù sessioni di fisioterapia per rinfurzà u muvimentu di u corpu, attività cù logopedia, se a persona hà difficoltà à deglutisce. è a terapia cun un psicologu per aiutà a persona à trattà sta situazione.
In certi casi, postu chì a disautonomia provoca perdita d'equilibriu è calata di a pressione sanguigna, u duttore pò raccomandà à a persona di beie più di 2 litri d'acqua à ghjornu, di manghjà una dieta ricca di sale è di aduprà medicamenti cum'è fludrocortisone.