Chì causa è cumu trattà l'iperbilirubinemia neonatale
Cuntenutu
- Cause principali
- 1. Itteru fisiologicu
- 2. Itterizia in u latte maternu
- 3. Malatie di sangue
- 4. Malatie di u fegatu
- Cumu hè fatta a fototerapia
L'iperbilirubinemia di u neonatu o di a neonata hè una malattia chì apparisce in i primi ghjorni di a vita di u criaturu, causata da l'accumulazione di bilirubina in u sangue, è da u giallu di a pelle.
Ogni zitellu pò sviluppà iperbilirubinemia, e cause principali sò cambiamenti fisiologichi in a funzione di u fegatu, disordini di u sangue, cum'è anemia emolitica, malatie di fegatu, causate da infezioni o malatie genetiche, o ancu da reazzioni in allattamentu. Scuprite puru e cause di alta bilirubina è icterizia in adulti.
A cura per riduce a quantità di bilirubina in u sangue deve esse iniziata rapidamente, è u trattamentu cù fototerapia hè u più adupratu. In certi casi, l'usu di droghe o trasfusioni di sangue pò esse necessariu, è sò cunsigliati da u pediatra.
Cause principali
L'itteru accade quandu u zitellu ùn pò micca eliminà currettamente a bilirubina, chì hè prodotta da u metabolismu di u sangue, perchè, prima di a nascita, a placenta svolge questa funzione. E principali cause di iperbilirubinemia neonata sò:
1. Itteru fisiologicu
Di solitu accade dopu à 24 à 36 ore di nascita, essendu u tippu più cumunu di itterizia, chì u fegatu di u zitellu hè pocu sviluppatu è pò avè qualchì difficultà à trasfurmà è eliminà a bilirubina da u sangue per via di a bile. Stu cambiamentu si risolve di solitu in pochi ghjorni, cù trattamentu cù fototerapia è esposizione à u sole.
- Cumu trattà: a fototerapia cù luce fluorescente hè utile per riduce a quantità di bilirubina in u sangue. In casi lievi, l'esposizione à u sole pò esse sufficiente, ma in casi assai severi, una trasfusione di sangue o l'usu di medicazione, cum'è u fenobarbital, pò esse necessariu per ottene risultati megliu. Capite megliu cume hè trattata l'itterizia fisiologica di u neonatu.
2. Itterizia in u latte maternu
Stu tipu di crescita di bilirubina pò accade intornu à 10 ghjorni dopu a nascita, in certi zitelli chì stanu allattendu esclusivamente à u senu, per via di l'aumentu di ormoni o di sostanze in u sangue chì aumentanu a resorzione di bilirubina in l'intestinu è ne impediscenu l'eliminazione, malgradu micca cunniscendu ancu a forma esatta.
- Cumu trattà: in casi di icterizia più impurtante, a fototerapia pò esse fatta per cuntrullà i livelli di sangue, ma l'allattamentu ùn deve esse interrotta à menu chì sia diretta da un pediatra. Questa icterizia sparisce naturalmente intornu à u secondu o terzu mese di u zitellu.
3. Malatie di sangue
Alcune malatie ponu fà chì u zitellu accumuli bilirubina, cum'è cambiamenti autoimmuni o genetichi, è ponu esse gravi è apparisce in e prime ore dopu a nascita. Alcune malatie sò sferocitosi, talassemia o incompatibilità cù u sangue di a mamma, per esempiu, ma a principale hè a malatia emolitica di u neonatu, cunnisciuta ancu cum'è eritroblastosi fetale.
- Cumu trattà: in più di a fototerapia per cuntrullà a quantità di bilirubina in u sangue, u trattamentu si face di solitu cù trasfusione di sangue è, in certi casi, si ponu fà medicazione per cuntrullà l'immunità.
4. Malatie di u fegatu
U zitellu pò nasce cù cambiamenti in a funzione di u fegatu, per via di parechje cause, cum'è deformità di i canali biliari, fibrosi cistica, rosolia congenita, ipotiroidisimu congenitu, infezioni da virus o batteri, o da sindromi genetichi, cum'è a sindrome di Crigler-Najjar, Gilber è a malatia di Gaucher, per esempiu.
- Cumu trattà: per cuntrullà l'iperbilirubinemia sanguigna, cun fototerapia, si piglianu trattamenti per migliurà a malatia chì hà causatu l'aumentu di a bilirubina, cume u trattamentu di l'infezioni cù antibiotici, a chirurgia per curregge malformazioni di u fegatu o a sostituzione ormonale in ipotiroidisimu, per esempiu.
U trattamentu per riduce a bilirubina assai aumentata di u corpu, in particulare a fototerapia, deve esse fattu rapidamente dopu a rilevazione di u cambiamentu, chì l'eccessu di bilirubina in u corpu di u zitellu pò causà gravi complicazioni, cume l'avvelenamentu cerebrale cunnisciutu cum'è kernicterus, chì causa sordità, crisi, coma è a morte.
Cumu hè fatta a fototerapia
A fototerapia consiste in lascià u zitellu espostu à luce fluorescente, di solitu turchina, per qualchì ora, ogni ghjornu, finu à u miglioramentu. Per chì u trattamentu abbia effettu, a pelle di u zitellu deve esse cumpletamente esposta à a luce, ma l'ochji ùn devenu micca esse esposti, dunque un tessutu speziale o occhiali sò cuparti.
A luce penetra in a pelle stimulendu a distruzzione è l'eliminazione di a bilirubina attraversu a bile, pruvucendu a icterizia è u culore giallu à sparisce pocu à pocu.
Amparate più nantu à cumu si face è altre indicazioni per l'usu di a fototerapia.