Cumpunenti di sangue è e so funzioni
Cuntenutu
- Cumpunenti di sangue
- 1. Plasma
- 2. Globuli rossi o eritrociti
- 3. Leucociti o globuli bianchi
- 4. Piastrine o trombociti
- Tipi di sangue
U sangue hè una sustanza fluida chì hà funzioni fundamentali per u funziunamentu currettu di l'organismu, cum'è u trasportu di l'ossigenu, nutrienti è ormoni versu e cellule, a difesa di u corpu da e sostanze straniere è l'agenti invasori è a regulazione di l'organisimu, in più di esse responsabile di a rimozione e sostanze tissutuali prodotte in attività cellulari è chì ùn devenu micca restà in u corpu, cume u diossidu di carbonu è l'urea.
U sangue hè cumpostu da acqua, enzimi, proteine, minerali è cellule, cum'è globuli rossi, piastrine è leucociti, chì sò e cellule responsabili di a funzione sanguigna. Cusì hè impurtante chì e cellule circulinu in quantità adeguate per assicurà u funziunamentu currettu di u corpu. Cambiamenti in i livelli di cellule sanguine ponu esse impurtanti per identificà alcune malatie chì ponu accadere, cume anemia, leucemia, infiammazione o infezioni, per esempiu, chì devenu esse trattate.
U test chì valuta e cellule sanguine hè cunnisciutu cum'è un conteggio di sangue completo è ùn hè micca necessariu di dighjunu per eseguisce stu test, hè indicatu solu per evità e bevande alcoliche 48 ore prima di u test è per evità attività fisiche 1 ghjornu prima, cume si pò interferiscenu cù i risultati. Vede à chì serve u conte di sangue è cumu interpretallu.
Cumpunenti di sangue
U sangue hè cumpostu da una parte liquida è una parte solida. A parte liquida hè chjamata plasma, chì u 90% hè solu acqua è u restu hè cumpostu di proteine, enzimi è minerali.
A parte solida hè cumposta da elementi figurati, chì sò cellule cume i globuli rossi, leucociti è piastrine è chì ghjocanu roli fundamentali per u funziunamentu currettu di l'organisimu.
1. Plasma
U plasma hè a parte liquida di u sangue, essendu viscosu in cunsistenza è di culore giallastra. U plasma hè furmatu in u fegatu è e proteine principali presenti sò globuline, albumina è fibrinogenu. U plasma hà a funzione di trasportà diossidu di carbonu, nutrienti è tossine produtte da e cellule, in più di esse responsabile di u trasportu di medicinali in tuttu u corpu.
2. Globuli rossi o eritrociti
I globuli rossi sò a parte solida è rossa di u sangue chì anu a funzione di trasportà l'ossigenu in tuttu u corpu, postu chì hà l'emoglobina. I globuli rossi sò produtti da a medula ossea, duranu circa 120 ghjorni è dopu à quellu periodu sò distrutti in u fegatu è a milza.
A quantità di globuli rossi in 1 mm cubici in l'omi hè di circa 5 milioni è in e donne hè di circa 4,5 milioni, quandu questi valori sò inferiori à l'aspettative, a persona pò avè anemia. Questu conte pò esse fattu per mezu di un esame chjamatu un conte di sangue cumpletu.
Se avete avutu un analisi di sangue di recente è vulete capisce ciò chì puderia significà u risultatu, inserite i vostri dati quì:
3. Leucociti o globuli bianchi
I leucociti sò rispunsevuli di a difesa di l'urganisimu è sò produtti da a medula ossea è da i nodi linfatichi. I leucociti sò cumposti di neutrofili, eosinofili, basofili, linfociti è monociti.
- Neutrofili: Servenu per luttà contr'à l'inflamazioni minori è infezioni causate da batteri o funghi. Questu indica chì se u test di sangue mostra un aumentu di neutrofili, a persona pò avè qualchì infiammazione causata da un batteriu o un fungu. I neutrofili cuntenenu batteri è funghi, rendendu inutili questi agenti aggressivi, ma morenu dendu origine à pus. Sì stu pus ùn lascia micca u corpu, provoca gonfiore è formazione di ascessi.
- Eosinofili: Servenu per luttà contr'à e infezioni parasitiche è e reazzioni allergiche.
- Basofili: Servenu à luttà contru i batteri è e reazioni allergiche, portanu à a liberazione di istamina, chì porta à a vasodilatazione per chì più cellule di difesa possinu ghjunghje in a regione necessaria per l'eliminazione di l'agente invasore.
- Limfociti: Sò più cumuni in u sistema limfaticu ma sò ancu prisenti in u sangue è sò di 2 tippi: cellule B è T chì servenu per anticorpi chì combattenu virus è cellule tumorali.
- Monociti: Puderanu lascià u sangue è sò specializati in fagocitosi, chì cunsiste à tumbà l'invasore è presentà una parte di quell'invasore à u linfocitu T affinchì si producinu più cellule di difesa.
Capite di più nantu à ciò chì sò i leucociti è chì sò i valori di riferenza.
4. Piastrine o trombociti
E piastrine sò e cellule incaricate di piantà u sanguinamentu cù a furmazione di coaguli di sangue. Ogni millimetru cubicu di sangue deve cuntene da 150.000 à 400.000 piastrine.
Quandu a persona hà menu piastrine ch'è u normale ci hè difficultà à piantà u sanguinamentu, pò esse emorragia chì pò purtà à a morte, è quandu ci hè più piastrine di u normale ci hè u risicu di furmazione di trombi chì pò spiazzà l'intuppamentu di qualchì vaso sanguinu chì pò causà infartu, colpu o embolia pulmonaria. Vede ciò chì pò significà e piastrine alte è basse.
Tipi di sangue
U sangue pò esse classificatu secondu a presenza o assenza di antigeni A è B nantu à a superficia di i globuli rossi. Cusì, 4 tippi di sangue ponu esse definiti secondu a classificazione ABO:
- Tipu di sangue A, in chì i globuli rossi anu l'antigene A nantu à a so superficia è producenu anticorpi anti-B;
- Tipu di sangue B, in chì i globuli rossi anu l'antigene B in a so superficia è producenu anticorpi anti-A;
- Tipu di sangue AB, induve i globuli rossi anu tramindui tippi d'antigeni nantu à a so superficia;
- Tipu di sangue O, in quale l'eritrociti ùn anu micca antigeni, cù a produzzione di antigeni anti-A è anti-B.
U tippu di sangue hè identificatu à a nascita per analisi di laboratorio. Scuprite tuttu nantu à u vostru gruppu di sangue.
Amparate più nantu à i tipi di sangue è capite cumu funziona a donazione, in u video seguente: