U Stage Preoperatoriu di Sviluppu Cognitivu
Cuntenutu
- Chì hè esattamente sta tappa preoperatoria?
- Quandu si faci u stadiu preoperatoriu?
- Caratteristiche di u stadiu preoperatoriu
- Egocentrismu
- Centration
- Cunservazione
- Ghjocu parallellu
- Rapresentazione simbolica
- Facemu finta
- Artificialismu
- Irreversibilità
- Esempii di u stadiu preoperativu
- Attività chì pudete fà inseme
- U takeaway
U vostru zitellu hè abbastanza grande per dì "More!" quandu volenu più cereali. Sò ancu capaci di seguità struzzioni simplici è di lampà u tovagliolu adupratu in a spazzatura. Iè, sò passati à una nova tappa di sviluppu.
Sicondu u psicologu svizzeru Jean Piaget, ci sò quattru tappe di u sviluppu cugnitivu (pensamentu è ragiunamentu) chì tramandemu mentre crescemu in adulti. U stadiu deliziosu chì u vostru figliolu hà intrutu, a seconda tappa, hè chjamatu stadiu preoperatoriu.
Chì hè esattamente sta tappa preoperatoria?
U nome di sta tappa accenna à ciò chì succede quì: "Operativu" si riferisce à a capacità di manipulà l'infurmazioni logicamente. Ié, u vostru zitellu pensa. Ma ùn ponu ancu aduprà a logica per trasfurmà, cumbinà o separà l'idee.
Cusì sò "pre" operativi. Stanu amparendu u mondu sperimentendu lu, ma ùn sò ancu capaci di manipulà l'infurmazioni ch'elli anu amparatu.
Quandu si faci u stadiu preoperatoriu?
Questa tappa dura da circa 2 anni à circa 7 anni.
U vostru zitellu chjucu u stadiu preoperatoriu trà 18 à 24 mesi quandu cumincianu à parlà. Mentre custruiscenu e so sperienze di u mondu chì li circonda, si movenu versu u stadiu induve ponu aduprà u pensamentu logicu è imaginà e cose. Quandu u vostru figliolu hà circa 7 anni, ponu aduprà a so imaginazione è ghjucà à falla.
Caratteristiche di u stadiu preoperatoriu
U vostru zitellu affascinante cresce. Vulete mette un nome à ciò chì vedite? Eccu un elencu di e caratteristiche principali di sta tappa di sviluppu.
Egocentrismu
Avete probabilmente rimarcatu chì u vostru zitellu pensa à una cosa: elli stessi. Hè perfettamente normale per questa tappa di sviluppu. Vulenu chì beie ORA - micca dopu chì avete finitu di lampà a lavanderia in u siccatoghju.
L'egocentrismu significa ancu chì u vostru figliolu assume chì vede, senti, è senti e stesse cose ch'elli facenu. Ma attaccate quì, perchè quandu ghjunghjenu 4 anni (dà o piglia), seranu capace di capisce qualcosa da u vostru puntu di vista.
Centration
Questa hè a tendenza à fucalizza nantu à solu un aspettu di una situazione à a volta. Pruvate à allineare duie file di clip di carta in modu tale chì una fila di cinque clip di carta sia più longa di una fila di sette clip di carta. Dumandate à u vostru figliolu chjucu di indicà a fila chì hà più clips di carta è ella indicarà a fila di cinque.
Questu hè perchè si concentranu nantu à un aspettu solu (lunghezza) è ùn ponu micca manipulà dui (lunghezza è numeru). Quandu u vostru chjucu cresce, sviluppanu a capacità di decentu.
Cunservazione
A cunservazione hè liata à a centrazione. Si capisce chì una quantità ferma uguale ancu se cambiate a dimensione, a forma, o u cuntinente chì si trova. Piaget hà trovu chì a maiò parte di i zitelli ùn ponu capisce stu cuncettu prima di 5 anni.
Curiosu? Pruvate puru voi stessu. Pour quantità uguale di suchju in duie tazze identiche monousu. Poi pour una tazza in una tazza alta è fina è dumandate à u vostru zitellu di sceglie a tazza chì ne cuntene di più. A probabilità hè, punteranu a tazza alta è fina.
Ghjocu parallellu
À u principiu di sta tappa rimarcherete chì u vostru zitellu ghjoca accantu altri zitelli ma micca cun elli. Ùn v'inchietate - questu ùn significa micca chì u vostru chjucu hè antisociale in ogni modu! Sò simpliciamente assurbiti in u so mondu stessu.
Ancu se u to figliolu pò parlà, stanu aduprendu u so discorsu per sprime ciò chì vedenu, sentenu è anu bisognu. Ùn si rendenu ancu contu chì u discorsu hè u strumentu per diventà suciale.
Rapresentazione simbolica
Durante u primu periodu preoperatoriu, trà 2 è 3 anni, u vostru zitellu hà da cumincià à capì chì e parolle è l'ogetti sò simbuli per qualcosa d'altru. Fighjate quant'elli sò eccitati quandu dicenu "Mamma" è vi vedenu scioglie.
Facemu finta
Quandu u vostru figliolu si sviluppa in questa tappa, andaranu da u ghjocu parallele à l'inclusione di altri zitelli in ghjochi. Hè quandu i ghjoculi "femu finta" accadenu.
Sicondu Piaget, u ghjocu di finta di i zitelli li aiuta à solidificà i cuncetti chì stanu sviluppendu in modu cognitivu. Eccu quandu e vostre sedie di sala da manghjà diventanu un autobus. Stà un ochju fora: Puderete avè bisognu di arbitrà quandu u vostru zitellu è u so cumpagnu di ghjocu si battenu per quale hè u cunduttore è quale hè u passageru.
Artificialismu
Piaget hà definitu questu cum'è l'ipotesi chì tuttu ciò chì esiste avia da esse statu fattu da un essere sensibile, cum'è Diu o un umanu. Questu esse hè rispunsevule per e so qualità è i so movimenti. In altre parolle, à l'ochji di u to figliolu, a pioggia ùn hè micca un fenomenu naturale - qualcunu face piove.
Irreversibilità
Questa hè una tappa induve u vostru zitellu ùn pò micca imaginà chì una sequenza di eventi pò esse inversata à u so puntu di partenza.
Esempii di u stadiu preoperativu
Quandu u vostru figliolu si move da u stadiu sensoriomotore (u primu di e fasi di sviluppu cognitivu di Piaget) à u stadiu preoperatoriu, avarete nutatu chì a so imaginazione si sviluppa.
Quandu si zoomanu intornu à a stanza cù i so bracci stesi perchè sò un aeroplanu, teniti luntanu! Se u vostru chjucu si lampa in lacrime perchè u so cumpagnu di ghjocu hà attiratu u so cucciolu imaginativu, duverete pruvà è simpatizà cù u so dulore.
U ghjocu di rollu hè ancu una cosa in questa tappa - u to figliolu pò finta di esse "babbu", "mamma", "prufessore" o "duttore", per citarne uni pochi.
Attività chì pudete fà inseme
A vostra testa gira cù e scadenze, e liste di cumerci è l'appuntamenti di u duttore. Pudete davvero permette di piglià uni pochi di minuti per ghjucà solu? Eccu alcune attività facili è veloci chì puderete gode inseme.
- U ghjocu di rollu pò aiutà u vostru zitellu à superà l'egocentrisimu perchè questu hè un modu per mette si in i scarpi di l'altru. Tene à manu una scatula d'articuli di custumi (vechji sciarpe, cappelli, borse, grembiuli) in modu chì u to picculu si possi vestisce è finta d'esse un altru.
- Lasciate u vostru zitellu ghjucà cù materiali chì cambianu forma per pudè cumincià à capisce a cunservazione. Una palla di pasta di ghjocu pò esse schiacciata in una forma piatta chì pare più grande, ma hè vera? In a bagnera, fate li versà acqua in tazze è buttiglie di forma sfarente.
- Avete più tempu? Stallate un angulu in casa vostra per parè l'uffiziu di u duttore chì avete visitatu. Riprisentà ciò chì hà sperimentatu aiuterà u vostru zitellu à internalizà ciò chì hà amparatu.
- A pratica pratica aiuterà u vostru zitellu à sviluppà una raprisentazione simbolica. Fà li rotulà playdough in e forme di lettere o aduprate adesivi per riempie e forme di lettere. Aduprate magneti in forma di lettera per custruisce parolle nantu à a porta di u vostru frigorifero.
- Ùn piantate micca cù u tattile. Ghjucate à i ghjochi di l'olfattu è di u gustu: Cecceccu u vostru zitellu è incuraghjite à induvinà ciò chì qualcosa hè basatu annantu à u so odore o gustu.
U takeaway
Ùn vi panicate micca se pensate chì u vostru figliolu ùn si attacca micca à sta cronologia. Hè perfettamente nurmale per i zitelli di passà per e tappe à diverse età chè queste medie.
Hè ancu perfettamente normale di passà à a tappa successiva è tene sempre e caratteristiche di a tappa precedente. Nisuna dimensione valida per tutti si applica quì. Quandu sta tappa diventa sfida, ricordate chì sta piccula persona crescerà per esse un adultu stupendante!