Leishmaniasi: chì hè, sintomi, cause è trattamentu
Cuntenutu
- Principali sintomi
- 1. Leishmaniasi cutanea
- 2. Leishmaniasi viscerale
- Cosa da fà in casu di suspettu
- Cumu hè fattu u trattamentu
- Trasmissione è cume si prutege
A leishmaniasi hè una malattia parassita relativamente cumuna in i paesi tropicali, cum'è u Brasile, chì tocca principalmente i cani, ma chì pò esse trasmessa à l'omu attraversu u morsu di picculi insetti, cunnisciuti cum'è mosche di rena. Per quessa, basta chì l'insettu mordi un cane malatu prima di muzzicà a persona, per chì a malatia sia trasmessa.
Ci hè parechje forme di leishmaniasi, però, i dui più cumuni sò:
- Leishmaniasi cutanea: hè a forma a più cumuna è tocca a pelle, pruvucendu l'apparizione di un picculu pezzu o di ferite à u situ di u morsu.
- Leishmaniasi viscerale: affetta l'organi interni è provoca più sintomi sistemichi, cum'è frebba, acque dolore, perdita di pesu è macchie di a pelle;
Alcune forme di leishmaniasi ùn anu micca bisognu di trattamentu specificu è finiscenu per sparì dopu à qualchi mesi, tuttavia, hè sempre raccomandatu di cunsultà un duttore, chì u trattamentu cù rimedi antiparassiti aiuta à accelerà a recuperazione, in più di evità alcune complicazioni, cume i , infezioni più severi è cicatriciali.
Principali sintomi
I sintomi di leishmaniasi varienu secondu a forma di a malatia. Per e duie forme più cumuni, i sintomi sò:
1. Leishmaniasi cutanea
In parechji casi, a leishmaniasi cutanea hè una infezzione silenziosa, chì significa chì ùn pò micca causà sintomi, sparendu senza chì a persona sia mai sappiuta chì esiste.
Tuttavia, quandu causa sintomi, u segnu principale hè l'apparizione di un picculu pezzu in u situ di u morsu chì, dopu à qualchì settimana o mesi, si trasforma in una ferita grande è tonda. Insemi cù questi cambiamenti ci pò ancu esse dulore in a zona affettata è gonfiore di e lingue vicinu à u situ. Amparate più nantu à a leishmaniasi cutanea.
2. Leishmaniasi viscerale
Quasi tutti i casi di leishmaniasi viscerale cumincianu cù una frebba superiore à 38 ° C chì dura per parechje settimane. Durante questu tempu, a frebba scende finu à chì sparisce, ma volta pocu dopu. Altri sintomi includenu:
- Gonfiore di u ventre, circa 2 settimane dopu à l'iniziu di frebba;
- Dolore di lingue;
- Perda di pesu è debolezza eccessiva;
- Macchi scuri nantu à a pelle;
- Ci pò esse diarrea.
Quandu stu tipu di malatie hè più avanzatu, pò esce ancu una anemia severa, chì pò purtà à prublemi di core, è ancu sanguinanti da u nasu, l'ochji è e feci. Se u trattamentu ùn hè micca iniziatu, u sviluppu di malatie più gravi cum'è pneumonia, morbillo o tuberculosi, chì ponu minaccià a vita, hè frequente. Vede cumu si face u trattamentu di a leishmaniasi viscerale per evità complicazioni.
Cosa da fà in casu di suspettu
Quandu ci hè un suspettu di esse infettatu da leishmaniasi hè assai impurtante andà subitu in ospedale per fà analisi di sangue è cunfirmà se a malattia hè presente in u corpu.
Generalmente, a leishmaniasi cutanea pò esse diagnosticata ancu senza esami, chì l'apparizione di ferite dopu u morsu hè sufficiente per cunfirmà a malatia. D'altra parte, in casu di leishmaniasi viscerale, i sintomi ponu esse simili à quelli di altre malatie infettive è, dunque, analisi di sangue specifiche è, in certi casi, a biopsia di a milza o di a medula spinale pò esse necessaria per avè a certezza di u diagnosticu è inizià u trattamentu adattatu.
Cumu hè fattu u trattamentu
U trattamentu di a leishmaniasi pò varià secondu a forma presentata. In i casi di leishmaniasi cutanea, un trattamentu specificu pò esse micca necessariu, chì i cambiamenti di a pelle tendenu à sparisce da soli. Tuttavia, l'usu di un antiparasite, cum'è l'Amphotericin B, indicatu da u duttore pò accelerà a recuperazione.
In casu di leishmaniasi viscerale, u trattamentu hè guasi sempre necessariu è si face cù l'usu di Anfotericina B o di farmaci antimoniali pentavalenti, chì sò più forti contr'à l'infezioni, ma chì causanu ancu più effetti collaterali.
Trasmissione è cume si prutege
A trasmissione di leishmaniasi à l'omu si face solu per u morsu di l'insettu infettatu. Cusì, l'unicu modu per pruteggervi da a malattia hè di evità u morsu di a zanzara aduprendu alcune precauzioni cume:
- Aduprate rete zanzare o tende ripellenti nantu à e finestre è e porte in casa;
- Applica un repellente nantu à a pelle o aduprallu spessu spruzzi insetticidi:
- Mettite colli insetticidi nantu à l'animali domestichi è vaccinate questi animali;
- Evite u bagnu in fiumi o laghi vicinu à a furesta.
Inoltre, cum'è l'insettu chì facilita a trasmissione si riproduce in materia urganica, hè assai impurtante per evità l'accumulazione di rifiuti organichi è di letti in a casa è in i lochi vicinu à l'abitazione.
Queste precauzioni, in più di prutegge contra a leishmaniasi, prutegenu ancu da altre malatie causate da morsi d'insetti cum'è Dengue, Zika o Chikungunya Fever, per esempiu. Vede altre manere di pruteghje si da i morsi di insetti