Ciò chì avete bisognu di sapè nantu à u Sistema Respiratoriu
Cuntenutu
- Anatomia di u sistema respiratoriu
- Cumu si respira
- Malatie chì afectanu u sistema respiratoriu
- Quandu andà à u duttore
- Medico chì tratta e malatie respiratorie
U scopu principale di a respirazione hè di purtà ossigenu à tutte e cellule di u corpu è di rimuovere u diossidu di carbonu chì hè u risultatu di l'ossigenu digià adupratu da e cellule.
Per què accada ci hè ispirazione, chì hè quandu l'aria entra in i pulmoni, è l'esalazione, chì hè quandu l'aria lascia i pulmoni, è malgradu stu prucessu accadendu sempre, ci sò assai dettagli in particulare.
Anatomia di u sistema respiratoriu
Sicondu l'anatomia, l'organi rispunsevuli di respira in l'omu sò:
- Cavità nasali: Responsabile di u filtramentu di e particelle d'aria, di regulazione di a temperatura à chì l'aria ghjunghje à i pulmoni, è di a percezione di l'odori è di a presenza di virus o batteri. Dopu avè percepitu a presenza di questi microorganismi, u sistema di difesa di u corpu "chjude" e cavità nasali, causendu u "nasu stufatu".
- Faringe, laringe è trachea: Dopu avè passatu per e cavità nasali, l'aria hè pigliata versu u laringe, induve si trovanu e corde vocali, è po versu a trachea, chì si divide in 2, finu à chì ghjunghje à i pulmoni: destra è manca. A trachea hè un tubu chì cuntene anelli cartilaginosi in tutta a so struttura, chì agiscenu in modu prutettore, impedendu chì si chjude quandu a persona gira u collu da u so latu, per esempiu.
- Bronchi: Dopu à a trachea, l'aria ghjunghje à i bronchi, chì sò duie strutture, simile à un arburu giratu à capu in ghjò, hè per quessa ch'ellu hè ancu chjamatu arburu bronchiale. I bronchi sò in più suddivisi in zone più chjuche, chì sò i bronchioli, chì sò pieni di cilie è producenu mucus (flemma) chì serve per eliminà i microorganismi.
- Alveoli: L'ultima struttura di u sistema respiratoriu hè l'alveoli, chì sò direttamente cunnessi à i vini sanguini. Quì l'ossigenu passa in u sangue, induve pò ghjunghje à tutte e cellule di u corpu. Stu prucessu hè chjamatu scambiu di gasu, perchè in più di piglià ossigenu in u sangue, elimina u diossidu di carbonu, prisente in u sangue. U sangue riccu in ossigenu hè prisente in e arterie, mentre chì u sangue 'sporcu', pienu di diossidu di carbonu, hè prisente in e vene. Mentre espirate, tuttu u diossidu di carbonu hè eliminatu da u corpu.
Per aiutà in u muvimentu di u fiatu ci sò ancu i musculi respiratorii (intercostali) è u diafragma.
Anatomia di u Sistema Respiratoriu
Cumu si respira
A respirazione accade in modu innatu, postu chì u zitellu hè natu, senza avè da ricurdassi, perchè hè cuntrullatu da u sistema nervosu autonomicu. Affinchì a respirazione accada, a persona respira aria atmosferica, chì passa per e fossi nasali, per a faringe, a laringe, a trachea, è quandu ghjunghje à i pulmoni, l'aria passa sempre per i bronchi, bronchioli, finu à ghjunghje finalmente à l'alveoli, induve l'ossigenu passa direttamente per u sangue. Eccu ciò chì accade:
- In ispirazione: i musculi intercostali trà e coste si contraenu è u diafragma scende, aumentendu u spaziu per i pulmoni per riempie d'aria, è a pressione interna diminuisce;
- À a scadenza: i musculi intercostali è u diafragma si rilassanu è u diafragma aumenta, u vulume di a cassa toracica diminuisce, aumenta a pressione interna, è l'aria esce da i pulmoni.
A mancanza di fiatu accade quandu ci hè un cambiamentu in u sistema respiratoriu, chì impedisce l'entrata o a surtita di l'aria, è dunque u scambiu di gas hè inefficiente, è u sangue cumencia à avè più diossidu di carbonu, cà ossigenu.
Malatie chì afectanu u sistema respiratoriu
Alcuni esempi di malatie di u sistema respiratoriu sò:
Influenza o fretu: accade quandu i virus entranu in u sistema respiratoriu. À u fretu, u virus hè solu in e cavità nasali è pò ghjunghje à a faringe, causendu congestione nasale è disconfort. In u casu di l'influenza, u virus pò ghjunghje in i pulmoni cun frebba è assai flegma in u pettu. Sapete ciò chì sò è cumu trattà i sintomi di l'influenza
Astma: accade in i periodi quandu a persona hà una diminuzione di i bronchi o bronchioli, cù una piccula pruduzzione di mucus. l'aria passa più difficiule per ste strutture è a persona emette un sonu acutu cù ogni inalazione.
Bronchite: provoca cuntrazione è infiammazione di i bronchi è bronchioli. U risultatu di sta infiammazione hè a produzzione di mucus, chì pò esse espulsu in forma di flegma, ma chì pò ancu esse inghjuttitu quandu ghjunghje à a faringe, essendu direttu versu u stomacu. Verificate i sintomi è u trattamentu di a bronchite astmatica
Allergia: accade quandu u sistema immunitariu di a persona hè assai reattivu è capisce chì certe sostanze presenti in l'aria sò assai dannose per a salute, causendu segni d'avvertimentu ogni volta chì a persona hè esposta à polvere, profumi o polline, per esempiu.
Puntura: di solitu hè causatu da l'entrata di virus o batteri, ma pò accadere ancu per via di a presenza d'oggetti stranieri, resti di alimenti o vomiti in i pulmoni, causendu febbre è difficoltà à respirà. A gripe pò aggravassi è causà pneumonia, ma u fretu ùn hà micca sta pussibilità. Verificate tutti i segni è sintomi di pneumonia
Tuberculosi: accade di solitu quandu un bacillu entre in i pulmoni attraversu e vie aeree, causendu frebba, tossendu cù assai flegma, è qualchì volta sangue. Sta malatia hè assai contagiosa è passa per l'aria per u cuntattu cù e secrezioni di l'individuu malatu. U trattamentu hè estremamente impurtante perchè u bacillu pò ghjunghje in u sangue è si pò sparghje in tuttu u corpu, pruvucendu a tuberculosi fora di i pulmoni.
Quandu andà à u duttore
Ogni volta chì ci sò sintomi cume difficoltà à respirà, sibilante per inalazione, febbre, tosse cù flema cù o senza sangue, hè impurtante cercà aiutu medicu per chì stu prufessiunale possi valutà a persona è identificà chì malattia anu, è chì trattamentu hè u u più indicatu, perchè pò aduprà droghe antiinflamatorie, antibiotici, è qualchì volta l'uspitalisazione.
Medico chì tratta e malatie respiratorie
In casu di sintomi più cumuni cum'è l'influenza o un raffreddore, pudete piglià un appuntamentu cù un medicu generale, soprattuttu se ùn avete ancu assistitu à alcun appuntamentu per via di lagnanze respiratorie. Stu duttore pò ascultà i vostri pulmoni, verificà a frebba, è cercà altri segni è sintomi caratteristici di e malatie respiratorie. Ma in u casu di malatie croniche, cum'è asma o bronchite, pò esse indicatu per circà aiutu da un medicu specializatu in pneumologia, perchè hè più abituatu à trattà i pazienti cun stu tipu di malatie, cù una furmazione più grande per guidà u trattamentu è seguità -up in tutta a vita di a persona.