Quandu uttene u vaccinu contra a febbre gialla?
Cuntenutu
- Cumu hè applicata a vaccina
- Cumu funziona u vaccinu frazziunariu
- Reazzioni avverse pussibuli è chì fà
- 1. Dolore è rossu à u situ di u morsu
- 2. Febbre, musculu è mal di testa
- 3. Scossa anafilattica
- 4. Cambiamenti neurologichi
- Quale hè chì ùn pò micca piglià u vaccinu
U vaccinu contra a frebba gialla face parte di u prugramma di vaccinazione di basa per i zitelli è adulti in certi stati in Brasile, essendu ubligatoriu per e persone chì residenu o anu intenzione di viaghjà in zone endemiche di a malattia, cume u nordu di u Brasile è in certi paesi d'Africa. A malattia hè trasmessa per mezu di e zanzare chì appartenenu à u genaruHaemagogus, Sabethes o Aedes aegypti.
Stu vaccinu pò esse amministratu à e persone di più di 9 mesi, in particulare finu à 10 ghjorni prima di viaghjà in un locu affettatu, esse applicatu da una infermiera, à u bracciu, in una clinica di salute.
Quelli chì anu avutu a vaccinazione almenu una volta in a so vita, ùn anu micca bisognu di fà a vaccinazione torna prima di viaghjà, postu chì sò prutetti per u restu di a so vita. Tuttavia, in u casu di i zitelli chì anu ricevutu u vaccinu finu à 9 mesi, hè cunsigliatu di fà una nova dose di rinforzu à 4 anni.
U vaccinu hè ancu raccomandatu per e persone chì travaglianu in u turismu rurale è i travagliadori chì anu bisognu di entrà in a furesta o in a furesta in queste regioni. E raccomandazioni di vaccinu contra a febbre gialla sò i seguenti:
Età | Cumu piglià |
Bebè da 6 à 8 mesi | Pigliate una dosa 1 in casu d'una epidemia o se andate à viaghjà in una zona di risicu. Pudete avè bisognu à avè una dosa di rinfurzamentu à l'età di 4 anni. |
Da 9 mesi | Dosi unica di u vaccinu. A dosa booster à 4 anni di età pò esse raccomandata. |
Da 2 anni | Pigliate a dosa di rinfurzamentu di u vaccinu se site in una regione endemica. |
+ 5 anni (senza mai avè stu vaccinu) | Pigliate a prima dosa è fate un booster dopu à 10 anni. |
60+ anni | Valuta ogni casu cù u duttore. |
E persone chì anu bisognu di viaghjà in zone endemiche |
|
I stati brasiliani chì richiedenu a vaccinazione contr'à a frebba gialla sò Acre, Amapá, Amazonas, Pará, Rondônia, Roraima, Goiás, Tocantins, Mato Grosso do Sul, Mato Grosso, Maranhão è Minas Gerais. Alcune regioni di i seguenti stati ponu esse numinati: Bahia, Piauí, Paraná, Santa Catarina è Rio Grande do Sul.
U vaccinu contr'à a frebba gialla pò esse truvatu gratuitamente in Unità Sanitarie di Base o in cliniche private di vaccinazione accreditate da Anvisa.
Cumu hè applicata a vaccina
L'applicazione di u vaccinu contra a febbre gialla hè fatta per mezu di una iniezione in a pelle, da una infermiera. U vaccinu pò esse applicatu à i zitelli di più di 9 mesi è à tutte e persone chì ponu esse esposte à a febbre gialla.
Cumu funziona u vaccinu frazziunariu
In più di u vaccinu cumpletu contra a frebba gialla, hè statu ancu liberatu u vaccinu frazziunatu, chì cuntene 1/10 di a cumpusizione di u vaccinu cumpletu è chì, invece di prutege per a vita, prutege solu per 8 anni. Durante questu periodu, l'efficacità di u vaccinu ferma uguale è ùn ci hè risicu aumentatu di piglià a malatia. Sta misura hè stata messa in opera per permette à un numeru più grande di persone di esse vaccinati durante i periodi di epidemia è a vaccinazione frazionata pò esse fatta gratuitamente in i centri di salute.
Reazzioni avverse pussibuli è chì fà
A vaccinazione contra a frebba gialla hè abbastanza sicura, in ogni casu, hè pussibule chì alcune reazioni avverse ponu accade, a più cumuna di e quali include u dolore in u situ di morsu, a febbre è u malessere generale.
1. Dolore è rossu à u situ di u morsu
U dulore è u rossu à u situ di u morsu sò e reazzioni avverse più cumune chì ponu accade. Inoltre, alcune persone sentenu ancu chì u locu hè più duru è gonfiu. Queste reazzioni si producenu in circa 4% di e persone, 1 à 2 ghjorni dopu a vaccinazione.
Cosa da fà: per alleviare a pelle è l'infiammazione, u ghiacciu deve esse applicatu à a zona, prutegge a pelle cù un pannu pulitu. Se ci sò ferite assai ampie o un muvimentu limitatu, vedi subitu un duttore.
2. Febbre, musculu è mal di testa
Effetti secundarii cum'è a frebba, u dolore musculare è u mal di testa si ponu ancu manifestà, chì ponu accade in circa 4% di e persone, di solitu à partesi di u 3u ghjornu dopu a vaccinazione.
Cosa da fà: per alleviare a frebba, a persona pò piglià analgesici è antipiretici, cum'è paracetamol o dipyrone, per esempiu, idealmente sottu a guida di un prufessiunale sanitariu.
3. Scossa anafilattica
U scossa anafilattica hè una reazione allergica assai grave, chì, ancu se rara, pò accade in certe persone chì ricevenu u vaccinu. Alcuni di i sintomi caratteristici includenu difficoltà à respirà, pruriti è rossi di a pelle, gonfiore di l'ochji è battiti cardiaci aumentati, per esempiu. Queste reazzioni accadenu di solitu in i primi 30 minuti finu à 2 ore dopu a vaccinazione.
Cosa da fà: se hè suspettatu scossa anafilattica, andate prestu à u dipartimentu d'urgenza. Vede chì fà in casu di scossa anafilattica.
4. Cambiamenti neurologichi
Cambiamenti neurologichi, cum'è meningismu, crisi, disordini motori, cambiamenti in u livellu di a cuscenza, u collu rigidu, mal di testa intensu è prolungatu o intorpidimentu sò estremamente rari, ma dinò reazzioni assai gravi, chì ponu accade circa 7 à 21 ghjorni dopu a vaccinazione. U mal di testa intensu è prolungatu hè un sintomu frequente è pò accade subitu dopu a vaccinazione, essendu un segnu d'avvertimentu per e pussibuli cumplicazioni neurologiche.
Cosa da fà: se sperimentate unu di questi sintomi, duvete andà à u duttore u più prestu pussibule, chì duverebbe investigà altre sindromi neurologichi seri.
Quale hè chì ùn pò micca piglià u vaccinu
U vaccinu ùn hè micca cunsigliatu in i seguenti casi:
- I zitelli sottu 6 mesi, per via di l'immaturità di u sistema immunitariu, in più di un risicu più grande di reazzione neurologica è di una probabilità più grande di u vaccinu senza effettu;
- Persone di più di 60 anni, perchè u sistema immunitariu hè digià indebulitu per via di l'età, ciò chì aumenta a probabilità chì u vaccinu ùn funziunessi micca è e reazzione à u vaccinu.
- Durante a gravidanza, essendu cunsigliatu solu in casu d'epidemia è dopu a liberazione di u duttore. In u casu di e donne incinte chì campanu in regioni cù un risicu più altu di frebba gialla, hè cunsigliatu chì u vaccinu sia amministratu durante a pianificazione di a gravidanza, se a donna ùn hè micca stata vaccinata in a zitiddina;
- Donne chì allattanu à i zitelli di menu di 6 mesi, per evità reazzioni gravi;
- E persone cun malatie chì indebuliscenu u sistema immune, cum'è u cancheru o l'infezzione da HIV, per esempiu;
- Trattamentu cù corticosteroidi, immunosuppressanti, chimioterapia o radioterapia, postu chì diminuisce ancu l'efficienza di u sistema immune;
- E persone chì anu sottupostu un trasplante d'organi;
- Portatori di malatie autoimmune, cum'è Lupus Eritematosu Sistemicu è Artrite Reumatoide, per esempiu, postu chì interferiscenu ancu cù l'immunità.
Inoltre, e persone chì anu una storia di reazioni allergiche gravi à l'ovu o a gelatina ùn devenu ancu micca piglià u vaccinu. Cusì, e persone chì ùn ponu micca piglià u vaccinu contra a febbre gialla devenu piglià misure per evità u cuntattu cù a zanzara, cum'è l'usu di pantaloni è camicie à maniche lunghe, repellenti è moschettieri, per esempiu. Amparate più nantu à i modi per pruteggervi da a febbre gialla.