Amputazione traumatica
L'amputazione traumatica hè a perdita di una parte di u corpu, di solitu un ditu, un ditu, un bracciu, o una gamba, chì si verifica in u risultatu di un accidente o di una ferita.
Se un accidente o un traumu si traduce in una amputazione cumpleta (a parte di u corpu hè tutalmente tagliata), a parte à volte pò esse riattaccata, spessu quandu si presta una cura adatta di a parte è di u ceppu tagliati, o di u membru residuale.
In una amputazione parziale, ferma qualchì cunnessione di tessuti molli. A seconda di quantu hè grave a ferita, l'estremità parzialmente tagliata pò o ùn pò micca esse riattaccata.
Cumplicazioni spessu si trovanu quandu una parte di u corpu hè amputata. I più impurtanti di questi sò sanguinamentu, scossa è infezzione.
U risultatu à longu andà per un amputatu dipende da una emergenza precoce è da una gestione di cure critiche. Una protesi è una ristrutturazione ben adattata è funzionale pò accelerà a riabilitazione.
L'amputazioni traumatiche sò generalmente risultate da fabbrica, farm, accidenti di strumenti elettrici, o da accidenti di veiculi à motore. I disastri naturali, a guerra è l'attacchi terroristi ponu ancu causà amputazioni traumatiche.
I sintomi ponu include:
- Sanguinamentu (pò esse minimu o severu, secondu u locu è a natura di a ferita)
- Dolore (u gradu di u dulore ùn hè micca sempre ligatu à a gravità di a ferita o à a quantità di sangu)
- Tessutu corpu schiacciatu (male manghjatu, ma ancu parzialmente attaccatu da u musculu, l'ossu, u tendinu o a pelle)
Passi da fà:
- Verificate e vie aeree di a persona (aperta se necessariu); verificà a respirazione è a circulazione. Se necessariu, cuminciate a respirazione di salvezza, rianimazione cardiopulmonare (CPR), o cuntrollu di i sangu.
- Chjama per aiutu medicu.
- Pruvate à calmà è rassicurà a persona u più pussibule. L'amputazione hè dulurosa è assai spaventosa.
- Cuntrolla i sanguinamenti applicendu pressione diretta à a ferita. Alzate a zona ferita. Se u sagnu cuntinua, verificate dinò a fonte di u sagnu è riapplica a pressione diretta, cù l'aiutu di qualchissia chì ùn hè micca stancu. Se a persona hà un sanguinamentu periculosu per a vita, una fascia stretta o un tornichettu sarà più faciule da aduprà chè una pressione diretta nantu à a ferita. Tuttavia, aduprà una fascia stretta per un bellu pezzu pò fà più male chè bè.
- Salvate tutte e parti di u corpu tagliate è assicuratevi di stà cun a persona. Sè hè pussibule, caccià ogni materiale bruttu chì pò cuntaminà a ferita, poi risciacquare delicatamente a parte di u corpu se a punta tagliata hè brutta.
- Avvolge a parte tagliata in un pannu pulitu è umidu, mettitelu in un saccu di plastica sigillatu è mettite u saccu in un bagnu d'acqua di ghiacciu.
- Ùn mette micca a parte di u corpu direttamente in acqua o ghiacciu senza aduprà un saccu di plastica.
- Ùn mette micca a parte tagliata direttamente nantu à u ghjacciu. Ùn aduprate micca u ghjacciu seccu chì causerà congelamenti è ferite à a parte.
- Se l'acqua fredda ùn hè micca dispunibile, mantene a parte luntanu da u calore u più pussibule. Salvatelu per a squadra medica, o purtatelu à l'uspidale. U raffreddamentu di a parte tagliata permette di riattaccà si da fà più tardi. Senza raffreddamentu, a parte tagliata hè bona solu per riattaccà per circa 4 à 6 ore.
- Mantene a persona calda è calma.
- Pigliate misure per prevene u scossa. Posa a persona in pianu, alza i pedi circa 12 pollici (30 centimetri), è copre a persona cù un mantellu o una manta. Ùn mette micca a persona in questa pusizione se si suspetta una ferita in capu, collu, schiena o gamba o se rende a vittima scomoda.
- Una volta chì u sanguinamentu hè cuntrullatu, verificate a persona per altri segni di ferita chì richiedenu trattamentu d'urgenza. Trattate fratture, tagli addiziunali, è altre ferite in modu adeguatu.
- Stà cù a persona finu à chì l'aiutu medicu ghjunghji.
- Ùn scurdate micca chì salvà a vita di a persona hè più impurtante ch'è salvà una parte di u corpu.
- Ùn trascurate micca altre ferite menu evidenti.
- Ùn pruvate micca di spinghje alcuna parte in u so postu.
- Ùn decide micca chì una parte di u corpu sia troppu chjuca per salvà.
- Ùn mette micca un tornichettu, à menu chì u sanguinamentu sia periculosu per a vita, postu chì tuttu u membru pò esse dannighjatu.
- Ùn alzate micca false speranze di riattaccamentu.
Sì qualchissia sciappa un membru, un ditu, un dettu, o altra parte di u corpu, duvete chjamà subitu per aiutu medicale d'urgenza.
Aduprate l'equipaggiu di sicurità quandu utilizate a fabbrica, a splutazioni o l'attrezzi elettrici. Usate e cinture di sicurezza quandu cunduce un veìculu à mutore. Aduprate sempre un bon giudiziu è osservate e precauzioni di sicurezza adatte.
Perdita di una parte di u corpu
- Amputazione di u pede - scaricamentu
- Amputazione di a gamba - scaricamentu
- Riparazione di l'amputazione
Situ di l'Accademia Americana di Chirurghi Ortopedici. Lesioni è amputazioni di e dite di i diti. orthoinfo.aaos.org/en/diseases--conditions/fingertip-injuries-and-amputations. Actualizatu di lugliu 2016. Accessu u 9 d'ottobre di u 2020.
Rose E. Gestione di amputazioni. In: Roberts JR, Custalow CB, Thomsen TW, eds. Prucedure Cliniche di Roberts & Hedges in Medicina d'Emergenza è Cura Aguda. 7a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2019: chap 47.
Switzer JA, Bovard RS, Quinn RH. Ortopedia salvatica. In: Auerbach PS, Cushing TA, Harris NS, eds. Auerbach's Wilderness Medicine. 7a ed. Filadelfia, PA: Elsevier; 2017: chap 22.