Cumu leghje l'etichetta alimentaria
Cuntenutu
- Infurmazione nutrizionale
- 1. Porzione
- 2. Calorie
- 3. Nutrienti
- 4. Percentuale di u valore cutidianu
- Lista di ingredienti
- Cume sceglie u "megliu pruduttu"
- Additivi alimentari
- 1. Tinture
- 2. Edulcorante
- 3. Cunservativi
- Cumu paragunà diverse etichette alimentari
L'etichetta alimentaria hè un sistema ubligatoriu chì permette di cunnosce l'infurmazioni nutrizionali di un pruduttu industrializatu, postu chì indica quale sò i so cumpunenti è in chì quantità si trovanu, in più d'esse infurmati chì sò l'ingredienti aduprati in a so preparazione.
A lettura di l'etichetta alimentaria vi aiuta à sapè ciò chì si trova in l'imballu, facendu più faciule à piglià decisioni quandu cumprate un pruduttu industrializatu, postu chì permette di paragunà prudutti simili è di valutà a quantità di nutrienti chì avete, verificendu s'ellu currisponde à un pruduttu sanu o micca. In questu modu, hè pussibule di cuntrullà alcuni prudutti sanitarii, cum'è u diabete, u sovrappesu, l'ipertensione è l'intolleranza à u glutine, per esempiu. Tuttavia, a lettura di e etichette deve esse fatta da tutte e persone per migliurà e so abitudini alimentari è di cunsumu.
L'infurmazioni annantu à l'etichetta di l'alimentu ponu varià da un paese à l'altru, ma a maiò parte di e volte e quantità di grassu trans, zuccaru, s'ellu cuntene glutine o tracce di arachidi, noci o amandule, per esempiu, sò specificate, per esempiu, postu chì sò nurmalmente assuciati à l'allergia alimentaria.
Per capisce ciò chì hè nantu à l'etichetta, duvete identificà l'infurmazioni nutrizionali è a lista di ingredienti:
Infurmazione nutrizionale
L'infurmazione nutrizionale hè generalmente indicata in una tavula, induve hè pussibule determinà prima a parte di u pruduttu, e calorie, a quantità di carboidrati, proteine, grassi, fibre, sale è altri nutrienti opzionali, cum'è zuccheru, vitamine è minerali.
1. Porzione
In generale, a parte hè standardizata per facilità u paragone cù altri prudutti simili, cù misure fatte in casa, cume 1 fetta di pane, 30 grammi, 1 pacchettu, 5 biscotti o 1 unità, per esempiu, di solitu esse informati.
A parte influenza a quantità di calorie è tutte l'altre informazioni nutrizionali di u pruduttu. In parechji alimenti a tavula nutrizionale hè furnita per porzione o per ogni 100 grammi di u pruduttu. Hè impurtante di cunnosce st'infurmazione, perchè certe volte i prudutti chì pretendenu avè solu 50 calorie, ponu significà chì anu 50 calorie in 100 g, ma se u pacchettu hè 200 g, significa chì manghjerete 100 calorie, invece di 50.
2. Calorie
E calorie sò a quantità di energia chì un alimentu o un organisimu furnisce per adempie tutte e so funzioni vitali. Ogni gruppu alimentariu furnisce una quantità di calorie: 1 gramma di carboidrati furnisce 4 calorie, 1 gramma di proteine furnisce 4 calorie è 1 gramma di grassu furnisce 9 calorie.
3. Nutrienti
In questa sezione di l'etichetta alimentaria, a quantità di carboidrati, grassi, proteine, fibre, vitamine è minerali chì u pruduttu cuntene per porzione o per 100 grammi hè indicata.
Hè impurtante chì in questa sessione a persona sia attenta à a quantità di grassi, postu chì hè infurmatu a quantità di grassi trans è saturati chì l'alimentu hà, in più di a quantità di colesterolu, sodiu è zuccheru, hè impurtante di limità u cunsumu di sti prudutti, postu chì aumentanu u risicu di sviluppà malatie croniche.
Inoltre, hè ancu pussibule osservà a quantità totale di zucaroli, tramindui prisenti in modu naturale, in cibi cum'è u latte o i frutti, è ancu aghjunti durante u prucessu di fabricazione.
In quantu à vitamine è minerali, hè impurtante verificà quantu cuntribuiscenu à u corpu, chì l'ingestione di a quantità di setole di sti micronutrienti pò diminuisce u risicu di alcune malatie è migliurà a salute. Dunque, se a persona hà una malattia chì hè necessariu aumentà u cunsumu di quellu di questi micronutrienti, unu deve sceglie ciò chì hà bisognu in quantità più grande, cum'è per esempiu in casu di anemia, in cui hè necessariu aumentà u cunsumu di ferru.
4. Percentuale di u valore cutidianu
A percentuale di u valore cutidianu, raprisentata cum'è% DV, indica a cuncentrazione di ogni nutriente per porzione di cibu basata annantu à una dieta di calorie 2000 per ghjornu. Dunque, se u pruduttu indica chì ci hè u 20% di zuccheru, significa chì 1 parte di quellu pruduttu furnisce u 20% di u zuccheru tutale chì deve esse ingeritu ogni ghjornu.
Lista di ingredienti
A lista di ingredienti indica a quantità di nutrienti prisenti in l'alimentu, cù i cumpunenti in quantità più grande in fronte, vale à dì, a lista di ingredienti segue un ordine decrescente.
Allora se in un pacchettu di biscotti nantu à a lista di ingredienti nantu à l'etichetta u zuccheru vene prima, state attenti, perchè a so quantità hè troppu grande. È se a farina di granu vene prima in u pane integrale, indica chì a quantità di farina cumuna hè assai grande, è dunque l'alimentu ùn hè micca cusì sanu.
A lista di l'ingredienti annantu à l'etichetta cuntene ancu l'additivi, i tinturi, i cunservatori è i dolcificanti aduprati da l'industria, chì spessu cumpariscenu cum'è nomi o numeri strani.
In u casu di u zuccheru, si ponu truvà nomi diversi cum'è sciroppu di granu, sciroppu di granu à elevatu fruttosiu, suchju di fruttu cuncentratu, maltosiu, destrosiu, saccarosu è meli, per esempiu. Vede 3 passi per diminuisce u cunsumu di zuccheru.
Cume sceglie u "megliu pruduttu"
In a tavula sottu indicemu a quantità ideale per ogni cumpunente di u pruduttu, affinchì sia cunsideratu sanu:
Cumpunenti | Quantità cunsigliata | Altri nomi per questu cumpunente |
Grassi totali | U pruduttu hà una bassa quantità di grassu quandu hà menu di 3 g per 100 g (in casu di prudutti solidi) è 1,5 g per 100 ml (in liquidi) | Grasse / oliu animale, grassu bovinu, burru, cicculata, solidi di latte, noce di coccu, oliu di coccu, latte, panna acida, ghee, oliu di palma, grassu vegetale, margarina, sego, panna acida. |
Fat saturatu | U pruduttu hà una poca quantità di grassu satu quandu hà 1,5 g per 100 g (in casu di solidi) o 0,75 g per 100 ml (in liquidi) è 10% energia. | |
Grassi trans | L'alimenti chì cuntenenu grassi trans devenu esse evitati. | Se l'etichetta dice chì cuntene "grassi parzialmente idrogenati", significa chì cuntene grassi trans, ma in poca quantità, menu di 0,5 g per una parte di u pruduttu. |
Sodiu | Preferibilmente sceglite prudutti chì cuntenenu menu di 400 mg di sodiu. | Glutamatu monosodicu, MSG, sale marinu, ascorbatu di sodiu, bicarbonatu di sodiu, nitratu di sodiu o nitritu, sale vegetale, estrattu di levitu. |
Zuccheri | Hè cunsigliatu di evità prudutti cù più di 15 g di zuccheru per 100 g. L'ideali sò quelli chì anu menu di 5 g per ogni 100 g. I prudutti chì cuntenenu menu di 0,5 g per 100 g o ml sò cunsiderati "senza zuccheru". | Dextrose, frutosiu, glucosiu, sciroppu, meli, saccarosu, maltosiu, maltu, lattosiu, zuccheru brunu, sciroppu di granu, sciroppu di granu riccu di frutosiu, suchju di fruttu cuncentratu. |
Fibre | Sceglite l'alimenti cù 3g o più per porzione. | |
Calorie | Un pruduttu cù poche calorie cuntene menu di 40 kcal per 100 g (in casu di solidi) è menu di 20 calorie per 100 ml (in liquidi). | |
U colesterolu | U pruduttu hè bassu in colesterolu s'ellu cuntene 0,02g per 100 g (in solidi) o 0,01 per 100 ml (in liquidi). |
Additivi alimentari
L'additivi alimentari sò ingredienti chì sò aghjunti à i prudutti per mantene o migliurà a so sicurezza, freschezza, sapore, struttura o aspettu.
Attualmente, ci sò parechje preoccupazioni per a pussibilità chì l'additivi possanu causà alcuni prublemi di salute à longu andà, è ci hè una ricerca crescente per truvà alternative più naturali è più sane. Tuttavia, e diverse agenzie di sicurezza alimentare anu rigulamenti assai stretti nantu à l'approvazione di ogni tipu d'additivu per u cunsumu umanu.
L'additivi alimentari più usati includenu:
1. Tinture
I tippi principali di culori artificiali aduprati sò: giallu nº 5 o tartrazina (E102); giallu nº 6, giallu crepusculare o giallu tramontu (E110); turchinu nº 2 o carminu indigo (E132); turchinu n ° 1 o turchinu FCF (E133); verde N ° 3 o CFC verde veloce (E143); azorubina (E122); eritromicina (E127); Rossu nº 40 o Rossu Allura AC (E129); è ponceau 4R (E124).
In u casu di i culori artificiali, ci hè qualchì preoccupazione per u so cunsumu, postu chì sò stati ligati à l'iperattività in i zitelli, essendu ideali per evità l'alimenti chì li cuntenenu.
Una opzione più sana hè di sceglie i prudutti chì cuntenenu tinte d'urigine naturale, i principali essendu: paprica rossa o paprica (E160c), curcuma (E100), betanina o polvere di barbabietola (E162), estratto di carminu o mealybug (E120), licopene ( E160d), culore caramelu (E150), antocianine (E163), ziferanu è clorofilina (E140).
2. Edulcorante
I dolcificanti sò sostanze aduprate per rimpiazzà u zuccheru è ponu esse trovati sottu à a designazione di acesulfame K, aspartame, saccarina, sorbitol, sucralose, stevia o xilitol.
Stevia hè un edulcorante naturale ottenutu da a pianta Stevia Rebaudiana Bertonies, chì secondu certi studii scentifichi pò esse una bona alternativa à i dolcificanti artificiali. Amparate più nantu à i benefici di stevia.
3. Cunservativi
I preservativi sò sostanze chì sò aghjunte à l'alimenti per minimizà u deterioramentu causatu da a presenza di diversi microorganismi.
Trà i più cunnisciuti ci sò i nitrati è i nitriti, aduprati principalmente in a priservazione di carni affumicate è di salsiccia, per impedisce a crescita di microorganismi periculosi. Inoltre, i cunservatori aiutanu à dà u sapore salitu è u culore rossu chì li caratterizeghja. Questi cunservatori sò stati ligati à u cancheru perchè ponu aumentà u risicu di sviluppallu in certe condizioni.
Nitrati è nitrati ponu esse identificati nantu à l'etichetta cum'è nitratu di sodiu (E251), nitritu di sodiu (E250), nitratu di potassiu (E252) o nitritu di potassiu (E249).
Un altru cunservatore cunnisciutu hè u benzoatu di sodiu (E211), adupratu per inibisce a crescita di microorganismi in alimenti acidi, cume bibite analcoliche, suchju di limone, sottaceti, marmellata, insalate, salsa di soia è altri condimenti. Questu ingrediente hè statu ligatu à u cancheru, l'infiammazione è l'iperattività in i zitelli.
Cumu paragunà diverse etichette alimentari
Per paragunà i prudutti, l'infurmazioni nutrizionali devenu esse valutate per a stessa quantità di ogni pruduttu. Per esempiu, se l'etichette di 2 tippi di pane danu l'infurmazioni nutrizionali per 50 g di pane, allora hè pussibule paragunà i dui senza fà altri calculi. Tuttavia, se l'etichetta di un pane furnisce l'infurmazioni per 50 g è l'altru furnisce i dati per 100 g di pane, hè necessariu fà a proporzione per paragunà currettamente i dui prudutti.
Amparate più nantu à a lettura di l'etichette in u video seguente: