Malatia di u focu salvaticu: chì hè, sintomi, cause è trattamentu
Cuntenutu
A malatia di u focu salvaticu, chjamata scientificamente pemphigus, hè una malattia autoimmune rara in a quale u sistema immunitariu produce anticorpi chì attaccanu è distrughjenu e cellule di a pelle è di e mucose cum'è a bocca, u nasu, a gola o i genitali, furmendu vesciche o ferite chì causanu sensazione di brusgiatura , brusgiatura è dulore, essendu più cumuni in adulti è anziani, ancu se pò accade à ogni età.
I sintomi di u focu salvaticu ponu esse cunfunditi cù quelli di altre malatie di a pelle, cum'è pemfigoide bolloso, lupus eritematoso è a malattia di Hailey-Hailey, per esempiu. Dunque, hè impurtante chì u dermatologu o medicu generale sia cunsultatu per chì u diagnosticu di focu salvaticu possa esse cunfirmatu è, cusì, u trattamentu u più adattu pò esse iniziatu per alleviare i sintomi è prevene cumplicazioni.
Principali sintomi
U sintomu principale di u focu salvaticu hè a furmazione di vesciche chì ponu facilmente rompe è formà ferite chì causanu una sensazione di brucia è di brucia. Sicondu induve cumpariscenu i blister, a malatia di u focu salvaticu pò esse classificata in dui tippi principali:
- Vulgaru focu salvaticu o pemphigus vulgaris: cumencia cù vesciche in bocca è dopu nantu à a pelle o e mucose cume a gola, u nasu o i genitali, chì sò di solitu dulurosi ma ùn pruriscenu. Quand'elli cumpariscenu in bocca o in gola ponu rende difficiule à manghjà è causà malnutrizione;
- Feu foliacé sauvage ou pemphigus foliaceus: e vesciche di solitu si formanu nantu à u scalp, a faccia, u collu, u pettu, a schiena o e spalle, affettendu u stratu più esterno di a pelle, è ponu sparghje in u corpu causendu brusgiature è dolore. Stu tipu di focu salvaticu ùn provoca micca vesciche mucose.
Se i blister apparsu nantu à a pelle o a mucosa chì ùn guariscenu micca, hè impurtante chì u dermatologu o medicu generale sia cunsultatu, postu chì hè pussibule chì una valutazione di i sintomi sia fatta è testi di sangue è biopsie sò indicati. Pelle è mucosa per cunfirmà u diagnosticu di a malatia di focu salvaticu. Quandu a persona hà disconfortu in a gola, u duttore pò ancu raccomandà di fà una endoscopia per cunfirmà l'incendiu cumunu.
Cause pussibili
U focu salvaticu hè una malattia autoimmune in a quale u sistema immunitariu reagisce contr'à e cellule di a pelle o di a mucosa, attaccendu è distruggendu queste cellule cum'è s'elle fussinu strane à u corpu, ciò chì porta à l'apparizione di vesciche è ferite.
Un'altra causa di l'incendiu, ancu s'ellu hè più raru, hè l'usu di i medicazione cum'è inibitori di l'enzima di cunversione di l'angiotensina o di penicilline, chì ponu favurisce a produzzione di autoanticorpi chì attaccanu e cellule di a pelle, purtendu à u sviluppu di u focu à foglia selvatica.
Cumu hè fattu u trattamentu
U trattamentu di u focu salvaticu hè fattu per cuntrullà i sintomi, riduce a furmazione di vesciche è ferite, è evità complicazioni cum'è malnutrizione o infezioni generalizate. I medicazione chì u dermatologu pò raccomandà per u trattamentu sò:
- Corticosteroidi cum'è prednisone o prednisolone chì riduce l'infiammazione è diminuisce l'azione di u sistema immunitariu, essendu adupratu in u trattamentu iniziale è in casi lievi;
- Immunosupressori cume azatioprina, micofenolatu, metotrexatu o ciclofosfamide, perchè aiutanu à prevene u sistema immunitariu da attaccà a pelle o e cellule mucose, è esse aduprati in casi induve i corticosteroidi ùn miglioranu micca i sintomi o in casi moderate à gravi;
- Anticorpu monoclonali cume u rituximab, chì agisce cuntrullendu l'immunità è diminuendu l'effetti di u sistema immunitariu nantu à u corpu, essendu adupratu cun corticosteroidi o immunosoppressanti per u trattamentu iniziale in casi moderate o severi.
Inoltre, u duttore pò ricumandà altri medicazione cum'è antidolorifici, antibiotici per luttà contr'à infezioni o pastiglie anestetiche per a bocca.
Se l'usu di qualsiasi medicazione hè stata a causa di l'apparizione di e vesciche, fermà l'usu di u medicamentu pò esse abbastanza per trattà u focu salvaticu.
In i casi di malnutrizione causata da una cattiva dieta per via di vesciche è piaghe in bocca o gola, l'uspitalisazione è u trattamentu cun serum è nutrizione parenterale, chì hè data direttamente in a vena, pò esse necessariu finu à chì a persona sia recuperata.
Cura durante u trattamentu
Alcune precauzioni sò impurtanti durante u trattamentu per aiutà à recuperà più veloce o per prevene a ripetizione di sintomi:
- Pigliate a cura di e ferite cumu indicatu da u duttore o infermiera;
- Aduprate sapone dolce per lavà u corpu cù delicatezza;
- Evite l'esposizione à u sole, chì a radiazione ultraviolet pò causà novi blister nantu à a pelle;
- Evite l'alimenti piccanti o acidi chì ponu irrità e bolle in bocca;
- Evite attività fisiche chì ponu dannu a vostra pelle, cum'è sport di cuntattu.
In u casu chì u focu salvaticu provoca vesciche in bocca chì impediscenu à a persona di lavà i denti o usà u filamentu, un trattamentu speciale pò esse necessariu per prevene a malatia di a gomma o a cavità. Dunque, hè impurtante cunsultà un dentistu per esse guidatu nantu à cume si pò fà l'igiene orale, secondu a gravità di ogni casu.